Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

בירת השחמט – רחבת שער יפו בעיר העתיקה תהפוך לזירת שחמט ענקית בה יתמודדו 2 אלופי עולם מול עשרות שחקנים ישראלים

בירת השחמט – רחבת שער יפו בעיר העתיקה תהפוך לזירת שחמט ענקית בה יתמודדו 2 אלופי עולם מול עשרות שחקנים ישראלים

רחבת שער יפו בעיר העתיקה בירושלים תהפוך ב- 30.4 לזירת שחמט ענקית בה יתמודדו 2 אלופי העולם אנאנד וישוואנתן ואנטולי קרפוב במשחק סימולטאני מול עשרות שחקנים.

המשחקים הייחודיים יתקיימו במסגרת הפנינג שחמט שמוביל משרד ירושלים והמורשת בשיתוף עם עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים והאיגוד הישראלי לשחמט לרגל חגיגות 70 שנות עצמאות למדינת ישראל.

במסגרת ההפנינג 2 אלופי העולם יקיימו כל אחד משחק סימולטני מול למעלה מ- 20 שחקנים (כל אחד). במשחק הסימולטאני ישתתפו כל אלופי ישראל לנוער, מגיל 8-16, שחקני הנוער המובילים ביותר ונציגים מכל המועדונים בארץ, ביניהם שחקן בן 87 אשר מגשים חלום ארוך שנים.

במסגרת האירוע יתקיים הפנינג שחמט חגיגי לכל המשפחה בו תוצב תערוכת שחמט מפוארת, יתקיימו משחקים סימולטאניים מול אלופי הארץ מכל הזמנים, יוצבו תחנות יצירה ואומנות, עמדות איפור, לוליינים ועוד, כולם על טהרת השחמט, ופתוחים לקהל הרחב.

הפנינג השחמט לרגל 70 לישראל מבטא את חשיבות העיר ירושלים כבירת ישראל וממצב את השחמט כמשחק הלאומי של ישראל. לרגל חגיגות ה- 70 למדינה תלבש ירושלים שחור לבן ותעלה על ראש שמחתה אירוע ייחודי וחד פעמי זה.

שני האלופים, וישוואנתן אנאנד ואנטולי קרפוב, מהווים חלק מהצמרת העולמית בשחמט והשתתפותם באירוע זה משקפת את חשיבותה ומרכזיותה של מדינת ישראל בשחמט העולמי.

יום שני, 30 באפריל, 17:00-21:00, רחבת שער יפו, העיר העתיקה ירושלים

ב-1 במאי יתקיים ערב גאלה חגיגי, במעמד האלופים, במהלכו ישחק שר ירושלים והמורשת זאב אלקין ובכירים נוספים מול האלופים במשחק סימולטני תחרותי.

שר ירושלים והמורשת, ח"הכ זאב אלקין: "משחק השחמט הוא ספורט שההשקעה בו יחסית קטנה ומצומצמת ביחס לפוטנציאל הגלום בו. כמי שמשחק מילדות במשחק השחמט, אני יכול להעיד שהוא מעודד חשיבה יצירתית, ריכוז ומיקוד, לצד מצוינות ועמידה באתגרים. ההישגים בספורט זה בישראל טובים ביותר ויכולים אף להיות מצוינים, לכן משרד ירושלים והמורשת בראשותי מעודד את הרחבת פעילות השחמט בירושלים ובכל רחבי הארץ, ואנו רואים בכך ערך תרבותי, ספורטיבי וחינוכי מן המעלה הראשונה".

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת "ירושלים ממשיכה לקדם ולארח אירועים בינלאומיים רבים המעידים על חוסנה ומרכזיותה של בירת ישראל. הפנינג השחמט למרגלות חומות העיר העתיקה הוא אירוע נוסף המחזק את בירת ישראל ומעביר לכל העולם את יופיה של ירושלים".

מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים אייל חיימובסקי "אזור העיר העתיקה הפך בשנים האחרונות למוקד מרכזי של אירועי תרבות, לילה ופנאי פתוחים וחינמיים – לצעירים, לטורנירים מקצועיים ולכל המשפחה. הפיכת טורניר של משחק כמו שחמט להפנינג לכל המשפחה טמונה במידה רבה במיקום שוקק החיים שנבחר לאירוע."

יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט, ד"ר צביקה ברקאי "השחמט הוא הספורט הלאומי של מדינת ישראל. אנו רואים במשחק המלכים כגשר לשלום וקשרים בינלאומיים וכמנוף להתפתחות ערכית וחינוכית של דור העתיד במדינתנו. אנו שמחים מאוד על האפשרות לקיים אירוע חשוב זה בירושלים הבירה, ולחגוג 70 שנות עצמאות למדינת ישראל ברוח השחמט".

רקע נוסף על השחמט בישראל

השחמט צובר תאוצה בירושלים ובישראל:

האיגוד הישראלי לשחמט נוסד בשנת 1935.

כיום פעילים באיגוד כ- 9000 שחמטאים מכל רחבי הארץ הלוקחים חלק בפעילות שוטפת  של 60 מועדוני שחמט. כמו כן פעילות השחמט מתקיימת כיום גם בבתי ספר, פנימיות, מועדוני נוער ולוקחים בה חלק כמאה אלף ילדים ובני נוער.

האיגוד מפעיל משחקי ליגה ואליפויות לבוגרים, נשים, נוער וסניורים ומשתתף בעשרות אליפויות בינלאומיות ברחבי העולם. במשך השנים אירח האיגוד עשרות תחרויות בינלאומיות, אולימפיאדות, אליפויות עולם ואירופה ועוד. בתחרויות ואליפויות אלו לקחו חלק מטובי השחמטאים בעולם ובארץ.

מזה עשרות שנים נמצא השחמט הישראלי בסימן התפתחות וצמיחה, ומה שנראה היה כנחלת העולים מברית המועצות, הפך לנחלת הכלל וכיום ניתן לראות כי יותר ויותר מילידי הארץ ובניהם לוקחים חלק במהפכת השחמט הישראלי.

חזון:

הכנסת השחמט לכל בית בישראל.

שילוב השחמט במערכת החינוך הישראלית.

יצירת תשתיות שחמט בישובי הפריפריה ובקרב מגזרים מוחלשים בישראל.

קידום ותמיכה בשחקני השחמט המקצועיים הקיימים כיום בישראל.

שימור הישגי השחמט הישראלי בזירה העולמית.

הכרה בשחמט כמשחק הלאומי של ישראל.

הישגים:

יריית הפתיחה של משחק המלכים בארץ הצבר, הזניקה מרוץ ארוך שנים שכלל השתתפות באולימפיאדות, אליפויות עולם ואירופה, אליפויות בינלאומיות רבות, תארים בינלאומיים מהגבוהים בעולם ועוד.

בין הישגים אישיים וקבוצתיים אלו, נמצאים הישגיה של נבחרת ישראל – חוד החנית של השחמט הישראלי!

2016 – נבחרת הנשים של ישראל זוכה במקום הרביעי באליפות אירופה שביוון.

2015 – נבחרת הסניורים זוכה במקום הראשון באליפות אירופה שברומניה.

2010 – נבחרת ישראל זוכה במקום השלישי באולימפיאדת השחמט ברוסיה.

2008 – נבחרת ישראל זוכה במקום השני באולימפיאדת השחמט בגרמניה.

2005- נבחרת ישראל זוכה במקום השני באליפות אירופה למדינות בשבדיה.

2003- נבחרת ישראל זוכה במקום השני באליפות אירופה למדינות בבולגריה.

1980- נבחרת ישראל ממוקמת מקום שמיני בעולם.

1976 – נבחרת ישראל לנשים זוכה במקום הראשון באולימפיאדת השחמט בחיפה.

הישגי הנוער – דור העתיד של השחמט הישראלי

2017 – אריאל ארנברג, מקום שני באליפות אירופה לגילאי 16

2016 – אליפות אירופה לקבוצות עד גיל 18

2015- סגנות אליפות אירופה לקבוצות עד גיל 18

2015- נעם גדסי, מקום שלישי באליפות אירופה לגילאי 8

2014- אביטל בורוחובסקי, אלוף אירופה לגילאי 18

2013- אנסטסיה וולר, אלופת אירופה לגילאי 10

2013- מרסל אפרוימסקי, מקום שני באליפות אירופה לגילאי 18

2011-  מרסל אפרוימסקי, מקום שלישי באליפות העולם לגילאי 16

דרכי פעולה:

אנו מאמינים כי לצורך השגת מטרת העל, שהינה קידום השחמט בישראל, עומדת בפני האיגוד החובה לפעול בשני צירים מרכזיים:

הציר האחד כולל השקעה וקידום החינוך והנוער במטרה לשנות את פני דור העתיד במדינת ישראל. מחקרים רבים וניסיון רב שנים מראים כי שילוב לימודי שחמט בקרב ילדים ונוער מפתחים את תחושת הביטחון העצמי, את יכולת החשיבה האסטרטגית, סבלנות, הישגים לימודיים ועוד. כראיה לכך ניתן לציין מספר רב של אנשי אקדמיה ורוח אשר בצעירותם שיחקו שחמט ומינפו את נפלאותיו לצורך מחקר ופיתוח. פרופ' טאומן ופרופ' נוימן, אשר הינם ממובילי החוקרים בתחום תורת המשחקים, היו מילדי הפלא של השחמט הישראלי דאז וגם חתן פרס ישראל, ארז ביטון, החל את דרכו כשחקן שחמט באיגוד הישראלי לשחמט.

הציר השני מבקש לשמר ולקדם את הישגי השחמט הישראלי הן בזירה הלאומית והן בזירה הבינלאומית וזאת באמצעות טיפוח שחקני השחמט המקצועיים ומתן כלים וסיוע לדור העתודה של נבחרות ישראל.

לשם קידום שני צירים אלו, הקים האיגוד הישראלי לשחמט שתי פלטפורמות:

פלטפורמה קהילתית:

פלטפורמה זו נועדה לקידום פעילות קהילתית ציבורית שתשלב את השחמט בחיי היומיום ובשעות הפנאי של ילדים ונוער בכל רחבי הארץ:

פרויקט "שחמט לכל ילד" – מזה מספר שנים פועל האיגוד גם במסגרת הבית ספרית, בכיתות ב' ו-ג', במספר יישובים בארץ. פעילות זו לימדה אותנו כי קיימת תרומה משמעותית של לימודי שחמט בקרב גילאים

אלו להתפתחות המחשבתית, להצלחתם בלימודים, לקשרים החברתיים שהם יוצרים, לערכים של כבוד ומוסר, לחשיבה האסטרטגית ולרוח הספורטיבית שלהם. מסקנות ברורות אלו, והתגובות החמות שהתקבלו

מהיזמים בשטח ומבתי הספר המשתתפים בפרויקט, יצרו צורך ברור ורצון גדול לקיים את הפרויקט במתכונת רחבה יותר ולשלב את לימודי השחמט בכל בתי הספר בארץ כחלק ממקצועות החובה במערכת החינוך.

פרויקט שחמט בבתי הלוחם: על מנת להנגיש את השחמט לקהילות רבות ומגוונות ככל שניתן ולהפיץ את בשורת השחמט בארץ, הקים האיגוד הישראלי לשחמט פרויקט שחמט ייחודי בבתי הלוחם ברחבי הארץ.

במסגרת הפרויקט נחשפים חברי הארגון לרזי המשחק, רוכשים מיומנות מקצועית ונהנים מפעילות איכותית וראויה בשעות הפנאי.

פלטפורמה מקצועית:

פלטפורמה זו כוללת פרויקטים מקצועיים שנועדו לקדם ולתמוך בשחקני השחמט המקצועיים הקיימים כיום בישראל, בוגרים ונוער כאחד. לצורך כך מנסה האיגוד לקדם את הפרויקטים הבאים:

פרויקט "אימוץ נבחרת ישראל" – פרויקט זה נועד ליצור תשתית רחבה, ממושכת ויעילה שתאפשר לאיגוד השחמט לשגר נבחרות חזקות ואיכותיות לאליפויות ולתחרויות בינלאומיות.

פרויקט "דור העתודה" – פרויקט זה מכוון להכשיר את דור העתודה של נבחרת ישראל לשחמט, ומטרתו לשלב, בצורה הדרגתית ומובנית, את הנוער השחמטאי הבוגר והמקצועי הקיים כיום בשחמט הישראלי, עם שחקני הנבחרת הבכירים שכיום מרכיבים את נבחרות ישראל הרשמיות ומייצגים את האיגוד בזירה העולמית.

פרויקט "שחמטאי העתיד" – מטרת העל של פרויקט זה היא איתור ילדים ונוער המצטיינים בשחמט ובעלי פוטנציאל משמעותי לפיתוח קריירת שחמט בינלאומית, והענקת תמיכה מקצועית שתסייע בידם לשם כך.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
יפן בירושלים הארוקון 2024 - כנס האנימה והמנגה הגדול בישראל יתקיים בפורים בבנייני האומה
במעמד שגריר יפן בישראל השנה יוענקו פרסים לאוהבי אנימה צעירים...
עדלאידע הילדים של ישראל בירושלים, יוצאת לדרך בהפנינג שמח, שיכלול תהלוכות בובות ענק שעוצבו ונבנו ע"י מוסדות התרבות וילדי ירושלים, למען כל עם ישראל ובסימן אחדות העם
את שיירת בובות הענק יוביל בראש מיצג סמל החטופים 25.3.2024, ט"ו...
פורים ב׳דנוור׳ סטייק האוס, אוכל משובח לצד אווירה שמחה
במסעדת ״דנוור סטייק האוס״ הכשרה למהדרין יחגגו את פורים ב-24.03...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...