Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ספורטאים טפלו בעצמכם

ספורטאים טפלו בעצמכם
צילום: באידבות חן לבבי

ספורט הוא חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. כיצד לעשות זאת באופן בטוח, ממה כדאי להיזהר וכמה טיפים לאימון בריא ואפקטיבי יותר.

כמעט לכל אחד ניתן למצוא פעילות גופנית מועדפת, וכל פעילות תהיה טובה לבריאות בתנאי שתעשה בצורה נכונה ובמינון המתאים. כושר גופני מקושר לאיכות חיים גבוהה יותר, נפש בריאה יותר, מראה חיצוני מושך יותר ואפילו לחיי מין מלאים ובריאים. ככל שהכושר הגופני משתפר, אנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו, המוטיבציה להמשיך ולהתאמן עולה ואורח החיים שלנו נהיה בריא יותר. המעגל מזין את עצמו.

מצד שני, ישנם גם סיכונים בפעילות ספורטיבית, קבועה או מזדמנת. החל מפציעות הנובעות מעומס יתר על הגוף, משימוש לא נכון במתקנים בחדר הכושר או אפילו מתיחת שריר אקראית או פציעה מהכדורגל עם החברים. כל אלו יכולות להשפיע לרעה על חיינו ולמנוע מאיתנו לעשות דברים פשוטים ויום-יומיים כמו ללכת לעבודה או להרים את הילדים. לכן, יש לקחת אחריות ולדאוג לבטיחותנו, בין אם זה אומר להתאים את האימון לעצמכם הנוכחי (ולקחת בחשבון מגבלות שאולי לא היו כשהייתם בני 22) או לדאוג לביטוח בריאות שיכסה אתכם במקרה של פציעה או אובדן כושר עבודה.

לאחר שהבנו את אלה, הנה כמה עצות שימושיות, מעשיות ופשוטות שיכולות לשפר את האימון ולתת לכם להרגיש הרבה יותר טוב.

צילום: באידבות חן לבבי
  1. הקפידו על ביטוחים ובטיחות:
    אל תקלו ראש בעניין זה אפילו לא לרגע אחד. בידקו וראו האם למקום בו אתם מתאמנים יש את כל האישורים הבטיחותיים וביטוח בתוקף. כמו כן, וודאו שאתם מקבלים הדרכה לגבי פעילויות ספורטיביות שונות, במיוחד אם לא עסקתם בהן בעבר. היום, כשכל פציעה יכולה להיגמר בתביעה משפטית ולכל אישור יש משמעות חוקית, כדאי לדעת ולברר עניינים כאלה מראש.
  2. הקצו זמן לחימום ולשחרור:
    תכננו את האימון בצורה כזו שיהיה זמן גם לחימום מקיף וגם לשיחרור. אימון אינטנסיבי יוצר לחץ רב על גופנו, ומתאמנים רבים פשוט מסיימים את האימון וניגשים ישר למקלחת או להחליף בגדים, מה שיכול להיגמר בשרירים תפוסים ולאימון הבא להיות פחות אפקטיבי. כולנו יודעים שהחימום חשוב כי לא בריא לעבור מאפס למאה בזמן קצר, אבל גם ההפך הוא נכון. פעילות אירובית קלה בסוף אימון אינטנסיבי מעודדת את שחרור השרירים ומסייעת לתהליך ההחלמה שלהם.
  3. הישארו אקטיביים:
    אחד החלקים המשמעותיים ביותר בכניסה לכושר הוא השינוי התודעתי שמתבצע עם הזמן. אתם כבר לא בטטות הכורסה שהייתם בעבר: אתם נראים ומרגישים חיוניים יותר. כדאי מאד שתכניסו גם שינויים בחייכם הרגילים. אל תתעצלו ללכת ממקום למקום במשך היום או לעלות במדרגות במקום במעלית. השתמשו בגופכם כדי להרגיש טוב יותר, והוא יחזיר לכם בהתאם.
  4. חכו עם התוספים:
    מתאמנים רבים, במיוחד אלו המנסים לבנות מסת שריר, ממהרים לצרוך תוספות חלבונים באדיקות רבה. אך שימו לב, לעיתים קרובות הדבר אינו הכרחי בכלל. רוב המתאמנים מקבלים את כמות החלבונים הרצויה כבר מהתזונה היום-יומית שלהם ולא מודעים לכך שהתוספים והשייקים רק מכניסים לגופם כמויות חלבונים וקלוריות מיותרות. היו עירניים לעניין, התייעצו עם מומחים וצירכו בהתאם.
  5. שתו מים:
    בזמן אימון הגוף מאבד כמות גדולה של נוזלים. עשו לכם הרגל קבוע של שתיה לפני, תוך כדי ובעיקר אחרי האימון. כך תחזירו לגוף את מה שאיבד, והמים גם יסייעו לתחושת שובע (ובכך ימנעו אכילת יתר לאחר האימון) ויתרמו לשיפור הרגשתכם ובריאותכם הכללית.
  6. אל תשתו אלכוהול:
    כלומר, תשתו אלכוהול אם אתם רוצים, רק שמאד מומלץ לא לעשות זאת מיד אחרי האימון. זיכרו כי אלכוהול מייבש את הגוף ומעודד הזעה, ולכן לא כדאי שיהיה מבין הדברים הראשונים שאנו שותים אחרי אימון. הקפידו להחזיר את גופכם למצב מנוחה נורמלי קודם, וודאו שאתם ממשיכים לשתות מספיק מים ונסו לשלב זאת עם שתיית אלכוהול במתינות.
  7. אכלו משהו בריא:

אם לא אכלתם בשעות שלפני האימון שלכם, יש מצב שתתחילו להרגיש חלשים בזמן האימון ואחריו. זהו בדרך כלל בדיוק הרגע שחטיפי האנרגיה שמוכרים בכניסה או הבורקס בסופר שמתחת למכון מתחילים לקרוץ לכם. כי הרי, אם אנחנו חלשים, אז אנחנו צריכים קצת פחמימות וסוכר כדי להתאזן, נכון? לא בדיוק.

פחמימות ריקות, חטיפים עתירי סוכר ומלח, כל אלו יכולים לספק את העלייה באנרגיה שאנחנו מחפשים, אבל רק לרגע. השפעתם עוברת מהר, ואנחנו יכולים להשיג השפעה ארוכה ובריאה יותר ממקורות אחרים, כמו אגוזים ופירות.
אז לפני ואחרי האימון, השקיעו קצת, וודאו כי המזון שאתם מכניסים לגופכם הוא באמת מה שגופכם צריך.

  1. אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי:
    עומס האימון שלכם צריך להיות כזה שמותאם לכם, וכמו שהוזכר קודם, כדאי להישאר אקטיביים. יחד עם זאת, חשוב גם לקחת זמן מנוחה באופן קבוע. הימנעות מימי מנוחה כחלק משגרת האימונים שלכם יכולה להגביר את הסיכוי לעייפות יתר, חרדה ואפילו דיכאון. השקיעו במנוחות שלכם, הן חשובות לא פחות מהאימון עצמו ואפילו יהפכו אותו לאיכותי יותר. זיכרו להתאמן באחריות, במינון ובזמן הנכונים על מנת ליהנות ולהיבנות בצורה הטובה ביותר.
  2. אל תשכחו לנשום:
    פשוט, לא? כמות (ואיכות) החמצן שאנו מכניסים לגוף, בין אם בעבודה או בחדר כושר, משפיעה רבות על האימונים והתפקוד היום-יומי שלנו. אחרי אימון, ואחרי שעשיתם שחרור, קחו לעצמכם כמה דקות לשבת ולנשום עמוק. החזירו את הגוף שלכם למצב מנוחה.

בכלל, הכניסו אוויר לגופכם ותרגישו אותו זורם מהריאות לכל הגוף. פשוט לנשום.

מי שמתאמן באופן קבוע מבין את חשיבותו של הכושר הגופני לאיכות החיים. האפשרות שלא להתעייף מיד אחרי פעולות שגרתיות הינה רק ביטוי אחד לתחושה כללית נפלאה ואנרגיה בלתי נגמרת. אבל כדי שנוכל לזכות להנות באמת מכל היתרונות שמציע לנו כושר גופני טוב, וכדי שלא נבלה שבוע אחרי כל אימון עם שרירים תפוסים או פציעות, אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו לפני הכל. להקשיב למומחים, לפתח את היכולות שלנו בהדרגה ולוודא שאנחנו מסוגלים לבצע תרגילים שונים לפני שניגש לבצעם. טפלו בגוף שלכם, והוא יטפל בכם בתמורה.

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
בשיא המלחמה- חברת אקסטל השלימה את עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר במאה שנים האחרונות בירושלים
חברת אקסטל השלימה את רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה בירושלים מקבוצת...
כמה אתם שווים באמת?
ישראלים שונים מאמריקאים בכך שאינם מודדים את שוויו של אדם...
תלת מימד ומוצר ראשוני
אחד השלבים החשובים ביותר בייצור מוצר ולמעשה השלב הכמעט אחרון...
בכיר השפים הירושלמים, השף עזרא קדם, מצטרף לכשרות צהר
השף המוערך עזרא קדם, סמל הקולינריה המקומית אשר יוצר בימים...
שיתוף פעולה חברתי בין אוניברסיטת רייכמן לבן & ג'ריס - למען שירותי הדם של מד"א
במסגרת השת"פ תוצב עמדת תרומת דם של מד"א וסטודנטים שיתרמו דם...
משחק מגנטים לילדים
אחד החידושים בעולם משחקי הילדים בשנים האחרונות הינו ערכות משחק...
לקראת ט"ו בשבט: נשיא המדינה ורעייתו אירחו חקלאים וחקלאיות ואת נציגי 'ארגון מגדלי הפירות בישראל'
לרגל חג האילנות, אירחו כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו...
מידע הוא כוח – בעולם שבו אתם רוצים לייצר דירוג אשראי איכותי
היכולת שלנו לבנות תהליכי קבלת החלטות גם בתחום הפיננסי היא...
המרכז לגיוס כספים: זינוק של 37% בשלושת החודשים האחרונים, בהגשת בקשות לגיוס משאבים מקרנות פילנתרופיה באמצעות מיקור חוץ
חני סודרי, מנכ"לית המרכז: "הזינוק בגידול מתאפיין בהלימה מובהקת עם...
אושרה תכנית העבודה של החברה העירונית 'אריאל' לשנת 2023
דירקטוריון החברה העירונית 'אריאל', בהובלתו של יו"ר הדירקטוריון, ראש העיר...