Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

פואטיקאמרה – דיאלוג קולנועי בין צילום לשירה

פואטיקאמרה – דיאלוג קולנועי בין צילום לשירה
סדן הפקות אמנות

הסופר האמריקאי נתניאל הות'ורן כתב בספרו 'פן השיש': "לדעתי, אסור לו לאדם לקרוא שירה או להביט בציורים, בצילומים ובפסלים, אלא אם כן הוא מסוגל להוציא מהם הרבה יותר ממה שהמשורר או האמן ניסה לבטא".

בזה עניינה של פואטיקאמרה – להדגיש את כוחו של המבט, המתבונן ביצירת אמנות, לתת ביטוי אמנותי לפרשנות האישית, וכך לקבל יצירה חדשה, משמעותית ומסעירה פי כמה.

פואטיקאמרה
סדן הפקות אמנות

נורית בהונקר – צלמת אמנותית, סיגל זהבי – משוררת, שתיהן תושבות זכרון יעקב וחברות טובות. לפני מספר שנים, כשסיגל עבדה כמרצה בספרות ונורית כמעצבת פנים, החליטו השתיים להיפגש אחת לשבוע ללימוד עצמי, על מנת להרחיב את יכולתן לקרוא ולהבין דימויים חזותיים. במהלך המפגשים נרקם חלום יוצא דופן, שבעקבותיו הן החליטו לעזוב הכול ולהקדיש עצמן ליצירה משותפת. כך, בשנות החמישים לחייהן, הן יצרו מיזם אמנותי ייחודי – פואטיקאמרה.

פואטיקאמרה הינה אמנות, שבה תצלום ושיר מתכתבים זה עם זה באופן הדוק, כשהאחד מעניק פרשנות לשני. כל זוג שכזה זוכה גם לבימוי ולעריכת וידאו, וכך מתקבל קולנוע אחר, בו התצלום והשיר נארגים זה בזה ונחשפים יחד.

המיזם , שכפי הנראה הוא הראשון בעולם, נולד מתוך רצון להביא לדו קיום בין צילום לשירה, דו קיום שיאפשר לכל אמנות לפרוץ את מגבלותיה, ולשתיהן כאחת לעורר בצופה חוויה משמעותית. שתי האמניות, המשתפות פעולה באופן הדוק וּממושך, בוחנות ב"מעבדה" הפרטית שלהן את חומרי הגלם שברשותן. באופן זה הרחיבה כל אחת את גבולות הז'אנר שלה. התוצאה המתקבלת היא יצירה משותפת של שתי האמניות, ולעתים אף חובר אליהן משורר או צלם אורח.

פואטיקאמרה היא פלטפורמה, שבה צלמים ומשוררים יוצרים יחד. מתארחים בפואטיקאמרה משוררים כדוגמת אגי משעול ואלי אליהו, וצלמים כדוגמת נינו הרמן ושלמה ישראלי. תנועה זו של אמנים, הרואים בפואטיקאמרה בית ליצירה משותפת, הולכת ומתרחבת.

הצלמת נורית בהונקר והמשוררת סיגל זהבי מציגות את פואטיקאמרה במופעים, בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. בחודש מרץ הקרוב, חודש האישה, הן מציגות ברחבי הארץ בתערוכות ובמופעים את הסידרה, המוקדשת לנשים, למערכות היחסים בינן לבין העולם ובינן לבין עצמן.

פואטיקאמרה
סדן הפקות אמנות

התערוכה של פואטיקאמרה כוללת עמדת צפייה אחת לפחות, שבה, על מסך, באמצעות תנועה מינימליסטית של וידאו, הופכים תצלום ושיר לגוף אחד, וכך מצטמצם הפער בין אמנות לינארית (שירה) לבין אמנות במרחב (צילום). התוצאה היא קולנוע אחר, פיוטי, המדבר לכל אדם, לאו דווקא לחובבי צילום ו/או שירה.

בנוסף, הקהל בתערוכה יכול להתרשם מיצירות מוזיאליות מודפסות, שבכל אחת מהן מופיעים תצלום ושיר, שנוצרו יחד – האחד מספר את הסיפור של השני. לעתים נכתב השיר מתוך ניסיון להעניק פרשנות וקול לתצלום, ולעתים נוצר התצלום על מנת להעניק לשיר דימוי חזותי.

המופע של פואטיקאמרה אורך כשעה, ובו מוקרנים ארבעה מיצגי וידאו. בין המיצגים משתפות האמניות את הקהל במחשבות על צילום, שירה ויצירה. במופע החדש, 'בלי איפּור', העוסק בנשים, הן משתפות את הקהל במחשבות שליוו עבודה זו, חוזרות לטקסטים מכוננים על נשים בספרות ובמחקר ומשתפות בחוויות אישיות. אחד הפרקים המעניינים הוא פרק מחאה, הנוגע לאתגרים הניצבים מול נשים כיום. בין היתר, מוקרנים סרטונים ברוח ה – “Me Too”, כולל וידוי אישי של המשוררת סיגל זהבי על הטרדות מיניות. בפרק נוסף ניתן לצפות בשיתופי הפעולה בין משוררים וצלמים, המתארחים בפואטיקאמרה.

סיגל זהבי ונורית בהונקר אומרות:

"בתחילת הדרך הגדרנו לעצמנו שתי מטרות, והן נר לרגלינו: ראשית, על התצלום והשיר – כל אחד מהם – לעמוד בזכות עצמו. שנית, השלם, שיתקבל מההתכתבות בין שתי האמנויות וממיזוגן באמצעות תנועה מינימאליסטית של וידאו, יעלה על סך חלקיו.

החזון שלנו הוא להוסיף וליצור, לחקור את הקשר המרתק בין צילום לשירה ולהרחיב את מעגל הצלמים והמשוררים, הרואים בפואטיקאמרה ז'אנר מרתק ובית ליצירה משותפת".

 

התערוכה המרכזית של פואטיקאמרה תתקיים בגלרייה של סינמטק ירושלים כחלק מאירועי יום האישה ופסטיבל ליה ון ליר. בפתיחה החגיגית של תערוכה זו יצפה הקהל גם במופע.

הפתיחה בסינמטק ירושלים תתקיים ב – 22.3.20 בשעה 18:00 .

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
בקניון הדר נחנכה ׳המרפסת׳, שדרת הבילוי והקולינריה
מאות אורחים, בהם אנשי עסקים, מנכ״לי חברות, פוליטיקאים, ודמויות בולטות,...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
פסח במוזאון קסטל
מוזאון הצייר משה קסטל מזמין אתכם לחוויה משפחתית ייחודית ומהנה...
שלוש מדליות זהב, מדליית כסף ושתי מדליות ארד ליקבי ירושלים אגודה חקלאית שיתופית בתחרות BEST VALUE היוקרתית
זו השנה ה-16 ברציפות שתחרות היין BEST VALUE נערכת לקראת...
תערוכה חדשה בבנייני האומה, ירושלים "אוצרים לרגע" - ילדי ישראל מציירים בזמן מלחמה
למעלה מ-1000 ילדי בתי ספר יסודיים מכלל המגזרים ומכל רחבי...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...