Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

בין מרמרה וקנדה

בין מרמרה וקנדה

מדינת ישראל היא מדינה משונה. לא ככול העמים. זה ברור לכולם וזה מובן ונדמה כי גם אחרוני הישראלים מבינים שאנחנו שונים מכלל העמים הם ביכולות שלנו, הן במגבלות שלנו, הן בסגנון פעילותנו ובעוד הרבה תחומים, כמו למשל בפרלמנט שלנו שהוא כנראה היחיד בעולם שבו יושבים באופן רשמי אנשים שנלחמים נגד המדינה שמשלמת להם את שכרם.

כי הרי כיצד זה שמדינה שבה הפערים בין העשירונים העליונים לתחתונים הוא הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות, אבל בכל זאת המדינה מצליחה לייצר ולהציג תל"ג (תוצר לאומי גולמי)  גבוה מהתל"ג של כל המדינות הסובבות אותה ביחד!!.

כיצד יש לנו את מספר העניים הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות בעולם, אבל באותה עת הכלכלה שלנו היא אולי היציבה בעולם והשקל שלנו הוא המטבע החזק ביותר בעולם כיום?

ואיך לעזאזל אנחנו מצליחים למרות הפרשת כספים אדירה לצורכי בטחון בכל שנה, גם להיות המדינה שמפנה בתקציב המדינה שלה, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יחסית לגודל אוכלוסיתה) למחקר ופיתוח?

ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם במספר הפטנטים הרשומים, יחסית לגודל האוכלוסיה ונדמה לי שהיא שניה או שלישית אחרי ארה"ב ויפן במספר המוחלט של פטנטים רשומים.

ישראל נמצאת בצמרת הגבוהה של מספר המחקרים האקדמיים שמתפרסמים בכתבי עת מחקריים בעולם, הרבה לפני מדינות מפותחות רבות. בשנים האחרונות הגשנו לעולם שי נדיר: עשרה ישראלים שקיבלו את פרסי נובל. חפשו ברשימת מקבלי פרסי נובל ותנסו לגלות שם ערבי. לא תמצאו, אלא אם כן מישהו יחליט להעניק פרס נובל גם לשימוש בחומרי נפץ (הרי נובל קשור מאד לחומרי נפץ למי שזוכר כיצד ובמה עסק אלפרד נובל עצמו)

הפטנט הזה שנקרא "כלכלת ישראל" הוא אולי הפטנט החשוב ביותר שהצלחנו לייצר כאן, לא כמדינה, אלא כיחידים: יזמים, בעלי עסקים, ממציאים, אנשים עם חזון וחלומות, אנשים כמו אלי הורוביץ, שהפך את טבע לשליטה עולמית בשוק התרופות הגנריות, או סטף ורטהיימר שבנה את ישקר ועוד רבים רבים שהקפיצו כל אחד בתחומו וכל אחד בדרכו, את המדינה הזערורית הזאת שבמזרח התיכון, מדרגה ועוד מדרגה, עד שהפכנו למעצמה של ממש בתחומים רבים.

תשאלו חקלאים בפינות נידחות בברזיל או בסין, במונגוליה או באפריקה, במה הם משקים את שדותיהם והם יענו במקהלה: בטפטפות של נטפים. אני בטוח שאותם מיליוני חקלאים לא יודעים שהפלסטיק השחור הקטן שמווסת את זרימת המים ומביא להם חיים ופרנסה נולד בשיתוף פעולה של שלושה קיבוצים, שבהם חיים מכסימום אלפיים איש ביחד, אי שם במזרח התיכון.

לפני שנה הייתי בבודפסט. נזקקתי לתכשיר נגד כאב אוזניים. נכנסתי לבית מרקחת די קטן, ביקשתי משהו טוב, אני לא סומך כל כך על תרופות ממזרח אירופה. הרוקחת אמרה לי "אין בעיה אני אתן לך את הטיפות הטובות ביותר". הסתובב והביאה לי בקבוקון קטן ועליו סמל של חברת טבע. מלא גאווה שאלתי אותה: "אתם מוכרים הרבה טבע כאן?". היא הביטה בי באדישות ואמרה: "80% מהתרופות כאן הם של טבע". ככה באדישות.

רק בדבר אחד אנחנו לא רק שלא מצטיינים, אפילו פשוט מפגרים, שנות אור אחרי העולם המתקדם: ביכולת שלנו להסביר את עצמנו ואת צידקת דרכנו. עם המוחות שלנו, עם הכסף שלנו (כן, כן, יש לנו כסף לזה ושלא יספרו לכם סיפורים) קשה לי כישראלי להבין איך המדינה ממשיכה בעקביות לפשל בעניין ההסברה הלאומית.

איך למשל שר ההסברה (כן יש לנו אחד כזה) יולי אדלשטיין, שיודע על המשט שיוצא לכיוון עזה עוד לפני חודש, נוסע בשבוע שעבר לקנדה לפגישות ולסיורים. איך שר ההסברה של מדינת ישראל לא מקים חמ"ל הסברה שיפעל לצד החמ"ל הצבאי? אלא מסתובב בחצי המערבי של הכדור כשאצלנו המשט מתקרב לנקודת הפיצוץ?

איך ראש הממשלה נתניהו נתן בכלל לשר ההסברה להיות בחו"ל באותם ימים קריטיים?.

איך עד היום לא שמענו בכל הפרשה הזאת אפילו פעם אחת את צמד המילים הקשה: הטבח בארמנים", מילים קשות אבל במלחמה כמו במלחמה יורים בכל התחמושת, ואם הטורקים וארדואן מדברים על רצח של פלסטינים על האוניה מרמרמה, מדוע אצלנו לא הקרינו בטלוויזיה ידיעות, תמונות ופרשנויות מהטבח של מיליון וחצי ארמנים?. איך? האם זה לא מחדל הסברתי?

יש עוד שורה ארוכה של שאלות תמוהות, אני לא רוצה להתעכב עליהן מכיון שרוב הציבור כבר הפנים ושאל את עצמו את השאלות הללו.

אני רוצה להתמקד בתשובות. יותר נכון בתשובה. תשובת המחץ לשאלה אז מה עושים?

יש מה לעשות. צריך לשנות סוויץ בראש ולהתייחס למדינה כאל חברה תעשייתים שמייצרת ומייצאת את מוצריה לעולם כולו.

כן מדינת ישראל היא קונצרן ענק שבו עובדים 7 מיליון עובדים, יש לה דירקטוריון (ממשלה), יש יו"ר דירקטוריון שהוא הנשיא ויש מנכ"ל האמור לבצע את ההחלטות הדירקטוריות שזהו ראש הממשלה.

הרי בנגזר העסקי הישראלי הדבר הוכח כהצלחה מרשימה באין ספור חברות. לא סתם בבורסת הנאסד"ק בניו יורק המניות הישראליות הן להיט ומספר החברות הישראליות שנסחרות בנאסד"ק הוא הגבוה ביותר מדין החברות הנסחרות בו, מחוץ לארה"ב.!!

כן בנאסד"ק נסחרות מניות של חברות אמריקניות במספר הגבוה ביותר מבין מניות הנאסד"ק, אחרי ארה"ב נמצאת ישראל עם מספר החברות הגבוה ביותר שנסחרות שם ורק אחר כך מגיעות קנדה, גרמניה, בריטניה, יפן ושאר מדינות העולם.

ולנאסד"ק לא פשוט להתקבל.

אבל בואו נעזוב את הנאסד"ק. אם המדינה היא עסק לכל דבר, עסק כלכלי שיש לשווקו, ממש כמו כל חברה עיסקית אחרת, אז צריך לשווקו.

אבל הרי לא יעלה על הדעת שחברה כמו טבע תיקח איש יחסי ציבור בדמות שר ההסברה שלנו, נכון? המסקנה היא פשוטה: מדינת ישראל צריכה לשכור בשוק החופשי, משרד יחסי ציבור גדול מספיק שיוכל לטפל בענייני המדינה. בתקציב של 50 מיליון דולאר לשנה, אפשר לשכור משרד גדול כזה בארה"ב עם משרד תומך ישראלי כאן, ולשגר למערכה עשרות יחצ"נים מקצועיים שהיו יודעים בדיוק מתי להביא ואת מי מול המצלמות במירוץ האדיר נגד השעון מול הטירוריסטים על המרמרה, כדי לנצח במלחמה הצודקת הזאת ושלא נישמע כמו חבורת לוזרים שמגמגמת שעות אחרי, שהטירוריסטים כבר כיכבו בכל הרשתות הזרות.

נכון שהדבר פוגע בתיפקוד הממשלה כי נגרע ג'וב שאותו ניתן להעניק במסגרת המו"מ הקואליציוני לשותפה בכירה או זוטרה בממשלה: שר ההסברה. נכון מוחקים כאן כמה וכמה ג'ובים של יועץ בכיר לשר ההסברה, נהג, מזכירה, ראש לשכה ועוד כמה מקורבים שממש אבל ממש לא מסייעים להסברה הישראלית בעולם

להשקיע 50 או 100 מיליון דולאר בשנה בשכירת משרד יחסי ציבור ענק בארה"ב וגם באירופה ומשרד בארץ, יעלה אולי יותר מתקציב לשכת שר ההסברה, אבל זה יחזיר את עצמו מהר מאד. כי במלחמה כמו במלחמה: מדינת ישראל צריכה להשתמש בנשק היעיל ביותר שלה להסברה, ואת הנשק הזה לא תמצאו היום בקריית הממשלה בירושלים.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...