Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

במלחמה על אוויר נקי יותר, ראשי ערים נמצאים בחזית

במלחמה על אוויר נקי יותר, ראשי ערים נמצאים בחזית
צילום freepik

כולנו עדים לשינויי האקלים הקיצוניים הפוקדים את העולם בשנים האחרונות. ידוע גם שזיהום האוויר הוא גורם מרכזי לכך ובייחוד הזיהום התחבורתי. על מנת להפחית את רמת הזיהום, ננקטו כמה צעדים מצד מדינות ותאגידים גדולים אך מסתבר שגם ראשי ערים שותפים לתהליך ותורמים ישירות לסביבה נקיה יותר.

במלחמה על אוויר נקי יותר, ראשי ערים נמצאים בחזית
צילום freepik

המאבק בזיהום האוויר עולה מדרגה בכל שנה והנושא האקלימי תופס כותרות לא פעם. ישנן מדינות שקבעו תקנות מגבילות לרכבים מזהמים או שהן נותנות תמריצים לקניית רכבים חשמליים שלא מזהמים כלל. במקביל, יצרניות הרכב החלו לייצר יותר רכבים חשמליים ומתכננות לייצר יותר ויותר מהם בעתיד מתוך חזון עתידי לתחבורה חשמלית. 

כל אלה הם חלק מהמאמץ להפחית את הזיהום ואליהם נוספו גם ראשי ערים ברחבי העולם שהבינו שצריך לפעול נגד רכבים מזהמים שגורמים נזק בריאותי לאוכלוסייה. מעבר לזיהום, מדובר גם ברעש שנגרם במשך כל היממה. כדי למנוע את כל אלה, או לפחות להפחית עד כמה שניתן, החלו הגבלות על כניסת רכבים מזהמים לתוך הערים, החלפת ציי רכב עירוניים ברכבים חשמליים והתקנה על עמדות טעינה חשמליות לרכבים כדי לעודד את השימוש בהם. 

בערים רבות בארצות הברית החלו להכניס רכבים חשמליים לשימוש עירוני. כך למשל, בניו-יורק, שהחלה להשתמש ברכבים חשמליים. חוץ מהפחתת הזיהום, עיריית ניו-יורק הבינה שעלויות אחזקת הרכבים החשמליים שלה נמוכות יותר מאלה של רכבים רגילים המונעים על ידי דלק. בנוסף לעירייה, רשת התחבורה בניו-יורק החלה להשתמש באוטובוסים חשמליים וגם רשת המוניות העירונית החלה להכניס את רכבי טסלה לשימוש אצלה, בניסיון לבחון את הכדאיות החשמלית. 

בערים נוספות בארצות הברית כבר החל שינוי או שהן בתהליכים מתקדמים לקראת השנים הבאות. מדובר בערים כמו סן פרנסיסקו, סיאטל, וושינגטון, לוס אנג'לס ועוד ערים רבות שהחלו להשתמש בתחבורה ציבורית חשמלית, להכניס ציי רכב עירוניים חשמליים ולהקים עוד ועוד עמדות טעינה שמיועדות לכלל הרכבים החשמליים בעיר. הכיוון הוא לעודד ולהרחיב את השימוש בתחבורה שלא מזהמת ולא מרעישה.  

באמסטרדם, הידועה בשימוש מוגבר באופניים בעיר, הוחלט שמשנה הבאה רק רכבים ואוטובוסים לא מזהמים יוכלו לנסוע במרכז העיר. בשאר האזורים בעיר, ההגבלה תחול על כל כלי הרכב עד סוף העשור, כולל הסירות בתעלות. בפריז, החלו להשתמש באוטובוסים חשמליים כחלק מהחזון להשתמש במאות אוטובוסים כאלה עד שנת 2025. בלונדון החלו להשתמש גם באוטובוסים חשמליים והכניסה שלהם לפעילות רחבה היא הדרגתית. 

עוד ועוד ערים באירופה מגבילות תחבורה מזהמת ופועלות על פי התקן האירופאי המחמיר שנועד להפחית זיהום על פי יעד מוגדר ואכן, לפעולות הללו יש כבר תוצאות בשטח. מבחינת אחוזי המכירות, הנתונים מראים שבשנים האחרונות, שיאניות הרכבים החשמליים הן מדינות אירופאיות ובייחוד מערב אירופה.

גם בסין החלו להפחית את פליטת המזהמים בשל איכות האוויר הנמוכה בערים הגדולות. למזלנו, הפתרון שסין בחרה הוא לעבור לתחבורה חשמלית. בעיר שנג'ן לדוגמא, כל האוטובוסים עברו להיות חשמליים. מדובר ביותר משישה עשר אלף אוטובוסים ואם כולם חשמליים, התרומה שלהם להפחתת זיהום האוויר היא משמעותית. 

גם בערים המרכזיות כמו בייג'ינג ושנחאי עברו לתחבורה חשמלית ועדיין עוברים תהליך של מעבר לתחבורה לא מזהמת. התהליך לא כזה פשוט. מדובר על אוכלוסיות של עשרות ומאות מיליונים, זה פרויקט שייקח כמה שנים, אבל כשהממשלה הסינית מחליטה לעשות משהו, הוא נעשה. כבר עתה יש בסין למעלה משלוש עשרה ערים שיש בהן אזורים נקיים מרכבים מזהמים, דבר שילך ויתרחב גם בתוך הערים עצמן וגם יגדל לערים נוספות בעתיד הקרוב.

אין ספק, במאבק לאוויר נקי, יש חשיבות למה שהמדינה עושה, אך שיתופי פעולה של העיריות שהעזו לשנות הרגלים ולהראות לכולם שאפשר, הם קריטיים ביותר והניעו מהלכים קדימה. הטכנולוגיה קיימת, הרכבים החשמליים מוכיחים את עצמם מחדש בכל פעם ונותר רק לקוות שהמגמה של שמירת הסביבה והאוויר תמשך בעתיד. 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להכין את הארון לחורף- ממה מתחילים?
כשהיינו קטנים היתה החלפה ברורה של תכולת ארון הבגדים מבגדי...
כל הפרטים החשובים על תהליך גירושין
תשלומי מדור מייצגים את חובתם של ההורים להעניק לילדיהם סביבה...
איך מחשבים התקנה של מערכת סולארית לבית הפרטי
עם כל הכבוד לאידיאולוגיה ולהכרה בכך שעלינו, על כולנו, מוטלת...
יוון כמו שלא הכרתם - מחכה לכם לטיול מרתק
את המראות הקסומים שתפגשו בצפון יוון, קשה לתאר במילים. מלבד...
למי פונים כשזקוקים לעזרה בחיפוש מידע?
אירועים שונים בחיים מחייבים לפעמים שינוס מתניים כדי לצאת מאזור...
הפיכתם של מרחבים עירוניים לאזורים מתחדשים
עורך דין התחדשות עירונית מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים לפרויקטים של...
לפי אלו קריטריונים בוחרים את שיטות יציקת הבטון לתבניות?
כאשר מתחילים פרויקט בניה חדש, חשוב לקחת בחשבון כי יסודות...
לחגוג אחרת את האירועים הפרטיים שלכם
כמה שנים הבטחתם לעצמכם שיום אחד תקומו מהכיסא באירוע כלשהו...
במילים פשוטות, מה כולל טיפול באלכוהול וסמים?
כאשר אתם צריכים טיפול בהתמכרויות, אתם עשויים לקבל אותו דרך...
מצבה: הכתובת של יקירינו לאחר שהלכו לעולמם
אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות במצב הזה המצב בו...