Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ברקת חשף בכנסת: מדיניות תכנונית חדשה לאיזורים רווים בעבירות בניה

ברקת חשף בכנסת: מדיניות תכנונית חדשה לאיזורים רווים בעבירות בניה

 

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, חשף היום בדיון בוועדת החוקה של הכנסת, מדיניות חדשה שגיבש להתמודדות עם איזורים שונים בעיר בהם ישנן עבירות בניה רבות, כגון גן המלך והכפר סילוואן, אשר משמשות כ"מקרה בוחן" למדיניות החדשה. 

מטרת המדיניות החדשה היא לצמצם את הפערים הגדולים בין התכנון הקיים לבין המציאות הקיימת בשטח ולעודד את התנהגות הציבור לפעול במסגרת החוק והסדר הציבורי. כך במסגרת התוכנית יוסדרו ויוכשרו ככל הניתן עבירות בנייה אשר יהיה ניתן מבחינה תכנונית להכשירן, ומאידך תינקט יד קשה של ענישה בהתאם לדין לעבירות בניה חדשות. 

ראש העיר הנחה את הגורמים העירוניים לפעול לתכנון מחודש של מתחמים, לשיפור משמעותי בשרותי הרישוי וההסדרה, להתאמת מדיניות האכיפה ולשילובה במדיניות הכוללת, כולל מתן אפשרות ושהות להסדרה של עבירות שעל בסיס המדיניות התכנון החדשה ניתן להסדיר וכן העמקת האכיפה בעבירות בנייה חדשות.

 יש לציין כי בשנת 2009 ביצעה העירייה 112 צווי הריסה 49 במערב העיר ו63 במזרחה ללא הבדל דת, גזע, מין או איזור גיאוגרפי בעיר, אולם העירייה סבורה כי הפיתרון איננו רק בענישה אלא גם בהסדרה תכנונית.  מרבית עבירות הבניה הן "ירושה" מהעבר, בעוד כיום יש גידול משמעותי בהתחלות הבניה החוקיות. 

על פי המדיניות החדשה, נדרשים העירייה והגורמים השונים להפעיל שיקול דעת במימוש צווי הריסה באזורים הנמצאים בתהליך שינוי בתכנון ובמיוחד אם מסתמן שמהות העבירה יכולה להשתנות כתוצאה ממדיניות התכנון החדשה. העירייה פועלת לתיאום המדיניות החדשה בין כלל גורמי הממשל ולחיפוש שביל הזהב בין להיות צודק לחכם ופועלת בנושא מול המשטרה, הפרקליטות הממשלה והכנסת. ראש העיר סבור כי בירושלים, לאור רגישויות כה רבות הברורות לכולם, לעתים יש לשכלל את כל הנתונים ולפעול בכלל המישורים במטרה לעודד התנהגות חוקית של התושבים תוך מחשבה לטווח ארוך. 

כך למשל באיזור "גן המלך" קיימים כיום כ-43 מבנים אשר לגביהם ישנם צווי הריסה בתוקף ושאר הבתים נמצאים בהליכים משפטיים. עיריית ירושלים מקדמת תוכנית חדשה למתחם אשר מטרתה מצד אחד לשמור על העמק ומאידך להביא לפיתוחו, למצוא פתרונות לחלק מהבתים הקיימים בפועל בשטח, תוך פיתוח האזור כולו הן לתיירות, הן למסחר והן לפתרונות דיור. התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים של תכנון ותוצג עם השלמתה לדיון בוועדות המקומית והמחוזית לתכנון ולבניה כמתחייב. 

כך למשל באיזור המורדות המערביים של הכפר סילואן קיימים כ-71 מבנים אשר לגביהם ישנם צווי הריסה בתוקף, מתוכם רק בארבעה מקרים חורגים הבניינים הקיימים מארבע קומות. על פי מדיניות התכנון החדשה של העירייה, האזור מסומן כאזור מגורים עד 4 קומות (במקום 2 קומות בלבד שניתן היה לקבל עד שנת 2009),  דבר המאפשר הגשת תוכניות נקודתיות בתחום זה בהן ניתן להציע בניינים חדשים עד 4 קומות. התוספות שמציעה התוכנית באזור זה משמעותה הגדלה משמעותית ביותר של מספר הקומות ואחוזי הבנייה ביחס לתוכנית המאושרת,  מציאת פתרונות רבים לתוספת יחידות דיור באזור ומענה למצוקה הקיימת, ובפועל  הכשרה תיאורטית של אחוז ניכר מעבירות הבניה. 

בנוסף למדיניות התכנונית החדשה, פועלת העירייה לקיצור משמעותי של השירות העירוני לתושבים, דבר שיאפשר את בחירת הנתיב החוקי על פני הבלתי חוקי תוך הסדרה דרמטית ותקדימית. העירייה תבחן את הצלחת הפעולה באזור זה כבסיס להרחבה גם לאזורים אחרים.

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...