Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

האשדות, הזרימה ומה שביניהם=מפלי האיגואסו

אל מול הפאנטאנאל אותו תיארנו בכתבה הקודמת, יש בברזיל מספר פנינות טבע ונוף, כשהרצינית והמדהימה שבהן היא מפלי האיגואסו, השוכנים בקרבת משולש הגבולות ארגנטינה-ברזיל-פראגוואי. פנינה אמרתי ואולי היהלום שבכתר של ברזיל. אתה עומד מול האשדות הניגרים בשאון, באון ובשפעה ומתפלל רק לחמישה אחוז שיעברו אלינו וכל צרכי המים של מדינת ישראל נפתרים באחת.

לאחר שעבר מרחק של כ-1000 ק"מ מבירתה של מדינת פאראנה קוריטיבה, מגיע נהר האיגואסו לאזור ה"פוז"(מילה אינדיאנית למפגש נהרות), בו הוא מתחבר לנהר הפאראנה ויוצר את המפלים, כשבהמשך הדרך הופך להיות נהר הפרגוואי ובכך הם הופכים לנהר השביעי באורכו בעולם. האיגואסו בנקודה זו של מפגשו עם הפאראנה מתפרס על אזור רחב ידיים בין ארגנטינה לבין ברזיל ומתוך אזור זה הוא נופל ברעש מחריש אוזניים בשורה ארוכה של 275 מפלים מגובה של כ-81 מטר היוצרים תמונה הגדולה כמעט פי חמישה מאשדות הניאגרה אנו הגענו בסופו של החורף הברזילאי, שפה ושם פגשנו את עקבותיו, ולכן כמויות המים שזרמו בנקודות המדידה היו עצומות -4,000 קוב בשניה. עכשיו בואו נעשה חשבון קטנטן האיגואסו-שכאמור-נשפך לפאראנה זרימתו היא 15 אחוז מנהר הפאראנה שהוא  15 אחוז מזרימתו של האמזונס-אתה מבין את זה ברוך…

כבר מהמטוס שהטיס אותנו מקוריטיבה-מרחק של שעת טיסה, ראינו את הנחש הענק הזה -איגואסו- מתפתל לאורך המסלול בו טסנו והכל ירוק עד. בחרנו מלון המצוי בצד הברזילאי ממש בחזית המפלים בנקודת התצפית הטובה ביותר והשוכן בתוך שמורת הטבע.

לאחר שקיבלנו את החדר לקחנו את ציוד הצילום ו…שכמיות ויצאנו לסיור להכרת השטח. מנקודת התצפית אל מול המפלים המרכזיים לאורך שביל שהוביל אותנו לתחתיתו של "גרון השטן"-כך קרוי חלק זה של המפלים בשל צורת נפילת המים שתחילתה בארגנטינה וסופה בברזיל. אתה משתאה מול המראה הנגלה לפניך – שרשרת מפלי ענק במבנה של חצי עגול בהם מפלים ומפלי המשך הנופלים מנדבך אל נדבך. בדרך מאות פרפרים מרפרפים מעליך ולצדך, חלקם מוצאים מקום נחיתה על ראשך, יחד עם יתושי ענק. חלק מאותם פרפרים נקראים 80 על שתי הספרות הללו הנראות על כנפיהם. אבל מה לי פרפרים יפיפיים ככל שיהיו מול המים המושכים בכוח את עיניך לראות ועוד הפעם לראות ולא להאמין.

את היום השני לסיור הקדשנו לצד הארגנטינאי אליו ניתן להגיע באוטובוס מהעיר פוז דאיגואסו לעיר הארגנטינאית פוארטו דה איגואזו (כן יש הבדל בצורת המבטא הפורטוגזית לבין זו הספרדית השלטת בצד הארגנטינאי) או במונית שמחירה אמנם יקר יותר אבל היא צמודה אליך והנהג מהווה גם מדריך וב-30 דולר אתה יכול לסגור דיל כך שאם אתם ארבעה אנשים זה יעלה לכל אחד כעשרה דולר אמריקאים.

בצד הארגנטינאי עברנו עם רכבת בתוך שמורת הטבע. במחצית הדרך ירדנו מהרכבת ושמנו פעמינו לעבר המפלים כשאנו יורדים ועולים במדרגות שנחצבו בחלק מהמסלול ובחלקו האחר על מדרגות פלדה וגשרוני פלדה משוננים למנוע החלקה. סביבנו, ימין ושמאל רק מים ומים ו.. מים כבר אמרנו! ואתה חולף ממש בתוך מפלים, בינותם, מעליהם ומתחתם. פה ושם נשמעת צווחה כשאישה מגלה שמישהו מכייס אותה-לא, לא בן תמותה! מתקפת רקונים עלינו כשהם מנצלים את חוש הריח שלהם על מנת למצוא באיזה כיס או תיק חבוי הסנדוויץ' או הפרי… . חזרנו רטובים (המצלמות נשמרו מכל טיפה) לרכבת כדי להמשיך למפל האחרון שבשורה "גרון השטן". בדרך אליו אנו רואים צפרי ענק הדומים לשקנאי רק יותר רזים ושחורים כשהם עומדים ללא זיע וללא ניע וכנפי הענק שלהם פרוסות וכל זאת כדי להתייבש ולא להצטנן… מלבדם שרקרקים אדומי חזה ושלדגים שמקורם כפוף ובינות לעצים מפעם לפעם קופים זריזים מדלגים מצד על צד. אבל השיא שמור ל"גרון השטן"  (Garganta de Diablo). מפל רב עוצמה החותר בסיבוב לתוך לוע היוצר מעין פרסה מתוכה עולים רסיסי מים כשהקשת הנוצרת סביב יוצרת מעין הילה. לחובבי האקסטרים ניתן לשוט בסירת מנוע כמעט אל תוך המפל ושום כיסוי לא יועיל לכם תצאו רטובים, מה זה רטובים! חבל על הזמן.

את היום האחרון שלנו הקדשנו לסיור במפעל ההידרואלקטרי איטאיפו בו מצוי הסכר הגדול היותר בעולם היוצר אגם שאורכו 175 ק"מ והמייצר 40 אחוז מתצרוכת החשמל של ברזיל ואת כל תצרוכת החשמל של פאראגוואי המוכרת 95 אחוז מהחשמל המופק עבורה בחזרה לברזיל ועדיין יש לה מספיק חשמל לכל צריכתה.

ובכן מה יש לנו כאן: שלושה ימי סיור מרתקים, טיסה פנימית בברזיל הלוך ושוב, בית מלון ונסיעות פנימיות סה"כ לזוג כ550 דולר.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ט"ו בשבט במלונות ibis ירושלים במחירים אטרקטיביים וסיורים ברחבי העיר
מלונות ibis ירושלים מרכז העיר מזמינים את עם ישראל להתרענן...
חנוכה במלונות ibis ירושלים מרכז העיר במחירים אטרקטיביים וסיורים ליליים ברחבי העיר
*מלונות ibis ירושלים מרכז העיר פותחים שנה עם סיורי סליחות בתאריכים נבחרים ומחירים אטרקטיביים החל מ600 ₪*
מלונות ibis ירושלים מרכז העיר נערכים לקראת חגי תשרי ומזמינים...
ספורט אנגלי ומוסיקה אוגוסט קריר לכל המשפחה במוזיאון ידידי ישראל בירושלים
פעילות ספורטיבית בנוסח אנגלי עם שחקן בדמותו של אורד וינגייט...
17 אתרי מורשת ברחבי הבירה ייפתחו לקהל הרחב לצד פעילות "שכונה של פעם" – משחקי מורשת בשכונות הירושלמיות
ירושלים היא עיר חשובה וקדושה למיליונים ברחבי העולם והמורשת שבה...
לרגל יום ירושלים ויום העצמאות שחגגה מדינת ישראל מלון וולדורף אסטוריה יוצא ומעניק 20% הנחה לבני 75 ומעלה שמזמינים לינה וארוחת בוקר
לרגל יום ירושלים הקרב ובא וחגיגות יום ההולדת ה 75...
רשת מלונות ACCOR מרחיבה את פעילותה בישראל- ופותחת מלונות נוספים
רשת מלונותACCOR הבינלאומית מודיעה כי היא מרחיבה את פעילותה בישראל,...
ירושלים של אור: הסתיימו העבודות להארת ארבעה מונומנטים היסטוריים נוספים ברחבי העיר
במסגרת המיזם להארת מונומנטים ברחבי העיר ירושלים, הסתיימו לאחרונה עבודות...
פדיון ותעסוקה במלונות תיירות, ינואר-ספטמבר 202
נואר-ספטמבר 2022 נתונים מקוריים פדיון מלונות התיירות הסתכם ב-9.7 מיליארד ₪, (9.5...
'מעלית הזמן בירושלים' מתחדשת עם 4 מוצרים חדשים וכרטיסים משולבים
 לרגל השנה החדשה מתחדשת האטרקציה 'מעלית הזמן בירושלים' במוצרים וחידושים...