Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

הוכרזו הזוכים באות יקיר ירושלים לשנת תשע"א

הוכרזו הזוכים באות יקיר ירושלים לשנת תשע"א

בין הזוכים: יצחק שמעוני-איש תרבות והמנחה האגדי של מקבילית המוחות , אורה אחימאיר-מנהלת מכון ירושלים לחקר ישראל, ברברה לוין-כלת פרס ישראל לחינוך.
עיריית ירושלים הכריזה על אות יקיר ירושלים אשר מוענק ע"י ראש העיר מאז שנת 1967, ביום ירושלים לאנשים שגילם 70 שנה לפחות. העיטור המכובד מוענק לאישים אשר הקרינו מאישיותם על העיר ושעיקר פעילותם הציבורית הייתה בתוך ולמען ירושלים.
כזכור, עם כניסתו לתפקיד העביר ראש העיר את הליך הבחירה לוועדת שיפוט בלתי תלויה לבחירת יקירי העיר בראשות השופט יעקב טירקל. בה חברים פרופ' נאווה בן צבי והרב דוקטור בני לאו. הוועדה בחרה ב-12 מועמדים מתוך 74 מועמדים לתואר המכובד. לוועדה הבלתי-תלויה הוגשו המלצות להענקת העיטורים אותן רשאים להגיש כל תושב או ארגון. הוועדה בחנה את ההמלצות בהתאם לקריטריונים והגישה לראש העיר רשימה סופית של 12 מועמדים, שמות הזוכים ויבאו לאישור מועצת העיר בישיבה הקרובה.
להלן רשימת 12 המועמדים שנבחרו ע"י ועדת השיפוט בראשות השופט טירקל:
אורי אורלב , יקבל את אות יקיר ירושלים על תרומתו התרבותית. אורי אורלב נולד בוורשה שבפולין וחי עם אמו ואחיו הצעיר בגטו ורשה. אורלב כותב ספרות ילדים ונוער, ועוסק גם בתרגום מפולנית לעברית. הידועים שבספריו עוסקים בילדותו בשואה ("האי ברחוב הציפורים") ובשנותיו הראשונות בארץ ("רחוקי משפחה") ומציגים את הדברים מנקודת מבט נגישה לילדים ולנוער.אורלב חי מעל 40 שנה בשכונת ימין משה בירושלים, שם כתב מעל 30 ספרים. אורה אחימאיר תקבל את אות יקיר ירושלים על פעילות ציבורית, מחקר ואקדמיה. אורה אחימאיר כיהנה במשך למעלה משלושים שנה כמנהלת מכון ירושלים לחקר ישראל. אחימאיר הובילה מחקרים רבים על עתיד העיר, הקימה מערך נתונים על ירושלים והעמידה דורות רבים של חוקרים שתחום התמחותם ירושלים. בתקופתה פרסם המכון למעלה מ 400 ספרים, כאשר הבולט ביניהם הינו השנתון הסטטיסטי לירושלים ומשמש כמקור בסיסי המספק נתונים על העיר. החשוב בספריה של אחימאיר הינו "40 שנה בירושלים". אחימאיר ילידת ירושלים, מתגוררת בקטמון הישנה ופעילה בהתנדבות בוועד המנהל של המרכז הבין תרבותי ירושלים.
אליעזר בר יוסף, יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו התנדבותית בתחום הצדקה והחסד, יליד 1915. אליעזר בר יוסף,יליד ירושלים, שימש כחבר ועדת מל"ח ( משק לשעת חירום)בתקופת המצור ובצנע וניהל את חלוקת מלאי המזון לתושבי העיר. לחם בהגנה, התנדב במשך שנים רבות בבתי החולים שערי צדק, הדסה ובבית חינוך לעיוורים. פועל להנחלת שיעורי תלמוד במוסדות דיור מוגן. יהודה זיו יקבל את אות יקירי ירושלים על פעילות ציבורית מחקר ואקדמיה יליד 1926. יהודה זיו, גיאוגרף, איש לשון, חוקר טבע, סופר ומדריך טיולים בשבילי ירושלים. מותיקי הישוב בירושלים אשר שירת בפלמ"ח. כסגן אלוף בצה"ל הקים את מדור חוי"ה בצה"ל (חינוך וידיעת הארץ) וזאת תודות לבקיאותו העצומה בידיעת הארץ ובהיסטוריה של ארץ ישראל יהודה שימש בהתנדבות ובמסירות בתפקידים ציבוריים שונים כגון:חבר בועדת השמות הממשלתית, יו"ר ועדת המשנה לשמות יישובים, חבר הוועדה המייעצת לקריאת שמות רחובות והנצחה בירושלים.
עדין טלבר, יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו בתחום הציבורי, יליד 1921. עדין טלבר, יזם והפעיל את הפעילות הספורטיבית באוניברסיטה העברית. ייסד את אס"א איגוד ספורט שהוקם במטרה ליצור אצל סטודנטים ואנשי אקדמיה מודעות לספורט ולפעילות גופנית. יזם מפעלי ספורט ואף התמודד בתחרויות בינלאומיות. זכה באליפות צבאות המזרח התיכון בריצה, ובאליפויות רבות במהלך השנים. טלבר ייסד מרוצים רבים (מירוץ מגנס המתקיים בירושלים 50 שנה, מרוץ העצמאות ובגיל שמונים את מירוץ הגבורות בקיסריה לבני 80 ומעלה).
בן ציון יהושע, יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו הציבורית מחקר ואקדמיה, יליד 1936. בן ציון יהושע, חוקר הקהילות היהודיות של מרכז אסיה וסופר עברי שירושלים עומדת במרכז יצירתו. יהושע, עסק בחילוץ יהודים מאזורי מצוקה במדינות מוסלמיות והעלאתם לארץ ובמקביל ניהל את מרכז התרבות ליהודי מרכז אסיה בו למדו אלפי יהודים לקראת עלייתם לארץ. יצא בשליחות הצלה מטעם הספרייה הלאומית וחילץ והעלה לארץ ספרים וכתבי-יד של יהודי מרכז אסיה הסובייטית לשעבר. מילא תפקידים ציבוריים רבים בבניהם מנכ"ל הוצאת מאגנס ויו"ר אגודת הסופרים בירושלים. סופר מוערך ואיש ציבור שתורם ממרצו לחברה. פרסם רומנים וסיפורים קצרים על ירושלים וכן מערכי מחקר. ברברה לוין, תקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותה בתחום החינוך. ברברה לוין, הקימה את בית הספר תל"י הראשון בירושלים. כתבה ויישמה תוכניות לימוד ייחודיות המועברות כיום בלמעלה מ- 35 בתי ספר בארץ. מתמחה בבנייה והעברה של תוכניות לחינוך יהודי פלורליסטי. מיוזמי ומקימי הספרייה הבינלאומית לחינוך יהודי. מנכ"ל קהילת רמות ציון הכוללת רבנים, אקדמאים ואנשי חינוך שעברו לגור בגבעה הצרפתית וברמת אשכול. בקהילה חברים כמאה ושמונים משפחות , קהילה יוצרת ותורמת. כלת פרס ישראל לחינוך לשנת 2000. מנהיגה חינוכית מובילה.
גדעון לנגמן, יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו בחינוך התנדבות צדקה וחסד, יליד 1941. גדעון לנגמן ניהל את ביה"ס אוולינה דה-רוטשילד במשך כשלושה עשורים. קידם את ביה"ס מבחינה לימודית וחברתית ומתנדב במשמר האזרחי ובמשטרת ירושלים מזה 33 שנים. (כיהן כראש ענף מתנדבים במשטרה, במד"א הגיע לדרגת "רב מתן מתקדם", שהיא הדרגה הגבוהה ביותר שמתנדב יכול לקבל) גדעון חבר במועצת חברה קדישא קהילת ירושלים.
פרופ' אדית קיי תקבל את אות יקיר ירושלים על מחקר אקדמי, ילידת 1923. פרופ' אדית קיי, ממקימות ביה"ס לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה והמחלקה לאורתודנטיה בירושלים, המחלקה הראשונה מסוגה בארץ. קיי הקימה את הצוות המולטי- דסיפלנרי הראשון בארץ לטיפול בשסעי שפה וחיך בבית החולים הדסה. ב1984 סיימה לנהל את המחלקה לאורתודנטיה בפקולטה לרפואת שיניים ומאז מתנדבת במחלקה וממשיכה להדריך וללמד מתמחים צעירים בתחום האורתודנטיה. פרופ' קיי תרמה תרומה רבה ויוצאת דופן למחקר הדאנטלי. פנינה רוזנבליט, תקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותה בתחום החינוך. פנינה רוזנבליט מייסדת ביה"ס "פלך", תיכון תורני לבנות מורה ומחנכת במשך למעלה מיובל שנים ושימשה במשך שלושה עשורים כמורה לאנגלית ורכזת המקצוע בבי"ס בויאר. רוזנבליט כיהנה כמרכזת ארצית של מערך הבדיקה של בחינות הבגרות באנגלית ובמשך 35 שנה יעצה בהתנדבות להנהלת בית הספר התיכון הארמני וגם לתלמידים ערבים שביקשו להתקדם בנושאי הוראת האנגלית. כיום מתנדבת ב"יד שרה", בכתיבה, תרגום ועריכה של ביוגרפיות. אבנר שליו יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו הציבורית יליד 1939. אבנר שליו, יליד ירושלים, שימש ראש לשכתו של הרמטכ"ל דדו ועבד לצדו בזמן מלחמת יום הכיפורים, היה קצין חינוך ראשי ומפקד חייל החינוך, כיהן כראש מינהל התרבות במשרד החינוך וכיו"ר המועצה הציבורית לתרבות ואומנות, שימש כחבר הנהלה של מוזיאון ישראל בירושלים. יזם את ייסודו של ביה"ס לקולנוע ע"ש סם שפיגל בירושלים ולמיצובו של פסטיבל ישראל כאירוע ירושלמי. בשנת 1993, מונה לתפקיד יו"ר הנהלת יד ושם. אותו הצעיד קדימה מבחינה טכנולוגית והנגשת המידע לקהל הרחב מהארץ והעולם באמצעות האינטרנט על כך זכה בפרסים רבים מכל העולם. שליו יקבל את העיטור על למעלה מ 50 שנות עשייה ציבורית עשירה ומגוונת וכן על הובלת מוזיאון "יד ושם" לקבלת הוקרה בישראל ובעולם. יצחק שמעוני יקבל את אות יקיר ירושלים על פעילותו הציבורית, יליד 1926. יצחק שמעוני מבכירי שדרני הרדיו ומגישי הטלוויזיה. נולד בירושלים ובה חיי כל חייו. בין תוכניות הרדיו אותן ערך: "החידון המוזיקלי" של קול ישראל ו"שלושה בסירה אחת", (1957) . כמו כן, שימש כקריין חדשות בין התוכניות אותן ערך והנחה בערוץ הראשון: "מקבילית המוחות" "משלושה יוצא אחד" מבכירי שדרני הרדיו ומגישי הטלוויזיה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...