Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

הסוף לבלגן בדיור המוגן

הסוף לבלגן בדיור המוגן

סבתא הראתה לכם מכתב שבו נאמר שעליה לשלם מעכשיו יותר על הדיור המוגן בו היא נמצאת ולא יכולתם לעשות דבר? סבא דיבר איתכם בלחש בביתו כדי שההנהלה לא תשמע? אתם לא לבד. למרות התדמית הנקייה והמכובדת, מקומות מגורים שמיועדים לציבור הקשישים אינם צריכים לעמוד בתקנים רשמיים ואינם מפוקחים ע"י המדינה.

יתרה מכך, במסגרת זו נרקמת מערכת יחסים מיוחדת, לרוב ארוכת טווח, בין הדייר הזקן למפעיל, מנהל הבית והצוות המשתייך אליו. הדיירים במסגרת זו ממנים את שהייתם מכל חסכונות חייהם ולרוב מכירת בית מגוריהם. כספים אלו מופקדים בידי מפעילי ומנהלי הבתים, האמונים מאותו רגע ואילך על מתן הדיור המוגן לדייר המזדקן עד לאחרית ימיו, וזאת ללא כל פיקוח ע"י המדינה. אפשר לומר שהדיירים בדיור מוגן נתונים לחסדיהם של בעלי המקום.

הפיתרון – הצעת חוק הדיור המוגן

כדי להתמודד עם בעיה זו בדיוק, הונחה השבוע על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת אורי אריאל (האיחוד הלאומי), חיים אורון (מר"צ) ואיתן כבל (העבודה) וח"כים נוספים, בשיתוף עם עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל. ההצעה שואפת לעגן בחוק סטנדרטים מינימאליים לתפעול דיור מוגן ואפשרות לפיקוח רשמי על המוסדות. חוק זה יעזור ליצור סביבה נעימה ובטוחה לאזרח הקשיש הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית. 

במה עוסק החוק

בין השאר, הכוונה היא לעגן בחוק את התנאים לקבלת רישיון להפעלת דיור מוגן כמו כשירות בטיחותית, משפטית, תברואתית וסביבתית. פקחים מטעם משרד הרווחה יוסמכו לבדוק את המבנים בצורה תקופתית כדי לוודא שהתנאים נשמרים. בנוסף, הסכם ההתקשרות בין הצדדים חייב לכלול התייחסות לכלל השירותים המוצעים ע"י הבעלים והעברת הזכויות בבית הדיור המוגן תהיה בכפוף לשמירה על זכויות הדיירים ובהסכמתם.

חלקים אחרים בחוק מקיף זה (18 עמודים) מציינים כי יש לתת מעמד לוועד הדיירים, לאפשר להפקיד את חלק מכספי הפיקדון בחברה לנאמנות של הבנקים הגדולים, לחייב נוכחות של רופא בכל שעות היממה, להתיר העסקת מטפל חיצוני על חשבון הדייר ללא תוספת תשלום לבית הדיור המוגן ולאסור על העלאת מחירי השירותים ללא אישור גורם אובייקטיבי חיצוני.

דברי יוזם החוק, ח"כ אורי אריאל

"אני מלא הערכה לאנשי הצוות בדיור המוגן. מדובר באנשים נהדרים שעוסקים יומם ולילה בטיפול ביקירינו.", ציין ח"כ אריאל. "עם זאת, עלינו להבין כי המצב הקיים, בו לא מוטל כל פיקוח על הדיור המוגן, הינו מבחינת פרצה הקוראת לגנב. עלינו כמחוקקים, וכאנשים שגדלו על אמרת חז"ל 'והדרת פני זקן', מוטלת החובה לוודא שבשום מצב לא ייפגעו זכויותיהם של הקשישים בחברה. חוק זה בא לעזור להם במקום רגיש במיוחד שנוגע גם להרגשתם וגם לממונם".

על הדיור המוגן

קשישים המבקשים לגור בקהילה של בני גילם, אך מצד שני לא זקוקים לטיפול סיעודי, מגיעים לרוב למסגרת הדיור המוגן. במסגרת זו מסופקות דירות ליחיד או לזוג וניתנים שירותים ציבוריים לכלל הדיירים. רמת ומגוון השירותים משתנים מדיור מוגן אחד למשנהו, ובדרך כלל כוללים חדר אוכל, אולמות הרצאה, חדרים לטיפול רפואי ומגוון פעילויות תרבות, העשרה ופנאי.

דיור מוגן אינו מהווה בית הבראה או מיועד לאספקת שירותים רפואיים, אם כי לרוב יש בו אגף לטיפול סיעודי. מגוון השירותים המוצעים בדיור מוגן ניתנים גם במסגרת כפרים קהילתיים לגמלאים, בהם יחידות הדיור הן יחידות אוטונומיות ונפרדות מיתר המתקנים והדירות במקום.

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
כל מה שצריך לדעת על בניית ממ"ד לבית
מקלטים הם תוספות חיוניות לבתים פרטיים, כי המספקים הגנה מפני...
שני פרויקטים בשותפות הקבוצות בית ירושלמי ויובלים אושרו להפקדה ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים בתוך זמן שיא של כ- 4 חודשים בלבד
מדובר בפרויקטי פינוי בינוי להקמת 450 יח"ד חדשות ב-2 פרויקטים...
הפיכתם של מרחבים עירוניים לאזורים מתחדשים
עורך דין התחדשות עירונית מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים לפרויקטים של...
לפי אלו קריטריונים בוחרים את שיטות יציקת הבטון לתבניות?
כאשר מתחילים פרויקט בניה חדש, חשוב לקחת בחשבון כי יסודות...
קבוצת בית ירושלמי תקים מגדל בן 30 קומות מעורב שימושים בכניסה לעיר- בית הכרם
הוועדה המחוזית נתנה תוקף לפרויקט "פני העיר" בבית הכרם הכולל...
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
איזור מגורים עם מחויבות לפיתוח ירוק ובר קיימא
דירות למכירה בהרצליה הירוקה המערבית בולטות כאזור מגורים מוביל המשלב...
דירות בנופים מרהיבים של הסביבה
דירות למכירה בנווה שאנן חיפה מייצגות פלח ייחודי בשוק הנדל"ן...
סקיצות חלוקה בחישוב מדויק
עולם הסקרים והמיפוי עבר כברת דרך ארוכה עם התקדמות הטכנולוגיה....
אשטרום החלה בשיווק פרויקט קריית היובל ירושלים
בפרויקט 396 דירות חדשות להשכרה ארוכת טווח ואכלוס מידי, רבע...