עידן הרכבת הקלה בירושלים נפתח רשמית: לאחר חבלי לידה של שנים עשתה אתמול הרכבת הקלב בירושלים הסטוריה של ממש: החלה תקופת ההרצה של הרכבת הקלה. הרכבת הראשונה (שני קרונות), יצאה אתמול בלילה מהדפו שבסמוך לצומת הגבעה הצרפתית למספר בדיקות ראשונות על המסילות. בהמשך לבדיקות אלה יבדקו בהדרגה יתר הקרונות והמערכות לאורך כל תוואי הקו האדום- קו הרכבת הקלה הראשון בישראל. הרכבת שיצאה אמש מהדפו נסעה לאורך כ-2 ק"מ עד לאזור גבעת התחמושת ושבה על עקבותיה.
תקופת ההרצה נעשית במקביל לסיום עבודות ההקמה של הרכבת הקלה והיא השלב האחרון לפני הפעלה מסחרית מלאה של הרכבת, הצפויה באפריל 2011. במסגרת תקופת ההרצה ייבדקו 46 הקרונות, כ- 28 ק"מ מסילות (2 מסילות של 13.8 ק"מ) וכ-1000 מערכות שונות.
כנהוג בכל העולם, הפעלה מסחרית של רכבת קלה מתאפשרת רק לאחר שנבדקו כל אחד מהקרונות, כל קטעי המסילות וכל המערכות בפרויקט. הבדיקות מתנהלות על פי הדרישות המקצועיות, לוח הזמנים והפרוטוקולים המובנים של יצרן המערכת, במטרה לוודא עמידה בסטנדרט איכות גבוה בכל הנוגע למקצועיות ובטיחות ההפעלה.
שלב ההרצה יארך כשנה ויהיו בו 3 שלבי בדיקה עיקריים:
בדיקת הקרונות – בתחילת התהליך תיבדק רכבת אחת בקטע מוגבל לאורך כביש עירוני מס' 1 בין צומת הגבעה הצרפתית לצומת שמעון הצדיק. בשלב זה רוב הבדיקות יתמקדו במערכות ויעשו כולן במשך כ- 3 חודשים שבמהלכם נראה לרוב רכבת אחת (שני קרונות) הנוסעת הלוך וחזור במהירות איטית ולעתים עומדת באזורים שונים לפרקי זמן ממושכים. בהמשך, בקטע זה, יבוצעו הבדיקות המקדימות של כל הקרונות הנוספים. משך בדיקת כל קרון יהיה בין שבוע לשבועיים, כך שקרונות יראו במקום לאורך כל תקופת הבדיקות.
בדיקת מקטעים- כשלושה חודשים לאחר הרצת הקרון הראשון, יחלו הבדיקות במקטעים השונים לאורך הקו. בכל אזור יעבור תחילה מתקן בדיקת מסילות על מנת לוודא את תקינות המסילות לפני נסיעת הקרונות. לאחריו יחלו הקרונות בנסיעתם כך שכל אחד מהקרונות יעבור את המסלול המלא מתחילתו ועד סופו. עם הזמן התושבים יראו יותר ויותר קרונות נוסעים במהירות איטית ההולכת וגוברת ככל שתקופת ההרצה מתקדמת.
נסיעות המבחן– עם סיום השלב השני ולאחר שנבדקו כל הקרונות והמערכות בכל אחד ממקטעי הבדיקה, יחל השלב האחרון- נסיעות המבחן שיימשכו 45 ימים ובסיומן תחל הרכבת הקלה לפעול בעיר.
בחברת סיטי פס הזכיינית של הרכבת הקלה מדגישים כי חשוב לזכור, שרכבת קלה היא כלי תחבורה חדש ובלתי מוכר בירושלים. בניגוד למדינות העולם בהן התושבים מורגלים ברכבות קלות, בישראל הן הולכי הרגל, הן הנהגים והן הרשויות האחראיות טרם מנוסים ומכירים את כללי ההתנהגות והתנועה בסביבת רכבת קלה, לכן תקופה זו מהווה תקופת הסתגלות עבור התושבים בה יש לגלות ערנות ולשים לב לכללי ההתנהגות והבטיחות בסביבת רכבת קלה, על מנת להימנע מתאונות.