Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

העירייה אישרה את תוכנית גן המלך. 22 מבנים לא חוקיים ייהרסו. שר הבטחון ברק נגד התוכנית

העירייה אישרה את תוכנית גן המלך. 22 מבנים לא חוקיים ייהרסו. שר הבטחון ברק נגד התוכנית

במרכז התוכנית: הכשרה של 75% מעבירות הבניה הקיימות והסדרה לראשונה של מגורים חוקיים לתושבי המקום *  הפיכת האזור לתיירותי תוך פיתוח שטחי מסחר, מסעדות וגלריות לאומנים אשר יהפכו אותו למתחם תיירות תוסס לתיירים מהעולם כולו 

תוכנית העירייה לפיתוח גן המלך לרווחת תושבי המקום אושרה אתמול בוועדה המקומית לתכנון ולבניה ברוב גדול.  במתחם גן המלך, אשר עד היום היה אסור לבניה לחלוטין על פי החוק, קיימים 88 בתים לא חוקיים, הנמצאים כיום בהליכים משפטיים וצווי הריסה. בבתים מתגוררות משפחות בתנאי מגורים קשים וללא תשתיות ראויות. חלק מהבתים בנויים ללא יסודות ראויים, ללא חיבור לתשתיות מים, חשמל וביוב, חלק אחר של הבתים בנוי מעל קווי ביוב אשר מסכנים את יציבותם ומסכנים את חיי התושבים.
במסגרת התוכנית תהיה אפשרות חסרת תקדים להכשרה וקבלת היתר ל-66 מהבתים הנמצאים במתחם ונבנו בצד המזרחי (כ75%), ואילו  22 תושבי הבתים אשר נמצאים בצידו המערבי של גן המלך המתחם יוכלו לבנות את בתיהם, לראשונה באופן חוקי, בשטחים פתוחים הנמצאים בצדו המזרחי של המתחם.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, בירך על החלטת הוועדה המקומית אשר היתה פתוחה לציבור והתנהלה בשקיפות מלאה תוך שמיעת נציגי התושבים ואמר כי "לגן המלך היו קיימות שלוש חלופות. האפשרות הראשונה היתה לפנות את השטח כולו ולהרוס את כל 88 הבתים הלא חוקיים שנבנו בו בהתאם לתב"ע הקיימת כיום ולצווי ההריסה של בית המשפט. האפשרות השניה היתה לטמון את הראש בחול ולהכשיר באופן גורף  100% מעבירות הבניה הלא חוקיות במקום. העירייה בחרה בחלופה השלישית אשר מאזנת בין הצרכים השונים, לפיה תינתן אפשרות חסרת תקדים להכשיר 75% מהבתים ומתן אפשרות חוקית לראשונה לבניה במתחם לשאר הבתים, תוך הסדרת תשתיות ראויות במקום לראשונה לרווחת התושבים".  

מאחר והאזור כולו היה מיועד במקור להיות שטח ציבורי פתוח, והבתים נבנו בו ללא היתרים, הוא מעולם לא תוכנן. עיריית ירושלים תפעל במסגרת התוכנית להסדרת התשתית העירונית כולל שדרוג תשתית הכבישים, הביוב, החשמל ושאר השירותים במקום. כמו כן, מעולם לא נבנו באזור מבני ציבור, במסגרת התוכנית תבנה העירייה מבנה רחב היקף לרווחת תושבי השכונה בו יוקמו כ-2000 מ"ר של שטחי ציבור, כיתות לימוד, מעונות יום, גני ילדים, חדר כושר,  טיפת חלב ועוד. המרכז, יחד עם מוסדות נוספים אותם מקדמת העירייה לרווחת תושבי מזרח העיר, ייתן מענה ופתרון ראוי לתושבי השכונה.  מתחת למבנה תוכשר חנייה תת קרקעית לכ-140 כלי רכב. 

בחלקו המזרחי של המתחם, בו יוכשרו הבתים הקיימים, יאושרו לבנייה בקומות הקרקע שטחי מסחר, מסעדות, סדנאות אומנים, חנויות למזכרות ואמנות מקומית בהיקפים של כ 3,000 מ"ר לרווחת תושבי המקום ובמטרה להפוך את המקום לאטרקטיבי לתושבים ולתיירים מכל רחבי העולם.  החלק המערבי יהווה שטח ירוק, כייעודו במקור של המתחם כולו, ישוחזרו הבוסתנים והמקום יהפוך לאטרקציה תיירותית לרווחת תושבי המקום ולתיירים מהארץ ומהעולם.  

רקע נוסף לאיזור גן המלך:

•·        על פי חוקי המדינה מוגדר כיום גן המלך כשטח ציבורי פתוח. אל מול חלק גדול מהבתים בשכונה ישנם הליכים משפטיים מתמשכים ובכלל זה קנסות, צווי הריסה ועוד.

•·        במהלך השנים  ובעיקר לאחר הסדרת תשתית הביוב בשנת 1992 הושחתו חלקים נרחבים מהגן ונבנו עשרות מבנים ללא היתרים.

•·        האזור אשר נשמר כאזור פתוח לאורך מאות שנים ואשר עד שנת 1967 היו מרוכזים בו 4 מבנים בלבד, הפך לשכונה מוזנחת, נעדרת תשתיות, ללא מוסדות ציבור וללא כל תכנון.

•·        התכנית העירונית לשכונת גן המלך נותנת מענה הולם לצרכי התושבים באזור תוך יצירת מנוף תיירותי ועסקי לפיתוח האזור כולו.

•·        התכנית מתחשבת גם במציאות הקיימת ורבת השנים  ובמשפחות הגרות במתחם, חלקם בתנאי מגורים קשים.

•·        טמינת הראש בחול תביא להחרפת המצב ולפגיעה בתושביו בעוד התמודדות עם בעיה שהחלה לפני עשרות שנים הנה מורכבת אך מחויבת המציאות.

•·        ההליך מצריך העתקת המבנים מחלקו המערבי של הקדרון  לחלקו המזרחי, דבר הדורש כלים משפטיים מיוחדים.

•·        ההליך מצריך יצירתיות תכנונית ומשפטית ושיתוף פעולה של גורמים רבים. עיריית ירושלים פועלת מול כל הגורמים ובכלל זה עם המחלקה המשפטית בעירייה והפרקליטות  במטרה למצוא מענה תכנוני ומשפטי אשר הולם את מדיניות התכנון והאכיפה החדשה של עיריית ירושלים.

•·        במהלך השנה האחרונה התקיימו עשרות פגישות ושיחות עם תושבי השכונה ונציגיהם מתוך מטרה לגבש תכנית הוגנת ומתחשבת בצרכיהם לצד האינטרסים הציבוריים הרחבים ומתוך מטרה לבנות אמון בסיסי בכוונת העירייה ובתכניתה.

•·        גם מבקר המדינה בוחן את הנושא ובקרוב יפורסם דו"ח מיוחד על העדר האכיפה של ממשלות ישראל ועיריית ירושלים לאורך השנים בגן המלך. תוכנית העירייה מציעה תוכנית ייחודית אשר מאפשרת השלטת חוק וסדר, אך תוך התחשבות במציאות הקיימת ומציאת פתרונות לתושבי המקום.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
איזור מגורים עם מחויבות לפיתוח ירוק ובר קיימא
דירות למכירה בהרצליה הירוקה המערבית בולטות כאזור מגורים מוביל המשלב...
דירות בנופים מרהיבים של הסביבה
דירות למכירה בנווה שאנן חיפה מייצגות פלח ייחודי בשוק הנדל"ן...
סקיצות חלוקה בחישוב מדויק
עולם הסקרים והמיפוי עבר כברת דרך ארוכה עם התקדמות הטכנולוגיה....
אשטרום החלה בשיווק פרויקט קריית היובל ירושלים
בפרויקט 396 דירות חדשות להשכרה ארוכת טווח ואכלוס מידי, רבע...
בשיא המלחמה- חברת אקסטל השלימה את עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר במאה שנים האחרונות בירושלים
חברת אקסטל השלימה את רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה בירושלים מקבוצת...
הדירות בפרויקט אשטרום קריית היובל ממשיכות להיחטף
כ-110 דירות נמכרו ונותרו למכירה דירות אחרונות בפרויקט * 7...
עיר הנדל״ן בסימן ערים מתחדשות ומשרדים מניבים
מנכ''ל עיריית ירושלים: "ההתחדשות העירונית מצליחה בירושלים כי אנחנו מספקים...
שמאי מקרקעין בירושלים מומלץ
שמאי מקרקעין בירושלים מומלץ - חשיבות כלכלית בראי הקהילה שמאי מקרקעין...
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מביאה להגשת קובלנה של ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מביאה להגשת קובלנה של ועדת האתיקה...