Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

הקפאת בניה ליהודים, הקפאת תיקים לערבים

הקפאת בניה ליהודים, הקפאת תיקים לערבים

תנועת "רגבים" עתרה לפני מספר ימים לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה וראש המינהל האזרחי בגין מדיניות מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, הקוברת באופן שיטתי, לטענת התנועה, תיקים של עברייני בניה ערבים ביהודה ושומרון.

בא כוח "רגבים", עורך הדין עמיר פישר, תובע מהיועץ המשפטי לממשלה לנמק מדוע לא יפעל לחדש את ההליכים בעשרות תיקים שהטיפול בהם פסק ובשל כך התיקים עוכבו או הוקפאו. עוד הוא תובע מבג"ץ להורות לפרקליטות המדינה להתנגד לעיכוב הליכים בתיקים דומים או למחיקת העתירות מ"חוסר מעש", כשיש בתיק צו האוסר על הריסת מבנה לא חוקי שכבר הוצא נגדו צו הריסה כחוק.

עו"ד פישר מביא כדוגמא 20 מקרים של תיקי עבירות בניה בלתי חוקית של ערבים שבג"ץ הוציא בהם צו ביניים המורה לעצור את ההריסה עד לדיון בעתירות, אך דיון כזה לא אירע מעולם, כיוון שמחלקת הבג"צים בפרקליטות לא טיפלה בתיק מעולם, לא הגישה תגובה עניינית על העתירה ולא ביקשה לקיים בתיק דיון, והוא נסגר או הוקפא מ"חוסר מעש", ובהם תיקים ששוכבים כאבן שאין לה הופכין כבר 12 שנה – כך על פי כתב התביעה.

עו"ד פישר טוען כי "בעוד שבעתירות של תושבים ערבים ביהודה ושומרון שהוצא כנגדם צו הריסה בשל בניה בלתי חוקית, המחלקה מפסיקה את הטיפול וההריסה נמנעת ובפועל משאירה את הבתים שאינם חוקיים על תילם. כשמדובר ביהודים, התיק מקודם במרץ עד להריסת הבתים." פישר טוען כי התנהלות הפרקליטות יצרה למעשה "חסינות משפטית" לעברייני בניה ערבים העותרים לבג"ץ. התנהלות זו פוגעת בשלטון החוק, באכיפת החוק ביהודה ושומרון ובשוויון בפני החוק.

ב"רגבים" מצאו כי למעלה מ-400 עתירות לבג"ץ, הכוללות מעל 700 בתים לא חוקיים של ערבים, מוקפאות בשל התנהלות מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בעוד שכמעט אין מקרה דומה כשמדובר בבית לא חוקי של יהודי. לעומת זאת, בתיקים של יהודים שכנגדם הוצאו צווי הריסה, הפרקליטות ממהרת לקבוע דיון ולהגן על ההריסה בתוך שעות, ימים או שבועות לכל היותר.

בתגובה לפניות "רגבים" ענתה מנהלת מחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה עורכת הדין אסנת מנדל כי "עיתוי ההגנה נגזר מכוונת רשויות האכיפה לפעול למימוש הצווים, נוכח העומס הרב הקיים הן במחלקת בג"צים והן בבית המשפט הגבוה לצדק. מדיניות זו בהחלט ראויה היא." 

"רגבים" פנו גם ליועץ המשפטי לממשלה, ורק לאחר חצי שנה התקבלה תשובת המשנה ליועץ המשפטי: "לא מצאתי כי יש כשל בפעילות הפרקליטים, המחייב להורות להם לבקש לחדש את כל ההליכים בעתירות שעוכבו שעניינן צווי הריסה של מבנים ביו"ש שהקימו פלסטינים. לא למותר לציין, כי ככלל, אין מקום להנחות פרקליט לבקש מבית המשפט לקיים דיון בעתירה שעניינה הריסת  מבנה פלוני, כאשר מצב הדברים שיתקיים בפועל הוא שגם אם העתירה תתקבל, ככל הנראה מבנה זה לא יהרס." ב"רגבים" טוענים כי תשובה זו, המכשירה את התנהלותה הפסולה של מחלקת הבג"צים, מעלה שאלות קשות על השוויון בפני החוק ומצביעה על לגיטימציה לאכיפת חוק לא שוויונית.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "אנו דוחים מכל וכל טענות בדבר עירוב דעות פוליטיות בטיפול בעתירות לבג"ץ. פרקליטי מחלקת הבג"צים מייצגים בבית המשפט הגבוה לצדק את עמדת המשיבים ואת הוראות הדין. לא למותר לציין, כי מנתונים הנוגעים להריסות מבנים שבוצעו ביהודה ושומרון בשטח C בין השנים 1997 ל-2009 נהרסו בסך הכל כ-2,450 מבנים פלסטינים וכ-1,230 מבנים ישראלים. משמעות הדברים היא כי כמות ההריסות הכוללת בודאי אינה מלמדת דבר על המגמות שנטענו בהודעה."

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
איזור מגורים עם מחויבות לפיתוח ירוק ובר קיימא
דירות למכירה בהרצליה הירוקה המערבית בולטות כאזור מגורים מוביל המשלב...
דירות בנופים מרהיבים של הסביבה
דירות למכירה בנווה שאנן חיפה מייצגות פלח ייחודי בשוק הנדל"ן...
סקיצות חלוקה בחישוב מדויק
עולם הסקרים והמיפוי עבר כברת דרך ארוכה עם התקדמות הטכנולוגיה....
אשטרום החלה בשיווק פרויקט קריית היובל ירושלים
בפרויקט 396 דירות חדשות להשכרה ארוכת טווח ואכלוס מידי, רבע...
בשיא המלחמה- חברת אקסטל השלימה את עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר במאה שנים האחרונות בירושלים
חברת אקסטל השלימה את רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה בירושלים מקבוצת...
הדירות בפרויקט אשטרום קריית היובל ממשיכות להיחטף
כ-110 דירות נמכרו ונותרו למכירה דירות אחרונות בפרויקט * 7...
עיר הנדל״ן בסימן ערים מתחדשות ומשרדים מניבים
מנכ''ל עיריית ירושלים: "ההתחדשות העירונית מצליחה בירושלים כי אנחנו מספקים...
שמאי מקרקעין בירושלים מומלץ
שמאי מקרקעין בירושלים מומלץ - חשיבות כלכלית בראי הקהילה שמאי מקרקעין...
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מביאה להגשת קובלנה של ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מביאה להגשת קובלנה של ועדת האתיקה...