Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: פרסום מוצרי עישון בעיתונות יופחת בהדרגה עד שייאסר כליל

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: פרסום מוצרי עישון בעיתונות יופחת בהדרגה עד שייאסר כליל
דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לקריאה ראשונה את שתי הצעות החוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון, האחת של חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה וחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז. בפתח הדיון הציג ח"כ רז את הפשרה אליה הגיעו, לפיה יבוצע תהליך הדרגתי שבסופו, ב-1 באפריל 2029, ייאסר הפרסום כליל והחל מה-1 באפריל 2025 תהייה הפחתה הדרגתית של 25% בשנה בהיקף הפרסומות, עד לאיסור מלא. בנוסף, במהלך תקופת המעבר, מאישור החוק ועד 1 באפריל 2025, יהיה פרסום בשטח כפול של מודעות נגד העישון. היו"ר ביטון התייחס לכך ואמר: "פשרה עושה קניין, בעשרות השנים האחרונות אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסום בעיתונות".

ח"כ רז אמר: "אנחנו נלחמים ברוצחת הכי גדולה בהיסטוריה – בסיגריה – ולכן צריך לעשות מאמצים לטפל בזה, גם בחוק הזה וגם בחוקים נוספים שעוד יבואו. נפגשתי עם נציגי חברות הסיגריות והעיתונים יותר מפעם אחת, הצעת החוק הזו באה לחדש את החתימה על אמנה של האום להפסקת פרסום סיגריות. אנחנו חרדים למעמד העיתונות ולעובדים ולחופש הביטוי, ולא רוצים להביא לריסוקם. באנו בדברים עם מנהל 'ידיעות אחרונות' והמו"ל של 'הארץ' והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כשברור שבסוף התהליך, ב-1 באפריל 2029, יאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, לסיגריות ומוצרי טבק. כדאי שנלך לכיוון כזה של הסכמה, אני בטוח שתהייה ביקורת משני הצדדים. אולי אם לא הייתי שותף לפשרה אז הייתי שותף לביקורת שזה ייקח זמן, מצד שני אולי תהייה ביקורת שזה יפגע בעיתונות".

דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ עופר כסיף אמר כי עמדתו העקרונית הייתה שהאיסור יהיה מידי, אך בנסיבות הקיימות ראה לנכון להגיע לפשרה, כדי לקדם את ההצעה. "בנסיבות הקיימות אני לא חושב שהיו אפשרויות אחרות". הוא הוסיף וביקש כי עם תום תקופת המעבר ועד להפסקה של הפרסום שינוי במצבת כוח האדם בעיתונים יהיה במסגרת מעבר צודק.

ח"כ ענבר בזק אמרה כי היא מופתעת מהפשרה וחושבת שהיה צריך לאסור את הפרסום לגמרי. היא הוסיפה כי חברות הטבק מזלזלות בצורה בוטה בחוק הפרסום והולכות על תפר דק ואף "משתינות מהמקפצה". היא ביקשה לתקן את החוק כך שיחודדו כללי הפרסום המותר. מנגד, ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי הפשרה מאוזנת ונכונה והתוצאה מצוינת.

מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, מתח ביקורת על ההצעה ואמר כי יש פשרות שאסור לעשות. הוא הוסיף כי אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שמחזיקים המו"לים בישראל ואמר כי לראיה אחרי שהוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה הוצע לתקן את החוק ולא לאפשר לאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, אך לא הוצע לתקן את החוק ולאסור על אדם להחזיק בתפקיד מו"ל. "הפשרה מבישה, היא תשאיר את ישראל בקבוצה של 43 מדינות בלבד שלא אסרו את הפרסום, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות".

מנהלת תחום ממשלה בלובי 99, רחל גור, אמרה כי גם היא התאכזבה, אך עדיין יש פה התקדמות שעדיפה על כלום. היא הוסיפה כי על חברי הכנסת יש אחריות לוודא שזה יצא לפועל.

נציגת ההסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, אמרה גם היא כי התאכזבה מההצעה. "בעיני, אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מההחלטה הזו. לפרסום יש לו השפעה רחבה על התחלת עישון של בני נועד, מניעת הפסקה וחזרה לעישון של מעשנים בעבר. אם רוצים לא לפגוע בעיתונות צריך לעשות את זה לא על חשבון המעשנים ואלה שיתחילו לעשן. הדחייה היא טקטיקה ידועה של חברות הטבק", אמרה.

מנהל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, אמר כי לפני 10 שנים ייבאו העיתונים 200 אלף טון נייר בשנה, והשנה ייבאו בערך 30 אלף טוב בלבד, וזה מראה את עומק השבר. הוא הוסיף כי בתקופת המעבר 75% משטח הפרסום יהיה לטובת משרד הבריאות, ואמר כי כשביקש שיבדקו לו האם העיתון פרסם ידיעות נגד העישון הוא הוצף בעשרות ומאות כתבות כאלה, שפורסמו ללא קשר למודעות.

נציג משרד המשפטים, שי סומך, ונציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, ביקשו להוסיף להצעה תיקונים נוספים בהמשך, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ד"ר אפללו אמרה כי המשרד יבקש למנוע הטעייה של הציבור בפרסום כאילו מוצרי עישון מסוימים עדיפים על פני אחרים ולמנוע פרסום שמושך בצורה ויזואלית ולאסור הוספת קוד לסריקה.

היו"ר ביטון אמר כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת כסף ורז שהם באים בשם בעלי ההון, ח"כ כסיף אמר: "חלילה לנו", וח"כ אז הוסיף: "אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון". היו"ר ביטון הוסיף כי חזקה עליהם שהגיעו לפשרה אחרי שבחנו את הסוגיה וראו שהיא לא מגיעה למימוש עשרות שנים, והזכיר כי בתוך שנים ספורות יופסק הפרסום כליל בעיתונות.

"כשעושים פשרה צריך לאזן בין המאוויים שלך והפשרה היא קשה וכואבת, כי כולם רוצים את כל תאוותם בידם ועכשיו. אם הם לא היו מציעים את הצעת החוק מי היה מציע אותה? הנה שני חברי כנסת שלא חששו, והביאו הצעת חוק שעומדת מול שני מו"לים. הבאתם תוצאה טובה לאזרחים ולפני תום העשור הזה לא יהיו פרסומות לסיגריות בעיתונים", סיכם היו"ר ביטון.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות, באתר ההנצחה הממלכתי לזכר חללי צה״ל הבדואים
אנחנו עוסקים כל העת - כל יום, שעה שעה, בימים...
נשיא המדינה נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, יום רביעי, כ״ג בניסן,...
נשיא המדינה נפגש עם משפחתו של ענר שפירא ז״ל
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו הבוקר, יום שלישי,...
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...