Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ועדת הכלכלה של הכנסת יוצאת למאבק נגד האוצר לביטול מס הבצורת

ועדת הכלכלה של הכנסת יוצאת למאבק נגד האוצר לביטול מס הבצורת

תושבי ירושלים יכולים להירגע: מס הבצורת שמאיים לנפח את חשבון המים של תושבי הבירה בעשרות אחוזים (כמו את חשבונות המים של כלל תושבי ישראל), יבוטל כנראה בתוך כמה חודשים, זאת לאחר שיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) הודיע היום כי לא יאפשר לאוצר להנהיג שתי גזירות מים במקביל, לאחר שבינואר הקרוב עומדים תעריפי המים להתייקר בכ- 50% כתוצאה מהכנסת סעיף ייקור מים בחוק ההסדרים במשק ובמקביל מתחילות הרשויות המקומיות לגבות את מס הבצורת שמשמעותו הטלת קנס כספי על משפחות שחורגות בשימוש במים מעל לכמות מסויימת בהתאם למספר הנפשות במשפחה.

הבוקר (יום רביעי) התקיים דיון בועדת הכלכלה שבמהכו התברר כי בועדה ישנה קואליציה מקיר לקיר נגד מס הבוצרת. ח"כ אקוניס הודיע כי לא יאפשר לאוצר להנהיג את שתי הגזירות ביחד ואם לא יושגו הבנות עם הממשלה, ועדת הכלכלה תגיש הצעת חוק משלה לביטול מס הבוצרת

בפתח הישיבה אמר ח"כ אקוניס:" אנחנו בעיצומו של המשבר. אבל הפיתרון אינו הטלת גזירות שהציבור אינו יכול לעמוד בהן! פעמים רבות מואשמים נבחרי הציבור באטימות. החלטתי לקיים את הדיון הזה מן הטעם הפשוט: כשמנהיגות מזהה בעיה – היא פותרת אותה ולא מנציחה אותה. שוחחתי ארוכות עם רה"מ בנימין נתניהו בנושא המים וגם הוא סבור שהמתווה הקיים אינו נכון ויש לפעול לשנותו.

בסיכום הוסיף ח"כ אקוניס:"לא ניתן להשית על אזרחי מדינת ישראל בבת אחת היטל בצורת ובנוסף להעלות את תעריפי המים. הוועדה תשקול לקדם הצעות חוק שהונחו להחזרת הפיקוח על רשות  המים"

מנכ"ל רשות המים, אורי שני:" במידה ותהיה עונה גשומה אני אמליץ למועצת רשות המים שתמליץ לשר התשתיות לבטל אל להשהות את מס הבצורת. זה היטל ייעודי שמטרתו לשמור על מאגרי המים.בחורף הקרוב לא צפויה צריכה עודפת, ולכן, אם יש מתפרעים, לא יהיה נורא אם הם גם ייקנסו על כך". לגבי הרפורמה בתעריפים הוסיף:" עבדנו על הרפורמה 3 שנים יכול להיות שיהיו עוד שינויים תוך כדי, אבל יש צורך אדיר לשמור שהתאגידים לא יתמוטטו.עד היום תעריפי המים לא היו מבוססים על העלות. הקשר הברור בין מחיר המים לבין עלויות המשק לא היה קיים ולכן נוצר פעם בין הצרכים לבין העלויות בפועל. לכן יש להגדיל את ההשקעות במשק המים כדי לעמוד בצרכי הציבור."

מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח:" המס למעשה נועד לשנות את הרגלי הציבור ואנחנו רואים שזה עבר מעבר לציפיות. יש ירידה של מעל 15% בצריכה של המים. ההיטל עצמו לא אמור להגדיל את הכנסות המדינה ולכן אם ההיטל ישיג את מטרתו נשקול את המשכו. השאלה כמובן, היא מתי בודקים, באיזו נקודת זמן.  בכל מקרה, אם נראה שאין חובה להשית את המס, מבחינת משק המים, שר התשתיות יפעל כדי להקפיא,או לבטל או לשנות את המס."

נציג האוצר, עמית לנג:" גם אם השנה תהיה גשומה לא נוכל להתגבר על חמש שנות בצורת. המאגרים כרגע ריקים. אחד הגורמים העיקריים הוא שלא היה ניתן לשקף את עלויות משק המים והמחירים בינתיים נשחקו בכ-20%. זו רפורמה חשובה, יש גרעון עצום וגם הכסף שהגיע לרשויות לא הושקע בתשתיות הנכונות.גם דו"ח מבקר המדינה תומך בעמדה זו. גם כשדורשים השתתפות מצד המדינה זה על חשבון האזרחים כך שאין הבדל. עדיין, גם אחרי הרפורמה , משפחה תוציא על מים פחות מחצי ממה שהיא מוציאה על חשמל או גז.

מנכ"ל מקורות, עידו רוזוליו:" לחברת מקורות אין גרעונות, אנחנו מחזיקים דירוג אשראי יציב כבר כמה שנים. על מנת להביא מים ממתקני ההתפלה לאזרח דרושים מיליארדי שקלים כי אחרת נגיע למצב של מתקני התפלה לאורך החופים ללא אפשרות להעביר אותם לאזרחים.

מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי סיכם ואמר:" אין ספק כי יש בעיה במשק המים, היטל הבצורת נותן אפקט חיובי בהיבט של חסכון במים. במידה וההיטל ישנה את ההתנהגות לא נצטרך אותו  ונוכל להקפיא אותו.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...