Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

חולה בסיסטיק פיברוזיס, עבר שתי השתלות כבד והשתתף עם הרופאה שלו מהדסה במרתון ירושלים

חולה בסיסטיק פיברוזיס, עבר שתי השתלות כבד והשתתף עם הרופאה שלו מהדסה במרתון ירושלים
צילום דוברות בית החולים

דודי גלויברמן מבית"ר-עילית חולה בסיסטיק פיברוזיס (CF); תרופה חדשה הצילה את חייו והוא מאמן בחדר-כושר וצייר
דודי גלויברמן, בן 25 מבית"ר עילית, חולה במחלת CF, השתתף ביום שישי (25.3) במרתון ירושלים ביחד עם הרופאה שלו פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו. הסיפור המופלא הוא בבחינת נס של ממש עבור מי שחולה במחלה ריאתית כרונית, סיסטיק פיברוזיס, ומי שעבר שתי השתלות כבד בטווח של חצי שנה בגיל 15.
דודי עבר ימים קשים בחייו לאחר שמחלת הריאות הדרדרה והוא ירד בתפקודי הריאות ובמשקל בצורה ניכרת.
השינוי הדרמטי הגיע כשהתחיל להתאמן במקביל לזה החל בטיפול תרופתי פורץ דרך בשם טריקפטה בהדסה – בליווי הרופאה שלו ד״ר מאלנה כהן.

הטיפול תרם בצורה משמעותית לשיפור במצבו הבריאותי ולתפקודו היומיומי. היום הוא צייר ואומן דיגיטלי ומאמן בחדר כושר. דודי גלויברמן: "לפני שלוש שנים הייתי במצב מאוד קשה עם הרבה אשפוזים בהם קיבלתי אנטיביוטיקה דרך הווריד, חמצן, הרבה פיזיותרפיה נשימתית בנוסף לעוד הרבה תרופות באנהלציה ודרך הפה. התחלתי להתאמן בחדר-כושר ליד הבית, בהמשך התחלתי לקבל טריקפטה, ומצבי השתפר בצורה משמעותית: עליתי במשקל, תפקודי הריאות השתפרו, איכות החיים עלתה והאשפוזים פסקו בהדרגה. אחרי השיקום הצלחתי גם לחזור לצייר".

צילום דוברות בית החולים

מזה כ-10 שנים פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו, מנהלת יחידת ריאות ילדים בבתי החולים של הדסה ומנהלת המרכז לסיסטיק פיברוזיס מעודדת את המטופלים לעסוק בספורט, ובמיוחד לרוץ, ומשתתפת ביחד איתם במרתון ירושלים במסלול של 10 ק"מ. בחודשים האחרונים, דודי, שהוא מטופל של פרופ' כהן-סימברקנו, השתפר מאוד במצבו הבריאותי בזכות תרופה שהחל ליטול בשנה האחרונה. פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו "השיפור מדהים, הוא מרגיש מצוין, לא צריך טיפולים אנטיביוטיים ולא אשפוזים, ובנוסף להכל, הגביר מאוד את הפעילות הגופנית. הספורט הפך להיות חלק חשוב ביותר ביומיום של דודי. לפני כמה חודשים הצעתי לו שנתכונן ונרוץ ביחד במרוץ ירושלים. דודי חייך, היה נראה לו משימה לא פשוטה. אבל הוא לקח את זה על עצמו והתחיל להתאמן באופן רציני בכל המרץ. היה שולח לי דיווח יומיומי כמה רץ. כל פעם הגדיל מרחקים, וזה שימח אותי מאוד לראות את זה. ביום שישי האחרון, דודי ואני רצנו ביחד 10 ק"מ במרתון ירושלים. היה קר מאוד, ירד גשם, אבל שום דבר לא עצר אותנו, וביחד הגשמנו עוד חלום.
מה החשיבות של פעילות גופנית?
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו: "לפני יותר מ-800 שנה הרמב"ם כתב במשנה תורה על החשיבות של ההתעמלות היומית והסביר את הקשר בין נפש וגוף וההשפעה של הספורט על הבריאות. התמודדות עם סיסטיק פיברוזיס כוללת בחירת התרופה המתאימה ביותר בנוסף למגוון רחב של טיפולים יומיומיים. בנוסף, אני מציעה למטופלים שלי לבצע פעילות גופנית, אשר מסייעת בחיזוק הגוף ושיפור איכות החיים".

סיסטיק פיברוזיס (CF) היא מחלה תורשתית נדירה שפוגעת בעיקר בריאות ובמערכת העיכול. החולים נזקקים למגוון רחב של טיפולים יומיים הכולל אינהלציות, פיזיותרפיה נשימתית, אנטיביוטיקה וכדורים שונים דרך הפה. מחלת ה- CF נפוצה בעולם המערבי ובישראל גם באוכלוסייה הערבית, במיוחד כשמדובר בנישואים בין קרובי משפחה. ניתן לבצע בדיקה בחינם בקופת-חולים, לפני ההריון, כדי לוודא שאין נשאות של הגן הגורם למחלה. אם אחד מבני הזוג נשא למוטציה הקשורה לסיסטיק פיברוזיס, יש אופציות טיפוליות כדי להימנע מהאפשרות של עובר עם CF.
שירה זגורי, מנכ"לית איגוד סיסטיק פיברוזיס ישראל: "הכנסת הטריקפטה לסל בישראל בשנה שעברה הייתה בגדר עולם חדש, עולם של תקווה שבו לראשונה חולי CF יוכלו להגשים את עתידם. הטריקפטה מאריכה את חיי החולים ב-20 שנים וההכללה שלה בסל הייתה התגשמות חלום. הטריקפטה היא בגדר נס רפואי לחולים שמקבלים אותה, השיפור באיכות החיים הוא מיידי ובכל המדדים – עליה בתפקודי ריאות, הפחתת אשפוזים, חולים מתארים שמרגע לקיחת התרופה, הם שוכחים שיש להם CF. בנוסף, מספר חולים שהיו מועמדים להשתלת ריאות, יצאו מרשימת במועמדים. כולי תקווה כי בשנים הקרובות ימצאו מענה לכלל החולים. לצערנו כיום יש כמה מטופלים בקופת חולים מאוחדת שמחכים לטריקפטה ובגלל עניינים בירוקרטיים הן טרם זכו לה".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא מדינת ישראל נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעיתו מיכל בטקס הנחת זרים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה
נשיא מדינת ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג נשא דברים בטקס הפתיחה...
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות, באתר ההנצחה הממלכתי לזכר חללי צה״ל הבדואים
אנחנו עוסקים כל העת - כל יום, שעה שעה, בימים...
נשיא המדינה נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, יום רביעי, כ״ג בניסן,...
נשיא המדינה נפגש עם משפחתו של ענר שפירא ז״ל
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו הבוקר, יום שלישי,...
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...