Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

חוק שיפוץ בניין משותף

חוק שיפוץ בניין משותף
קרדיט: Freepik

לא מעט ישראלים מתגוררים כיום בבניינים משותפים. חלק מאותם שכנים נהנים מיחסי שכנות טובה ואחרים כלל אינם מכירים את השכנים שלהם. ישנם גם מקרים רבים של יחסי שכנות לא טובים הכוללים מריבות בלתי פוסקות. בין אם יש לכם מערכת יחסים טובה עם השכנים שלכם, בין אם יש לכם מערכת יחסים גרועה עם השכנים שלכם ובין אם אינכם מכירים את השכנים שלכם כלל, עליכם לדאוג לבניין שלכם שמהווה רכוש משותף בצורה הטובה ביותר. אם הבניין שלכם זקוק לשיפוץ, הרי שחשוב שתכירו את חוק שיפוץ בניין משותף.

קרדיט: Freepik

מהו חוק שיפוץ בניין משותף?

אחת למספר שנים כל בניין זקוק לשיפוץ חיצוני וכללי. השיפוץ נדרש מטעמים קוסמטיים ומטעמים בטיחותיים. מבנים מכל הסוגים זקוקים לשיפוץ מסיבות הנדסיות כגון: ברזלים חלודים, אריחים רופפים, עמודים עם פיצוצים בטיח, סדקים במבנה, כשלי איטום ועוד. חוק שיפוץ בניין משותף עולה על הפרק כאשר חלק מבעלי הדירות בבניין אינם מעוניינים לשאת בתשלום הדרוש עבור השיפוץ. חוק שיפוץ בניין משותף קובע כי לכל בעלי הדירות בבניין יש חובת השתתפות במימון עבודות תחזוקה הכרחיות.

כדי להשתמש בחוק המדובר, ראשית יש צורך להרכיב תוכנית שיפוצים מקצועית שבה כדאי לכלול את כל הפרטים אודות העבודות ההכרחיות הנחוצות לבניין ואת ההמלצות לשיפוצים קוסמטיים. כדאי במידת המאפשר להציג כמה הצעות מחיר. את התוכנית יש להציג בפני כלל בעלי הדירות בישיבת וועד תוך מתן הסברים על הצורך בכל עבודת שיפוץ והעלויות הנלוות לה. במידה ואפשר יש להזמין את הקבלן שעתיד לבצע את העבודה לקחת חלק בישיבה. לקראת סיום הישיבה, יתבקשו הדיירים לתת את הסכמתם לפרויקט תוך כדי התחייבות לשאת בעלויות בהתאם לתכנית המימון.

חוק שיפוץ בניין משותף דורש לקבל הסכמה של 51 אחוזים מהדיירים בבניין. כל עוד מדובר בעבודות שיפוץ הכרחיות ניתן יהיה לחייב את שאר בעלי הדירות להשתתף בפרויקט ולשלם את חלקם בעלויות, כך למשל, ניתן יהיה להפעיל את החוק לטובת תיקון סדקים במבנה, תיקון מערכת הביוב, טיפול בברזל חשוף וצבע דהוי. חשוב לציין כי החוק אינו מחייב את הדיירים המתנגדים במימון של חומרי גלם יקרים או שיפוצים קוסמטיים. ציפוי מחדש של הבניין בשיש לדוגמא לא יאושר, אך ציפוי איכותי וזול יותר יאושר.

מה נכלל בהגדרה של שיפוץ בניין משותף?

ישנם מגוון סוגי שיפוצים שניתן לבצע בבניין משותף כאשר כל שיפוץ מועיל ומוסיף בדרכו שלו לאיכות המבנה. הנה כמה אפשרויות שיפוץ רלוונטיות במסגרת שיפוץ בניין משותף:

  1. הוספת מעלית- התקנת מעליות בבניינים משותפים מהווה דרך נהדרת להקל על הדיירים המתגוררים בקומות הגבוהות ולהנגיש את הבניין לבעלי מוגבלויות. אם החלטתם להוסיף מעלית, יש לפנות לאדריכל ולקבל השיפוצים הנבחר כדי לבנות פיר מעלית, הנחת תשתית חשמל ועוד. לאחר מכן יש לפנות לחברת מעליות שתבצע את שלב התקנת המעלית עצמה.
  2. חיזוק עמודי הבניין. מדובר על תהליך חשוב שמטרתו היא להפוך את המבנה לעמיד בפני רעידות אדמה ולחזק את בסיס הבניין.
  3. עוד חלק מהליך שיפוץ מבנה הוא עבודות איטום. עבודות איטום לגג ולקירות החיצוניים מהוות עבודות חשובות מאוד שכן, המטרה שלהן היא להבטיח כי לא תהיה חדירה של מים למבנה ושלא תיווצר רטיבות שיכולה לגרום לנזקים במבנה.
  4. שיפוץ חזית הבניין. מדובר על שיפוץ פופולרי והכרחי. חזית הבניין מהווה את הקליפה של המבנה. שיפוץ זה יתחיל בהורדת שכבת חיפוי בניין קיימת, פינוי הפסולת ומריחה של חומר חיפוי חדש.

הליך שיפוץ בניין משותף במסגרת פרויקט תמ"א 38 ולעיתים גם במסגרת שיפוץ פרטי מאפשר הוספת מרפסות לבתים. יחד עם זאת הוספת מרפסת תדרוש היתר בניה וכן תכנונים של מהנדס או אדריכל. כמו כן, חלק חשוב ביותר מהליך השיפוץ המדובר הוא הוספת ממ"ד. ממ"ד מהווה כיום דבר נחוץ ביותר בכל דירת מגורים בשל המצב הביטחוני השורר כיום. על פי החוק אין אפשרות לבנות כיום מבני מגורים חדשים מבלי להוסיף בהם ממ"ד ועל כן, אם בוחרים לשפץ בניין מגורים קיים, אין ספק שכדאי לבנות בכל דירת מגורים ממ"ד.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה
עורך דין תעבורה בירושלים מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה...
תהליך מיוחד לטיפוח העור
טיפול פיגמנטציה בפנים הוא תהליך מיוחד לטיפוח העור שמטרתו להפחית...
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
רשת מחסני השוק משיקה את סניף "מחסני השוק בשבילך"- הפורמט השכונתי שלה בפסגת זאב-ירושלים, בהשקעה של מיליוני שקלים
סניף "מחסני השוק בשבילך" בפסגת זאב ירושלים, יושק בתחילת אפריל...
מגילות אסתר: מתנה מיוחדת לכל אירוע
מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות הנכללות בתנ"ך. היא מספרת...
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
עסקאות מקרקעין – ההיבט המשפטי
עורך דין המתמחה בעסקאות מקרקעין, בעיקר ברכישת דירות, הוא נכס...
מאמנת כושר אישית בירושלים - אימוני כושר אישיים בכל הרמות! 
מציאת מאמנת כושר אישית המתאימה לכם יכולה להיות משנה משחק...
אילו מצבים נחשבים לנהיגה ללא רישיון
אחד התנאים הבסיסיים לעליה על הכביש ונהיגה הוא שישנו רישיון...
כל מה שצריכים לדעת על עמדות טעינה לרכבים חשמליים
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מחיר מושפע ממגוון גורמים, לרבות...