Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

טיפול בדורבן בגלי הלם

טיפול בדורבן בגלי הלם

הטיפול במכשיר שמפזר גלי הלם (Extracorporeal shock wave therapy – ESWT), התפתח כאפשרות טיפולית עבור אנשים שסובלים מבעיות כרוניות בגיד. המכשיר מספק גלי הלם ממוקדים לגוף ומשמש לטיפול במגוון מצבים כגון:

 דורבן

דלקת בגיד

מרפק טניס

הטיפול בגלי הלם מוצע בשתי צורות – אנרגיה גבוהה ואנרגיה נמוכה של גלי הלם, כששתיהן יכולות לשמש לטיפול.

טיפול ב-ESWT באנרגיה נמוכה – טיפולים אלה ניתנים כסדרה של שלושה טיפולים או יותר. טיפולים אלה אינם מכאיבים או כואבים רק במעט.

טיפול ב-ESWT באנרגיה גבוהה – טיפולים אלה ניתנים במהלך טיפול אחד. הטיפולים די כואבים, ולעתים קרובות נדרש שימוש בסוג של הרדמה. הרדמה מקומית או הרדמה כללית יכולה להינתן עבור טיפולים באנרגיה גבוהה.

נראה כי טיפול בגלי הלם בדורבן או בדלקת בגיד, פועל על ידי הנעת מיקרו-טראומה לרקמה שהושפעה מהבעיה. מיקרו-טראומה זו יוזמת תגובת ריפוי של הגוף. תגובת הריפוי גורמת להיווצרות של כלי הדם ומדרבנת אספקה מוגברת של חומרים שמזינים את האזור הפגוע. המיקרו-טראומה נחשב לתהליך שמעודד ריפוי ומקל על סימפטומים של כאב.

רקע

הדיווח הראשון על גלי ההלם נעשה בשנת 1996, כאשר מספר חוקרים פרסמו תוצאות מוצלחות בעקבות שימוש בגלי הלם לטיפול במצבים שהוזכרו למעלה. לאחר מכן, בשנת 2000, אישר ה-FDA (Food & Drug Administration), מנהל המזון והתרופות האמריקאי, להשתמש בגלי ההלם לטיפול בדורבן. מאז אותה תקופה נערכו מחקרים רבים שחקרו את השימוש בטיפולים אלה ואת יעילותם לטיפול בבעיות אלה.

יש דיווחים רבים על יעילות הטיפול של מצבים שונים אלה. חלק מהמחקרים מדגימים תוצאות טובות של טיפולים, במיוחד לדלקת גידים ולדורבן. יחד עם זאת, יש גם דיווחים על טיפולים שלא היו כל כך מוצלחים והראו שאין הבדל משמעותי כשמשווים את הטיפולי ב-ESWT לטיפולים סטנדרטיים יותר שמשמשים לפתרון בעיות אלה.

יתרונות

ההיבט האטרקטיבי ביותר של טיפול במכשיר ESWT הוא היותו אופציה לא פולשנות עבור בעיות שלא פעם מאתגרות מאוד את שיטות הטיפול המקובלות. בגלל אתגרים אלה, הרופאים ממשיכים לחפש אחר טיפול יעיל יותר עבור חולים שלא מצליחים להחלים ולהשתפר על ידי שימוש בטיפולים הפשוטים יותר.

יתר על כן, אחד ההיבטים החשובים ביותר שנוגעים לטיפול כירורגי במצבים כמו דורבן, הוא הפוטנציאל הגדול לסיבוכים רציניים, לעומת הטיפול בגלי הלם שכרוך במעט מאוד סיבוכים. חולים שעברו ניתוח נמצאו בסיכון של כאב מתמשך, בעיות של פצעים ודלקות. יחד עם זאת, הבעיה העיקרית עם ESWT היא שלא כל החולים מצליחים לרפא את הסימפטומים מהם הם סובלים.

חסרונות

טיפול ב-ESWT הוא די יקר, והשאלה אם טיפול זה יעיל או לא, עדיין שנויה במחלוקת. בנוסף, הדיווחים בספרות מגוונים מאוד, אבל יש מחקרים שמראים על השפעה טובה של טיפול זה, שכנראה עוזר לחלק מהחולים ולא לכולם.

לסיכום, עבור חולים עם דורבן, הטיפול השמרני, שיכול להיות יעיל, כולל תרופות, יישום קרח, תרגילים ומתיחות ותוספת לנעל. אבל חשוב להבין שנדרש משך זמן של כ-6 חודשי טיפול עד שרואים תוצאות. חולים שהתנסו בטיפולים המסורתיים וטרם נרפאו, יכולים לנסות את הטיפול בגלי ההלם. תופעות הלוואי האפשרויות בטיפול ESWT הם מינימליים, לכן, עבור אלה שסובלים מדורבן ולא הצליחו להתרפא עד כה, טיפול בגלי הלם הוא אלטרנטיבה טיפולית בטוחה ויעילה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
בשיא המלחמה- חברת אקסטל השלימה את עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר במאה שנים האחרונות בירושלים
חברת אקסטל השלימה את רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה בירושלים מקבוצת...
כמה אתם שווים באמת?
ישראלים שונים מאמריקאים בכך שאינם מודדים את שוויו של אדם...
תלת מימד ומוצר ראשוני
אחד השלבים החשובים ביותר בייצור מוצר ולמעשה השלב הכמעט אחרון...
בכיר השפים הירושלמים, השף עזרא קדם, מצטרף לכשרות צהר
השף המוערך עזרא קדם, סמל הקולינריה המקומית אשר יוצר בימים...
שיתוף פעולה חברתי בין אוניברסיטת רייכמן לבן & ג'ריס - למען שירותי הדם של מד"א
במסגרת השת"פ תוצב עמדת תרומת דם של מד"א וסטודנטים שיתרמו דם...
משחק מגנטים לילדים
אחד החידושים בעולם משחקי הילדים בשנים האחרונות הינו ערכות משחק...
לקראת ט"ו בשבט: נשיא המדינה ורעייתו אירחו חקלאים וחקלאיות ואת נציגי 'ארגון מגדלי הפירות בישראל'
לרגל חג האילנות, אירחו כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו...
מידע הוא כוח – בעולם שבו אתם רוצים לייצר דירוג אשראי איכותי
היכולת שלנו לבנות תהליכי קבלת החלטות גם בתחום הפיננסי היא...
המרכז לגיוס כספים: זינוק של 37% בשלושת החודשים האחרונים, בהגשת בקשות לגיוס משאבים מקרנות פילנתרופיה באמצעות מיקור חוץ
חני סודרי, מנכ"לית המרכז: "הזינוק בגידול מתאפיין בהלימה מובהקת עם...
אושרה תכנית העבודה של החברה העירונית 'אריאל' לשנת 2023
דירקטוריון החברה העירונית 'אריאל', בהובלתו של יו"ר הדירקטוריון, ראש העיר...