Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

טיפול בחרדות בשיטות פסיכולוגיות ותרופתיות

טיפול בחרדות בשיטות פסיכולוגיות ותרופתיות
קרדיט freepik

יש שקוראים לחרדה "המגפה של המאה ה-21”, ואכן, יחסית לתקופה הרגועה יחסית שאנו חיים בה (ברמה ההיסטורית לפחות), אנו נוטים לסבול ממגוון פחדים שגורמים לנו לחשוב על דברים יתר על המידה, להימנע מפעילויות שהיו יכולות להסב לנו הנאה ואף לסייע לנו להתקדם בחיינו ובאופן כללי – פוגעות בנו בכל דרך אפשרית.

טיפול בחרדות בשיטות פסיכולוגיות ותרופתיות
קרדיט freepik

סוגי חרדות נפוצות בימינו

חרדות מתחלקות למספר סוגים, חלקם כלליים יותר, חלקם יותר ספציפיים. הפרעת פאניקה היא החרדה האקוטית המביאה לתסמינים שניתן אפילו לבלבל בינם לבין התקף לב. אנשים מסוימים סובלים מחרדה חברתית המונעת מהם לתקשר באופן יעיל ותקין עם סביבתם.

אנשים בגיל ההתבגרות חווים חרדות שונות מאשר אדם בוגר הנאלץ להתמודד עם סביבת עבודה רוויית מתח שממנו הוא אינו מסוגל להשתחרר גם עם חזרתו הביתה – המתח המצטבר גורם להתגבשות אטית אך בטוחה של תגובת "הילחם או ברח", שבמידה רבה מהווה את ההסבר לחרדה: מצב כוננות תמידי לסכנה שלא באמת קיימת.

חרדות מוכללת היא מטרייה כללית לסוגי החרדות השונים, בעוד שגם ההפרעה הטורדנית הכפייתית הידועה בתור OCD מהווה גם היא סוג של חרדה, בעוד כל התופעות הנגרמות בעקבותיה הן בפועל דרכים להתמודד איתה.

האם יש דרך טיפול בחרדות האוניברסלית לכולם?

כל סוג חרדה הוא ייחודי לעצמו, והאופן שבו הוא בא לידי ביטוי בקרב כל אדם נפרד הוא ספציפי עוד יותר. לכן כל מטופל זקוק לגישה מותאמת אישית לבעיה הפרטית שלו, תוך התחשבות בקשיים המיוחדים העומדים בפניו בשגרת יומו הרגילה.

טיפול בחרדות בצורה נכונה מתחיל מהליך אבחון נכון. האבחון נעשה בדרך כלל בעזרת פסיכולוג, פסיכיאטר או רופא משפחה, על בסיס מידע מההיסטוריה הרפואית של המטופל ותיאור התופעה החוזרת ונשנית במילותיו שלו.

לאחר שאכן אובחן מקרה של חרדה (ולא מקרה חד-פעמי, שבו החרדה פוסקת ברגע שהאירוע האקראי מסתיים ואינו חוזר על עצמו עוד) קיימות מספר שיטות וגישות שבהן ניתן לנקוט על מנת להגיע לתוצאה הרצויה, שהיא הפחתה משמעותית בתדירות ובעוצמת החרדות, וחזרה לשגרת חיים נוחה עד כמה שניתן.

שיטות טיפוליות שונות וכיצד הן באות לידי ביטוי בעת טיפול בחרדות

  • טיפול פסיכולוגי מתמשך – פעמים רבות החרדה מהווה רק תסמין לבעיה נפשית ורוחנית עמוקה יותר, כך שמציאת הדרך "לעקוף" את פרצי החרדה לא משנה את שורש הבעיה שיכולה להופיע מאוחר יותר צורה אחרת.
  • טיפול ביופידבק – שיטה שהוכיחה את עצמה כיעילה בהתמודדות עם מגוון רחב של בעיות פסיכולוגיות, בין השאר גם חרדות ומחשבות טורדניות על כל סוגיהן.
  • טיפול דיאדי לילדים – יותר ויותר ילדים סובלים כיום מחרדות מסיבות כאלה ואחרות. טיפול רגשי ביחד עם הורה והילד מהווה דרך יעילה להפיח בילד או בנער תחושת ביטחון, אמונה שההורים וגם העולם שומרים עליו וללמד אותו להבדיל מתי החרדה אינה רציונלית ומתי היא אכן מוצדקת.

מתי דרוש אבחון פסיכיאטרי לטובת הצלחת הטיפול?

ראוי לציין שנושאי טיפול בחרדות עשויים להיות מורכבים כאשר האדם מפגין תסמינים של מספר בעיות בתחום הנפש. במקרים אלה, אבחון מדויק במידה מרבית מהווה ערבות חשובה להצלחת הטיפול. לכן, במקרים אלה מן המוצדק לפנות גם לשירותי אבחון פסיכיאטרי, זאת על מנת לקבל תמונה קלינית מלאה, ובמידת הצורך להסתייע גם בטיפול תרופתי שיסייע להפחית את הקושי הפיזי של החרדה (ההזעה, הקושי לנשום, הבעיות במערכת העיכול) ולהפנות את מלוא תשומת הלב והכוחות להליך הטיפול הפסיכולוגי שעשוי לפתור את הבעיה ברבדיה העמוקים יותר.

במסגרת הכח לשנות תוכלו למצוא מקום בטוח, טווח רחב של אנשי מקצוע מגוונים שיסייעו למצוא את מערך הטיפול המתאים ביותר למקרה שלכם.

הכח לשנות הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך.

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT,  פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה
עורך דין תעבורה בירושלים מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה...
תהליך מיוחד לטיפוח העור
טיפול פיגמנטציה בפנים הוא תהליך מיוחד לטיפוח העור שמטרתו להפחית...
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
רשת מחסני השוק משיקה את סניף "מחסני השוק בשבילך"- הפורמט השכונתי שלה בפסגת זאב-ירושלים, בהשקעה של מיליוני שקלים
סניף "מחסני השוק בשבילך" בפסגת זאב ירושלים, יושק בתחילת אפריל...
מגילות אסתר: מתנה מיוחדת לכל אירוע
מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות הנכללות בתנ"ך. היא מספרת...
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
עסקאות מקרקעין – ההיבט המשפטי
עורך דין המתמחה בעסקאות מקרקעין, בעיקר ברכישת דירות, הוא נכס...
מאמנת כושר אישית בירושלים - אימוני כושר אישיים בכל הרמות! 
מציאת מאמנת כושר אישית המתאימה לכם יכולה להיות משנה משחק...
אילו מצבים נחשבים לנהיגה ללא רישיון
אחד התנאים הבסיסיים לעליה על הכביש ונהיגה הוא שישנו רישיון...
כל מה שצריכים לדעת על עמדות טעינה לרכבים חשמליים
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מחיר מושפע ממגוון גורמים, לרבות...