Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: קורא להאיץ טיפול הרשויות בחברות שמנצלות קשישים ומוחלשים ומציעות להם שירותים בתחום הפיננסי

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: קורא להאיץ טיפול הרשויות בחברות שמנצלות קשישים ומוחלשים ומציעות להם שירותים בתחום הפיננסי
סטילס: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, ציינה את יום המאבק בעוני ובאי ביטחון תזונתי ודנה היום בניצול אוכלוסיות עניות על ידי חברות פרטיות, המציעות להם שירות של שיפור דירוג אשראי. הדיון התקיים על רקע פניות שהגיעו למועצה לצרכנות, לפיהן ישנן חברות שמציעות לאנשים שיפור דרוג אשראי או מחיקה, גובות עבור השירות עד אלף שקלים ולאחר קבלת התשלום נעלמות. היו"ר ביטון פתח את הישיבה ואמר כי מדובר בעושק שנאמד במאות מיליוני שקלים, שמבצעות חברות שמרמות את העניים ביותר.

סטילס: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר פיינשטיין, אמר כי מדי שבוע מגלה המועצה תופעה של ניצול ציני של שירותים ממשלתיים שניתנים בחינם, כמו הר הכסף והר הביטוח ועכשיו גם נתוני אשראי. מנהלת הרגולציה של המועצה, הדס יעקובסון ארידור, הוסיפה כי חברות פרטיות מטרגטות דווקא את העניים ביותר, ומציעות להן שירות של שיפור דירוג אשראי. החברות גובות 300 עד 1,500 שקלים ובמקרה הטוב לא עושות דבר, במקרה הגרוע הן מוחקות את היסטורית נתוני האשראי של הלקוחות בלי שאלה נתנו הסכמה ופוגעות בהן.

מנהל אגף החקירות ברשות להגנת הצרכן, אלי בוקובזה, אמר כי הרשות עוסקת בנושא העוקץ הפיננסי והטילה עיצומים כספיים בסך למעלה מ-17 מיליון שקל. לדבריו, הנושא הוא בראש סדר העדיפות של הרשות והיא מבצעת גם פעולות הסברה לציבור.

היו"ר ביטון הביע אכזבה מכך שבדיון לא נכחו חברי כנסת מלבד חברת הכנסת אפרת רייטן מרום, שייזמה את ציון יום המאבק בעוני בכנסת, ואמר כי כנראה שעושק של עניים לא מעניין. הוא ביקש נתונים על אכיפה וענישה ושאל כיצד ניתן לעשות יותר לטובת הנפגעים.

בוקובזה השיב כי הרשות להגנת הצרכן היא הרגולטור, והיא עובדת בשיתוף פעולה עם המועצה לצרכנות, וכי יש מספר חקירות שמתנהלות בנושא זה. הוא הוסיף כי יש לרשות בעיה בקבלת מידע מבנק ישראל. מנכ"ל המועצה לצרכנות פיינשטיין אמר כי שיתוף הפעולה אינו מלא ויש חומרים שמועברים לרשות ו"נעלמים" כדבריו. נציג בנק ישראל, אייל חדד, אמר כי יש בעיה משפטית להעביר נתונים לרשות.

ח"כ רייטן מרום אמרה כי הדיון הוא חלק בלתי נפרד מהעלאת הנושא למודעות. היא הוסיפה כי הנתונים שנחשפו היום הם עגומים, ומלמדים על ייאוש וחוסר ביטחון, וכי צריך לדאוג לכך שבישראל יהיה גוף מתכלל שיתייחס לכל הבעיות שמעלה העוני, ולא רק ישלח אנשים למוסדות רווחה. היא קראה למצוא פתרונות לחסמים, שאולי נראים קטנים אבל יכולים לעשות שינוי גדול לאזרחי ישראל.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי הפעולות של המועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן מבורכות, אך הרשויות צריכות להדק את הקשר בניהן. "אנחנו מצפים מהרשויות האלה לבנות שולחן עגול ולעבוד בייחד, ומצפים מבנק ישראל ומשר האוצר לבחון את החקיקה שהשפיעה על החלשים ביותר, שאין להם חסכונות ופיקדונות, ואם צריך לתקן את החוקים, כולל בסוגיית מסגרות האשראי בכרטיסי האשראי. מכם אנחנו רוצים שתאיצו את העבודות שלכם, תגלו יותר תאכפו יותר ותענישו יותר ותמנעו מהחברות להמשיך לעשוק אחרים. בנק ישראל נדרש לפתור מידית את הבעיה של מסירת מידע על לקוחות שנפגעו והוועדה תאיץ תיקון חקיקה כזה ככל שיגיע אליה", אמר היו"ר ביטון. הוא אף קרא לכל מי שקיבל משימה להשיב לוועדה תוך 30 יום ואמר: "למרות שלא באו חברי כנסת הורי לימדו אותי להמשיך להיאבק למען מי שאין לו".

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
רעיית נשיא המדינה ביקרה בבסיס חיל הים בחיפה
רעיית הנשיא בקשר ספינת הטילים אח״י ניצחון של חיל הים:...
מלון המלך דוד ירושלים מארח את חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה הנכנס במהלך ביקורו הרשמי הראשון בישראל
נשיא ארגנטינה הנכנס, חאבייר מיליי הגיע עם פמלייתו אמש למלון...
נשיא ארגנטינה לנשיא המדינה: בכוונתי להכריז על חמאס כארגון טרור ולהעביר הצעת חוק בפרלמנט הארגנטינאי בדרישה לשחרור החטופים
נשיא המדינה יצחק הרצוג, אירח היום, יום שלישי, כ״ז בשבט,...