Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון קרא לבדק בית בכל הטיפול בייבוא וייצוא קנאביס רפואי – ועד אז לעצור את הייבוא

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון קרא לבדק בית בכל הטיפול בייבוא וייצוא קנאביס רפואי – ועד אז לעצור את הייבוא
דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה הבוקר במדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי. את הישיבה פתח היו"ר ביטון באיחור, לאחר שנציג של משרד הבריאות לא הגיע לוועדה, ומתח ביקורת קשה על התנהלות המשרד. הוא הודיע, כי בעקבות ההתנהלות הוועדה לא תאשר חקיקת קורונה של המשרד וכל חקיקה אחרת של המשרד הוא יצביע נגדה במליאה, ואמר: "מי שלא סופר את ועדת הכלכלה אנחנו לא נספור אותו במליאה". באשר לנושא הוסיף היו"ר ביטון כי הוועדה ביקשה להתמקד רק בייבוא ובייצוא וביוקר המחייה, ואמר כי משרד הבריאות אמור לעסוק בבריאות ולא בניהול השוק.

דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

היו"ר ביטון אף הזכיר כי לפני כשנה המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו, הצהיר שהיבוא לישראל הוא זמני בלבד, ושאל האם משהו השתנה והאם לא נכון יותר להעביר את הטיפול בנושא הייבוא והייצוא למשרד הכלכלה.

יו"ר ועדה לענייני קנאביס בלשכת עורכי הדין, עו"ד אריאל גרופר, אמר כי כושר הגידול בישראל עומד על יותר ממאה טון בשנה, בעוד שצריכת המטופלים היא 40 טון בשנה כאשר בשנתיים האחרונות נכנסו לישראל מעל 36 טון קנאביס. לדבריו, הייבוא מאיים על הפעילות הישראלית. ח"כ יעקב מרגי אמר כי בזמנו דובר על שני ראשי ממשלה שקשורים לזה ועו"ד גרופר השיב כי הוא מעדיף לא להזכיר שמות. עוד ציין גרופר כי הישראלים לא יכולים לייצא, בגלל רגולציה וחסמים.

ח"כ לשעבר יפעת קריב, המייצגת את חברת תיקון עולם, אמרה כי כל מה שקשור לייבוא קנאביס לישראל נעשה במחשכים, וציינה כי היא חוששת לדבר בפני חברי הוועדה שמא לא תקבל את האישורים שהיא צריכה לקבל. לטענתה הייבוא אף מושך את המחירים כלפי מעלה. "הייבוא הורג אותנו ומגדלים עומדים לפשוט את הרגל", אמרה. היו"ר ביטון העיר כי נראה שהקימו ענף והרגו אותו בו זמנית. ח"כ רון כץ אמר כי לא ניתן לאף אחד לאיים, וביקש לדעת מדוע היחידה לקנאביס רפואי לא עוברת למשרד הכלכלה.

היו"ר ביטון ביקש תשובות בעניין מנציגת משרד הכלכלה ונציגת המשרד, מיכל נידם, הישבה כי המשרד פועל יחד עם ראשי הוועדות ח"כ שרן השכל וח"כ רם שפע, לקידום ופריצת פתיחת הייצוא. עם זאת, נידם הודתה כי ישנה התקדמות בנושא הייצוא אך המצב לא מספק. היו"ר ביטון אמר כי הוועדה תקדם הצעת חוק שתעביר את טיפול בייבוא ובייצוע למשרד הכלכלה והפיקוח הרפואי יישאר של משרד הבריאות. על כך אמרה נידם כי צריך לבחון את ההצעה עם שרת הכלכלה.

מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר כי אין בעיה לייצר הקפאה מסויימת של הייבוא כדי לייצר מערכת כללית מסודרת, ולאחר שיהיו כללים אפשר יהיה לפתוח את הייבוא והייצוא יחד ולייצר שוויי משקל. הוא הוסיף כי יש מספיק תוצרת ישראלית, כך שעצירת הייבוא לא תביא למחסור או עליית מחירים.

סמנכ"ל בזלת פארמה, איתי רוגל, המייבא גם הוא חלק מהתוצרת אמר כי יש חוות ומפעלים שלא יכולים לשרוד, והוסיף כי יש פה עודף היצע מטורף על הקיים. הוא התייחס לרגולציה ואמר כי כמות הבדיקות בישראל לא דומה לכמות הבדיקות שמשרד הבריאות עושה או שנעשות בחו"ל.

ראש תחום מחקר וסמים במשטרה, מיכל מלכה, אמרה כי תחום הקנאביס הוא מקור לזליגת החומר לידיים בלתי חוקיות וכניסת גורמים עבריינים, ורואים מעורבות של ארגוני פשיעה לרבות בחוות חקלאיות. היא הוסיפה כי אין מקום להמשיך ולייבא, כשהמשטרה לא יודעת איפה זה נשמר ולמי יש גישה לקנאביס. ראש תחום קנאביס ארצי במשטרה, ענת חן מיכאלי, הוסיפה כי אין למשטרה יכולת פיקוח ובקרה כמו שצריך על הייבוא, והמשטרה לא יודעת מה הכמויות שנכנסו לארץ, מי קיבל רישיון וגם באשר לנעשה בארץ המשטרה פועלת בחוסר משאבים ותקינה משווע.

נציגת התאחדות התעשיינים, יעל שכטר סיטרמן, אמרה כי התעשייה בנפילה חופשית וזקוקה לפתרונות מידיים, וקראה להכיר בקנאביס כתכשיר רפואי ולספק מימון למטופלים. מנכ"ל שיח מדיקל, יוגב שריד, אמר גם הוא כי הוא מתנגד להמשיך את הייבוא במתכונת הנוכחית שלו, למרות שהוא מייבא תפרחת מקנדה, והוסיף: "אם זה יימשך זה יכול להיות מכת מוות לתעשייה שלנו".

בעלת חברת גרין פילדף ליאור פיסו, ביקשה להקפיא את הייבוא זמנית לצורך הסדרה. יו"ר קנערבה, אייל פוליקר, אמר גם הוא כי "הייבוא הורג אותנו". מנכ"ל קרונוס ישראל, רן גורליק, הוסיף כי הייבוא במידה מסויימת נחוץ, אבל חייבים לייצר איזון וכרגע הייבוא הוא פראי, מציף את השוק וזה לא לטובה.

מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, גיא לנדשפט, השתתף בדיון באמצעות הזום וניסה להשיב כי הקנאביס מוגדר כסם מוסכן. הוא הוסיף כי המשטרה מקבלת את המידע שהיא מבקשת ואמר כי אין מכסות ייבוא או ייצוא. ח"כ און כץ ביקש לדעת כמה מכסות יש בארץ, מי נותן אותן ומי היבואנים שיש והאם יש פרוטוקולים של קבלת החלטות, ולנדשפט השיב כי הכל מפורט בתשובת המדינה לבג"ץ שהגישו המגדלים. היו"ר ביטון אמר בתגובה: "מה אתם עושים צחוק מאיתנו" ולנדשפט השיב: "ממש לא" והוסיף כי במסמך שהוגש לבית המשפט יש את התשובות המלאות.

לנדשפט הוסיף כי ב-2020 יובאו לישראל 14.778 טון קנאביס ויוצאו 177 קילו, ב-2021 יובאו 22.37 טון ויוצאו 637 קילו וב-2022 יובאו 2.171 טון ויוצאו 9 קילו ואתמול הגיעה בקשת יצוא נוספת של 270 קילו. הוא הוסיף כי כל הנהלים של היק"ר מפורסמים באתר המשרד, ואמר כי לא ניתן לו להשלים את דבריו.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי נשמעו בו אמירות אמיצות מצד נציגי משרדי הכלכלה, ביטחון הפנים והחקלאות שמצדיקים את הצורך בעצירת הייבוא ובבדק בית. "על הייצוא מכבידים והייבוא חוגג. שמענו אמירה אמיצה של משרד הכלכלה שאמת ההסדרה לא מספקת והחסמים ליצוא גדולים מדי. אם נצרף את כל האמירות זה מצדיק לחכות עם היבוא ולעשות בדק בית. כל עולם היבוא פה מתנהל בלי ועדת השרים שאמורה לנהל אותו. אנחנו קוראים לשר הבריאות ללמוד את הדיון הזה ולעשות בדק בית על הסוגיות שעלו, ולבחון עצירה של הייבוא עד לשוויון בין הייבוא לייצוא. הוועדה תיזום הצעת חוק להעברת כל תחום היבוא והיצוא למשרד הכלכלה, למעט בקרה בריאותית שתישאר במשרד הבריאות. הוועדה לא תתכנס מחדש עד לבירור התנהלות משרד הבריאות ותשובות שנקבל, ותאפשר לח"כ שפע וח"כ השכל להיכנס לעומק הדברים ואם יהיה צורך נקיים דיון משותף. מהמעט שגילינו היום עולה שהתחום לא מנוהל כראוי, אני מצטער שלא קיבלנו תשובות טובות, זה רק פרק ראשון וחיזק אותנו כמה אנחנו צריכים להיות נחושים. תם ולא נשלם", אמר היו"ר ביטון.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...