Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ייצוג קטינים בעבירות תעבורה

ייצוג קטינים בעבירות תעבורה
קרדיט מאגר אישי

 ביצוע עבירות תעבורה על ידי קטינים הוא שכיח למדי וחושף אותם להליך משפטי על כל המשתמע מכך. אמנם, החוק אינו מתייחס לקטינים באותה חומרת הדין כמו אל אנשים בגירים, אך הם חשופים להרשעה פלילית ולענישה מסוגים שונים כגון פסילת רישיון נהיגה. על כן ישנה חשיבות רבה לפנייה מיידית ומוקדמת, עם הזימון לחקירה, אל עורך דין תעבורה אשר ינסה למנוע העמדה לדין ויפעל למזעור הנזק.

בית משפט לנוער או בית משפט לתעבורה?

ככלל, כאשר קטינים מבצעים עבירה, הם יישפטו בבית משפט לנוער, אולם, בכל הנוגע לעבירות תעבורה, קובע חוק הנוער כי למעט עבירה של נהיגה ללא רישיון ונהיגה בשכרות, יישפט קטין בבית משפט לתעבורה ולא בבית משפט לנוער. אמנם, בית המשפט לתעבורה לא יתעלם מכך כי מדובר בקטין, אך הגישה הנה יותר עונשית ופחות שיקומית כפי שניתן לראות בבולטות בבית המשפט לנוער. יודגש כי לבית משפט לתעבורה נתונה הסמכות, אם ראה לנכון, להעביר את התיק, לדיון בבית משפט לנוער. מדוע בחר המחוקק להחריג את שתי העבירות שלעיל ולקבוע מראש כי אלו יידונו בבית משפט לנוער?

זאת משום שאופיין של אלו, נהיגה ללא רישיון ונהיגה בשכרות, אינו תעבורתי, אלא פלילי ומעיד על התנהגות פרועה וחוצה גבולות שיש לפעול לתקנה. על כן, מקומן הוא בבית משפט לנוער, אשר הנו שיקומי יותר במהותו . למותר לציין, כי בכל עבירת תעבורה, תהיה אשר תהיה, זקוק הקטין לייצוג משפטי של עו"ד תעבורה אשר ילווה אותו כבר משלב החקירה ויפעל להביא לסיומו של ההליך ללא כתב אישום. אם תהיה העמדה לדין, יפעל להחלטה של אי הרשעה או לחתימה על הסדר טיעון מקל, למשל שלילת רישיון נהיגה לתקופה קצרה מהקבוע בחוק, קנס כספי או שירות מבחן.

מעצר קטינים

גישתם של בתי המשפט למעצר קטינים היא זהירה מאוד וסדרי הדין בעניין זה שונים מאשר מעצר של בגיר, הן לעניין אורך המעצר והן לעניין השיקולים בעת החלטה על מעצר. בכל הנוגע למעצר טרם הגשת כתב אישום, נקבע בחוק הנוער כי לא יוחלט על מעצרו של קטין כאשר ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך פחות פוגענית. כמו כן, נקבע כי אם הוחלט על מעצר, זה יהיה לפרק הזמן הקצר ביותר הנדרש. בעת קבלת החלטה, יש להביא בחשבון את גילו של הקטין והשפעת המעצר על בריאותו הפיזית והנפשית.

ומה באשר למעצר לאחר הגשת כתב אישום, כלומר מעצר עד תום ההליכים? בשלב זה על בית המשפט לשלב את שיקול השיקום, אשר לגבי בגירים, עומד על הפרק רק לאחר הרשעה. במקרה של קטינים, יש להכניסו למעגל השיקולים כבר בעת הזו ובפרט כאשר מדובר על עבירות כגון נהיגה ללא רישיון המעידות על התנהגות חריגה של הקטין. תפקידו של עו"ד תעבורה המייצג את הקטין הוא כמובן למנוע את מעצרו בכל שלב בהליך המשפטי ואם הדבר אינו מתאפשר בשל חומרת המקרה, יפעל לכך כי תקופת המעצר תהיה הקצרה ביותר וכי כל זכויותיו של הקטין בהקשר זה יתממשו במלואן.

עו"ד תעבורה – זה הכרחי!

קטין המבצע עבירת תעבורה כגון נהיגה ללא רישיון, חשוף להליך משפטי לא פשוט, אשר במהלכו הוא חשוף למעצר וההליך עלול להסתיים בהרשעה על כל המשתמע מכך. מטעם זה, ישנה חשיבות אדירה לפנייה לייצוג משפטי מקצועי של עו"ד תעבורה. ראשית כל, יוקדשו מאמציו של עורך הדין למניעת הגשת כתב אישום ואם זה יוגש בבית המשפט לתעבורה, יפעל עורך הדין להעברת התיק לבית משפט לנוער שאופיו שיקומי יותר. כאשר מוגש כתב אישום יפעל עורך הדין לשמירת זכויות של הקטין ויפעל לזיכויו מכתב האישום, להחלטה של אי הרשעה, או לחתימה על הסדר טיעון מקל, הכל על פי נסיבות העניין. כאשר מדובר בעבירת תעבורה חמורה ואין מנוס מנקיטת סנקציה נגד הקטין, עורך הדין יעשה כל שביכולתו על מנת שזו תהיה המזערית ביותר כגון פסילת רישיון נהיגה לתקופה קצרה.

המאמר נכתב ע״י ניר שלום – עורך דין תעבורה

ייצוג קטינים בעבירות תעבורה
קרדיט מאגר אישי
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להחזיר את עצמנו כמה שנים לאחור- זה אפשרי
במיוחד בעידן שלנו, בו כולם מצלמים ומצטלמים כל הזמן, המודעות...
התוכניות וההחלטות שחברה מקבלת
אסטרטגיה עסקית כוללת את התוכניות וההחלטות שחברה מקבלת כדי להשיג...
להכין את הארון לחורף- ממה מתחילים?
כשהיינו קטנים היתה החלפה ברורה של תכולת ארון הבגדים מבגדי...
כל הפרטים החשובים על תהליך גירושין
תשלומי מדור מייצגים את חובתם של ההורים להעניק לילדיהם סביבה...
איך מחשבים התקנה של מערכת סולארית לבית הפרטי
עם כל הכבוד לאידיאולוגיה ולהכרה בכך שעלינו, על כולנו, מוטלת...
יוון כמו שלא הכרתם - מחכה לכם לטיול מרתק
את המראות הקסומים שתפגשו בצפון יוון, קשה לתאר במילים. מלבד...
למי פונים כשזקוקים לעזרה בחיפוש מידע?
אירועים שונים בחיים מחייבים לפעמים שינוס מתניים כדי לצאת מאזור...
הפיכתם של מרחבים עירוניים לאזורים מתחדשים
עורך דין התחדשות עירונית מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים לפרויקטים של...
לפי אלו קריטריונים בוחרים את שיטות יציקת הבטון לתבניות?
כאשר מתחילים פרויקט בניה חדש, חשוב לקחת בחשבון כי יסודות...
לחגוג אחרת את האירועים הפרטיים שלכם
כמה שנים הבטחתם לעצמכם שיום אחד תקומו מהכיסא באירוע כלשהו...