Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

כותרת: ח"כ ניסים זאב: "אני מבקש לתקן את המצב המעוות"

כותרת: ח"כ ניסים זאב: "אני מבקש לתקן את המצב המעוות"

בדיון בועדת הכספים של הכנסת בדבר הצעת החוק למתן פטור מארנונה לבתי כנסת המשמשים גם למקום לימוד תורה, אמר מגיש הצעת החוק, חבר הכנסת ניסים זאב, כי לבתי כנסת יש פטור מארנונה עשרות שנים על פי חוק, ומטרת התיקון באה להסיר כל ספק בענין בתי כנסת שמשמשים בנוסף לתפילות, גם ללימוד תורה: "רשויות מקומיות תובעות בתי כנסת שלומדים שם תורה, וזהו מצב מעוות ואני מבקש לתקנו."

תמך בעמדה זו גם נציג משרד הפנים איתיאל מלאכי, אשר אמר בדיון כי במצב הקיים כיום גם אם מתקיימים שיעורי תורה בבתי כנסת, על פי החוק יש עליהם פטור מארנונה ואין לרשויות לגבות מהם כסף.

נציג משרד המשפטים עורך הדין הראל גולדברג אמר כי החוק כיום מדבר על "בית כנסת" והנושא נתון לפרשנות משפטית: "יש בפועל חוסר בהירות. הטענה של ח"כ ניסים זאב נכונה. מבדיקה לא פורמלית שעשיתי, ישנם בתי כנסת שבשל העובדה כי הם משתמשים בפעילות משנית במקום ללימוד תורה או לקידום תרבות תורנית, מחייבים אותם כיום בארנונה. אין מניעה בתיקון החוק על פי ההסכמות שהגיעו אליהם בועדת השרים לחקיקה."

לעומתם, אמר נציג משרד האוצר יונתן סימן טוב כי הרחבת הפטור בארנונה תפגע ברשויות המקומיות: "על פי הערכות שלנו מדובר במיליוני שקלים". לאור דבריו אמר ח"כ יצחק וקנין כי מהנתון הזה של משרד האוצר מוכח כי הרשויות אכן גובות את הארנונה מבתי הכנסת.

כצפוי, הח"כים שאינם שומרי תורה ומצוות, התנגדו להרחבת הפטור מארנונה. ח"כ יוחנן פלסנר ("קדימה") אמר כי מדובר במדרון חלקלק שיוביל לחוקים והטבות נוספות: "יש חשש שישתמשו בחוק הזה לחסוך את הארנונה באולמות שמחה וכו'". עמיתתו לסיעה, ח"כ רונית תירוש, אמרה כי "אם הניסוח יוכל לגרום להרחבת הפטור – אתנגד לחוק."

לעומתם, סיפר ח"כ אורי מקלב כי: "בתפקידי בעיריית ירושלים טיפלתי באין ספור מקרים כאלו של בתי כנסת שדרשו מהם ארנונה. ניהלתי דיונים מול אגף השומה על הספריה של בית הכנסת 'ישורון' שמשמשת את המתפללים בו, לאחר שדרשו מהם ארנונה. כך גם אירע בבית כנסת בשכונת הר נוף שדרשו מהם ארנונה כי רשום על הבנין 'בית מדרש'. הנושא חייב להיות מוסדר בחוק."

לסיכום הדיון אמר יו"ר הועדה ח"כ משה גפני כי אין ויכוח שאולם אירועים חייב בארנונה ואין לתת פטור לאולמות: "בחוק כתוב במפורש שהפטור הוא רק בבתי כנסת שאין בהם פעילות עסקית." גפני הוסיף כי החוק החדש נועד לפתרון מצוקה אמיתית: "כיום יכול יועץ משפטי ברשות מקומית לפסול בית כנסת מהנחה בארנונה אם יתקיים בו שיעור תורני לנשים, אם יראה שמכינים בן ילדים לקראת העליה לתורה בבר מצוה או שילמדו בו תורה. זאת לא היתה כוונת המחוקק, והחוק של ח"כ ניסים זאב מיועד להבהיר זאת." 

ח"כ גפני אמר עוד כי בתיאום עם מגיש הצעת החוק ח"כ ניסים זאב, הוא לא יקיים הצבעה בנושא אלא לאחר שהניסוח ישונה על ידי כך שיבהיר כי זאת מטרת החוק – התיקון לטובת בתי הכנסת, ללא הרחבתו: "ננסח אותו בהתאם לקונצנזוס בועדה בנושא ונביא אותו להצבעה. לא נסכים שעירייה או רשות מקומית תנצל את הפרשנות בחוק ותיגבה ארנונה מבתי כנסת."

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...