Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

מדוע חוק ניירות ערך כל כך חשוב?

מדוע חוק ניירות ערך כל כך חשוב?
קרדיט Freepik.com

חוק ניירות הערך היה יריית הפתיחה במלחמה בהונאת ניירות ערך. חברות המנפיקות ניירות ערך מבקשות לגייס כסף למימון פרויקטים או השקעות חדשות או להרחבת פעילותן. חברות אלו חייבות למשוך משקיעים פוטנציאליים. לכן למנפיקים יש תמריץ להציג את החברה בצורה אטרקטיבית למשקיעים.

חוק ניירות ערך משרת את המטרה הכפולה להבטיח שמנפיקים שמוכרים ניירות ערך לציבור חושפים מידע מהותי, ושעסקאות בניירות ערך אינן מבוססות על מידע או נוהלי הונאה. בהקשר זה, "חומר" פירושו מידע שישפיע על הערכת משקיע סבירה לגבי מניית החברה. המטרה היא לספק למשקיעים מידע מדויק כדי שיוכלו לקבל החלטות השקעה מושכלות.

חוק ניירות ערך
קרדיט Freepik.com

גילוי חובה באמצעות חוק ניירות ערך

חוק ניירות ערך מבצע גילוי באמצעות תהליך רישום חובה בכל מכירה של ניירות ערך כלשהם. למעשה, בשל מספר פטורים למסחר בשוק המשני והנפקות קטנות, החוק מיושם בעיקר על הנפקות בשוק הראשוני של מנפיקים. לפי חוק ניירות ערך, כל המנפיקים חייבים לרשום ניירות ערך שאינם פטורים ברשות ניירות ערך. לחוק זה מסדיר את ציר הזמן ותהליך ההפצה עבור מנפיקים המציעים ניירות ערך למכירה. תהליך הרישום בפועל נקבע לפי הרישום הכולל שני חלקים:

  • ראשית, על המנפיק להגיש מידע שיהווה את הבסיס לתשקיף, שיסופק למשקיעים פוטנציאליים.
  • שנית, על המנפיק להגיש מידע נוסף שאינו נכנס לתשקיף אך נגיש לציבור.

חוק ניירות ערך מכתיב את טופס הרישום המתאים, התלוי בסוג המנפיק ובניירות הערך המוצעים. כמן כן, ניתנת סמכות מלאה לקבוע איזה מידע על מנפיקים להגיש, אך בדרך כלל נדרש מידע על המנפיק ועל התנאים של ניירות הערך המוצעים שיסייע למשקיעים לגבש דעה מנומקת לגבי ההשקעה.

הדרישות נרחבות, וכוללות תיאורים של עסקי המנפיק, ביצועי עבר, מידע על נושאי המשרה ומנהליו של המנפיק, דוחות כספיים מבוקרים, מידע על תגמול בכירים, סיכוני העסק, סוגיות מס ומשפטיות ותנאי ניירות הערך שהונפקו.  לעתים קרובות, המנפיק יגיש את התשקיף עם הצהרת הרישום. כל המידע הזה הופך לזמין לציבור זמן קצר לאחר הגשתו לרשויות המס. לפיכך, רשויות המס יכולות לסייע למנפיקים בעיצוב גילויים כדי לענות על צורכי המשקיעים. חברות נוטות לציית לכך כי למס הכנסה יש את הכוח להאיץ את תאריך התוקף, מה שמאפשר לחברה למכור את המניות שלה ולגייס הון מוקדם יותר.

תהליך הרישום מגן על המשקיעים בשתי דרכים. מנפיקים אינם יכולים להציע למכור ניירות ערך מבלי לחשוף מידע על החברה, ולפתח ולמסור תשקיף שרשויות המס בחנו. בנוסף, המנפיקים אחראים בהחלט לכל הצגה מוטעית או השמטה מהותית בתשקיף או בהצהרת הרישום.

מס הכנסה סוקר את הצהרות הרישום כדי לוודא שכל הגילויים הנדרשים בוצעו, וכי שולם מס ערך מוסף כחוק. למעט ליקויים או השמטות בולטים, הצהרת הרישום תיכנס לתוקף תוך 20 יום, כאשר מס הכנסה מעריך באופן מהותי את הצהרת הרישום והתשקיף, ויכול להוציא "מכתבי חוסר" המציעים שינויים בהצהרות. כדי לא לטעות ולהסתבך עם מילוי התצהירים של רשויות המס, פנו לעורך דין עמית זיו, והוא ינחה אותכם שלב אחר שלב, במילוי ההצהרות ללא טעויות וללא בעיות.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה
עורך דין תעבורה בירושלים מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים בעבירות תנועה...
תהליך מיוחד לטיפוח העור
טיפול פיגמנטציה בפנים הוא תהליך מיוחד לטיפוח העור שמטרתו להפחית...
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
רשת מחסני השוק משיקה את סניף "מחסני השוק בשבילך"- הפורמט השכונתי שלה בפסגת זאב-ירושלים, בהשקעה של מיליוני שקלים
סניף "מחסני השוק בשבילך" בפסגת זאב ירושלים, יושק בתחילת אפריל...
מגילות אסתר: מתנה מיוחדת לכל אירוע
מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות הנכללות בתנ"ך. היא מספרת...
עיצוב פנים הוא לא תמיד מה שחשבתם
אם נכנסתם לבית והרגשתם בו נוח מיד, ראיתם שכל הפריטים...
עסקאות מקרקעין – ההיבט המשפטי
עורך דין המתמחה בעסקאות מקרקעין, בעיקר ברכישת דירות, הוא נכס...
מאמנת כושר אישית בירושלים - אימוני כושר אישיים בכל הרמות! 
מציאת מאמנת כושר אישית המתאימה לכם יכולה להיות משנה משחק...
אילו מצבים נחשבים לנהיגה ללא רישיון
אחד התנאים הבסיסיים לעליה על הכביש ונהיגה הוא שישנו רישיון...
כל מה שצריכים לדעת על עמדות טעינה לרכבים חשמליים
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מחיר מושפע ממגוון גורמים, לרבות...