Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

ממלאת מקום רשות התחרות בוועדת הכלכלה: אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי ואת חברת וולט וחשש להפרת חוקי תחרות של יבואן לגו

ממלאת מקום רשות התחרות בוועדת הכלכלה: אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי ואת חברת וולט וחשש להפרת חוקי תחרות של יבואן לגו
דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר לדיון מיוחד שיעסוק ביישום חוק התחרות הכלכלית. היו"ר ביטון פתח את הישיבה ואמר כי היא תעסוק במי שאמור לוודא שיש תחרות בישראל, להילחם ביוקר המחייה ולמנוע ממנופולים לפגוע בצרכן. הוא אף הזכיר כי ב-2018 אושרו תיקוני חקיקה שביקשה הרשות, שנועדו להרחיב סמכויותיה ולהעלות את תקרת סכום העיצום הכספי שהיא יכולה להטיל על מפרי חוק ל-100 מיליון שקלים, וביקש נתונים בעניין.

צילום PIXABAY

היו"ר ביטון הוסיף כי הוא מבקש לזעוק את זעקת העשוקים, ושאל מתי יבוא היום שבו נראה את הרגולטורים חושפים מדי שבוע מונופול או קרטל סמוי ומטפלים בו. ח"כ יעקב מרגי התייחס לכך ואמר: "אנחנו מפריעים לרגולטורים, מעירים אותם משנתם".

ממלאת מקום הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, אמרה כי יש הרתעה וכי החברות חוששות לפגוש ברשות התחרות. עם זאת היא הודתה כי העבודה היא עוד רבה, והוסיפה: "אנחנו עובדים בימים האלה על תיקים רבים נוספים ולא על כולם אפשר לפרט, בוודאי לא תיקים שבאכיפה פלילית. אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי, בודקים את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו. הדברים מתפתחים עם הזמן. אני שומעת את הביקורת הרבה שנמתחת על הרשות והיא במידה רבה עושה עוול. מדובר בעובדים מהטובים בתחומם שקמים כל בוקר ורואים את הצרכן לנגד עיניהם ובאים לרשות לעשות את תפקידם. אין לנו פתרונות קסם".

על כך אמר היו"ר ביטון: "האחריות היא של מנהלים ויושבי ראש, ואם אין רוח וחזון ומנהיגות מה יעשו העובדים. את העובדים שלך אנחנו מעריכים אבל רוצים שיתנו להם כוח לפרוץ גבולות ולעבוד. ביקשתם ב-2018 סמכויות להכריז מונופולים וקיבלתם, אבל עד היום לא הוכרז אף מונופול מאז השינוי הזה. לפי המסמך שלכם יש רק 50 מונופולים, אז לא להסיט את העניין לעובדים. הוועדה יודעת לדאוג לעובדים ולכבד אותם".

עו"ד כהן התייחסה לפעילות הרשות וציינה כי ישנן 6 חקירות פתוחות וכי הרשות מבצעת 3-4 תיקי חקירה בשנה. היו"ר ביטון ביקש לדעת אם זה מספיק, ועו"ד כהן השיבה כי הרשות מנצלת את משאביה עד תום, וכי אם יהיו יותר משאבים יבוצעו יותר פעולות. עם זאת, היא הדגישה כי בכל מקום בו עולה חשד להפרת חוק הרשות פותחת בחקירה בלי קשר לשאלת המשאבים.

באשר לחקירת הקמעונאיות וספקיות המזון, אמרה עו"ד כהן כי מנהלות שתי חקירות עם מספר רב של נחקרים ונתפסו חומרי חקירה רבים. היא , החקירה היא רק בראשיתה ומתפתחת לפי הממצאים, ודחתה פרסומים לפיהם החקירה לא הניבה דבר.

ח"כ מרגי התייחס לענף המזון והבשר, ואמר כי יודעים שיש בהם ריכוזיות, ושאל האם נעשה מחקר שבדק למה ישראל יקרה ויבדוק את פערי התיווך, והאם הרשות ביקשה מהמחוקק סמכויות ולא קיבלה. היו"ר ביטון אף ציין כי הרשות הוציאה מסמך שממנו עלה שרשתות המזון הן לא הבעיה במחירי הפירות והירקות. עו"ד כהן הגיבה ואמרה כי הרשות לא אמרה שאין בעיה ברשתות המזון, אלא עשתה מחקר שמצא שהפחתת מחירי פירות וירקות תתגלגל לצרכן וכי הבעיה היא יותר בחוליית הספקים. באשר לבשר אמר עו"ד כהן, כי הכרזה על מונופול לא תשנה את המעמד של החברה.

היו"ר ביטון התעקש ושאל האם יש בבשר קרטל או מונופול ולמה לא הוכרז מונופול, וכהן השיבה כי היא לא יודעת אם יש קרטל וכי יש שתי חברות גדולות בענף. ח"כ מרגי אמר כי הציפיה של חברי הכנסת מהרשות היא לדעת איפה יש חורים בחקיקה ולבקש מהכנסת לסתום אותם. כהן השיבה כי היא סבורה שהרפורמה בייבוא צריכה לחול גם על הבשר.

ח"כ אורי מקלב אמר כי ב-2003 הממונה הכריז על עלית כמונופול בתחום הקפה השחור וב-2007 בית המשפט ביטל את ההכרזה ואמר לרשות לבוא מוכנים יותר בפעם הבאה. לדבריו, מאז ועד היום לא נעשה שום דבר ומחיר הקפה ב-15 השנים האחרונות הוכפל, בעוד שבקפה נמס, שם יש תחרות, הייתה עלייה של כ-20%. על כך אמר היו"ר ביטון: "אתה מתאר מציאות עגומה והעגלה נוסעת אין עצור. עד היום לא קיבלתי פנייה לא מדיפלומט, לא מיוניליוור, לא מאסם ולא משטראוס. אני מחפש את הלוביסטים שלהם. אף אחד מהם לא פנה אלי כי זה לא מדגדג להם. שמים אותם 3 חודשים בכלא, הם חוזרים ומגדילים להם את השכר, לארגון יש רווחים והכל טוב".

עוד ביקש היו"ר ביטון לדעת מה היו סכומי העיצומים הכספיים שנתנה הרשות, וגילה כי הסכום המרבי היה רק 45 מיליון שקלים והוא ניתן עוד לפני התיקון שאפשר העלאה ל-100 מיליון. עו"ד כהן אמרה בהקשר זה כי המקסימום הוא 8% מהמחזור, וכי במקרה הצורך הרשות בהחלט תטיל את העיצום המרבי.

מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה כי "בשנים אחרונות הייתה מדיניות רופסת שנתנה לתאגידים לעשות מה שהם רוצים. איפה הגדולים? איפה הבנקים? מונופול הגז? שסטוביץ ודיפלומט? כבר שנתיים אנחנו רודפים שיכריזו עליהם כמונופול. בלי שתהייה הכרזה אין אפשרות ללכת לבית משפט ולקבל הגנה. כשרשות התחרות נמנעת מהכרזה על מונופולים היא מסרסת את הטיפול בשוק".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי רשות התחרות מטפלת במגזר העסקי פה ושם ולא מטפללת בגוש של מונופולים עצום שבבעלות המדינה, כמו נמלי הים". עו"ד כהן אמרה בתגובה כי הרשות הכריזה על נמל אשדוד כמונופול והטילה עליו עיצום כספי.

סמנכ"לית משרד הכלכלה והתעשייה, מיכל פינק, הגיבה גם היא לטענות שנשמעו בדיון, ואמרה כי המשרד לוקח לתשומת ליבו את יוקר המחייה כסוגיה משמעותית, ומנכ"ל המשרד מוביל ועדה שעוסקת בימים אלה בפערי התיווך.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר: "בעוד חצי שנה נזמן את הממונה הקבוע, שיציג לנו תוצאות ומעשים – כמה חקירות, כמה עיצומים. היינו קשוחים עם ממלאת מקום, חלק מזה בגלל העבר, אבל כשמקשיבים לדברים שלך מרגישים רוח חדשה מנשבת ברשות התחרות. אנחנו לא רוצים סימני נפט, אנחנו רוצים זרימה של אנרגיה מתחדשת של רשות התחרות שתיתן תשובות לשאלות קשות. איך זה שהיא באה לכנסת לפני 4 שנים, ביקשה סמכויות מוגדלות ואיך עברו השנים ולא הוכרז מונופול מאז ולא ניתנו קנסות גדולים. אנחנו מצפים לנחישות במעשים. נזמן את מנכ"ל משרד הכלכלה והשרה, שיציגו לנו את התכנית שלהם להגברת תחרות והורדת יוקר מחייה. אם תביאו תיקוני חקיקה נגבה אתכם וניתן עדיפות לכך. אני מתפלא על האוצר שלא מתקצב אתכם כראוי ומצפה שהחשיפות הבאות יבואו מרשות התחרות".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...
רעיית נשיא המדינה ביקרה בבסיס חיל הים בחיפה
רעיית הנשיא בקשר ספינת הטילים אח״י ניצחון של חיל הים:...
מלון המלך דוד ירושלים מארח את חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה הנכנס במהלך ביקורו הרשמי הראשון בישראל
נשיא ארגנטינה הנכנס, חאבייר מיליי הגיע עם פמלייתו אמש למלון...