Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

מרכז הקונגרסים הבינלאומי "בנייני האומה" ירושלים משיק את "מתחת לעדשה" תערוכת ציורים מעוררת השראה של האמנית זהבה ברקאי

מרכז הקונגרסים הבינלאומי "בנייני האומה" ירושלים משיק את "מתחת לעדשה" תערוכת ציורים מעוררת השראה של האמנית זהבה ברקאי
צילום: זהבה ברקאי

ART באומה: מרכז הקונגרסים הבינלאומי "בנייני האומה" ירושלים משיק את "מתחת לעדשה" תערוכת ציורים מעוררת השראה של האמנית זהבה ברקאי.

את מחייתו הוציא ברוך ד'אספינוזה מליטוש עדשות. במשך היום היה היהודי המוחרם ספון בדירתו הקטנה הסמוכה אצל החומה ליד תעלת הוטחראכט, מלטש עדשות למשקפיים ולטלסקופים. בלילות ליטש שפינוזה מילים, מהן התקין בניין פאר פילוסופי המיוסד על עיון שכלי חד כאבן שמיר. שפינוזה מספק לנו דימוי מפתה למאה ה-17 כולה, עידן של מלחמות דת מחד גיסא, ושל הולדתה מחדש של הפילוסופיה הרציונליסטית והחשיבה המדעית, מאידך גיסא. שני זרמים אלה של היסטוריה ושל מחשבה העניקו לנו, לטוב ולרע, את העולם בו אנו חיים היום.

המחקר תחת עדשת המיקרוסקופ ומבעד לעדשת הטלסקופ הביא למהפכה מדעית בכך שחשף וגילה עולם חדש ומרתק של חומר שהיה נסתר מעין אדם. במקביל, הוביל ליטוש העדשות לפיתוחים שהשפיעו על התרבות החזותית, מהציור ההולנדי של וורמיר ועד להולדת הצילום במאה ה-19.

התערוכה "מתחת לעדשה" של זהבה ברקאי בבנייני האומה ירושלים, מגוללת סיפור היסטורי זה, סיפור המונע מסקרנות אנושית לחקור ולהבין את הנגלה – ואת הנסתר – שבעולם סביבנו.

הדמויות בסדרת הציורים בתערוכה מייצגות את סיפורם של אותם יחידים שעבודתם הביאה לפריצות הדרך המדעיות והטכנולוגיות הללו. ראשית השושלת המעניקה לברקאי את ההשראה לעבודותיה בגליליאו גליליי (טלסקופיה לחקר גרמי השמיים וכן מיקרוסקופיה) ואנטוני ואן לוונהוק (מיקרוסקופיה וזיהוי המיקרואורגניזם הראשון), והיא מגיעה עד לחלקה הראשון של המאה ה-20 עם פיתוח המיקרוסקופים האלקטרונים של מקס קנול וארנסט רוסקה.

ברקאי, שהיא פיזיקאית המלמדת את תחום מיקרוסקופית האלקטרונים במשך למעלה משלושים שנה, מבקשת לתת צורה חזותית לאהבת המדע ולהיסטוריה של החשיבה המדעית.

צילום: זהבה ברקאי

ציוריה הם בחזקת נישואין של אהבה בין העיון המדעי והמחשבה האמנותית. הנופים הפנטסטיים שהיא יוצרת ממשיכים מסורת ציורית של אמנים כמו שמואל בק ויוסל ברגנר, שגם עבורם החפץ הדומם נמלא חיים, והופך לדמות הפועלת לצד הדמויות האנושיות. העבודות המוצגות בתערוכה יוצרות סדר המבטל את ההיררכיה המקובלת בין אדם פועל ומכשיר סביל, בין אורגני למכאני, ובין עבר להווה: מיקרוסקופים זעירים מגיחים מתוך רקמת הזרעים האדומים של רימון ענק; רקעים שחלקם מרקמים הלקוחים מהגדלת מיקרוסקופ אלקטרונים של חומרים שונים, מצלמות ועדשות נצרפות יחד ליצירת ארכיטקטורות דמיוניות. הדמויות האנושיות הנעות בתוך נופים אלה הן ספק מלאכים ספק בני אדם.

מצב עניינים ציורי זה מזכיר לנו את השקפת העולם העתיקה והמודרנית כאחד, לפיה רמות המיקרו והמאקרו של הקיום הפיסי מקיימות ביניהן יחסי סימטריה ודומות. במובן זה, השפה האמנותית שפיתחה האמנית, שהיא גם אשת מדע, היא הזמנה לחשוב את העתיד כהשלכה קדימה של תמונת העבר, ואת העולם המיקרוסקופי הנסתר כנוף המקיף את היקום כולו. אנו, בני האנוש, נקראים לכייל מחדש את עדשת התודעה שלנו, ולהבין את עצמנו כיחידות במארג של האינסוף עצמו.

התערוכה מוצגת בטרקלין טדי בבנייני האומה ירושלים והיא פתוחה לקהל הרחב עד לסוף דצמבר 2022 בתיאום טלפוני מראש

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
יפן בירושלים הארוקון 2024 - כנס האנימה והמנגה הגדול בישראל יתקיים בפורים בבנייני האומה
במעמד שגריר יפן בישראל השנה יוענקו פרסים לאוהבי אנימה צעירים...
עדלאידע הילדים של ישראל בירושלים, יוצאת לדרך בהפנינג שמח, שיכלול תהלוכות בובות ענק שעוצבו ונבנו ע"י מוסדות התרבות וילדי ירושלים, למען כל עם ישראל ובסימן אחדות העם
את שיירת בובות הענק יוביל בראש מיצג סמל החטופים 25.3.2024, ט"ו...
פורים ב׳דנוור׳ סטייק האוס, אוכל משובח לצד אווירה שמחה
במסעדת ״דנוור סטייק האוס״ הכשרה למהדרין יחגגו את פורים ב-24.03...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
"אשרי האיש" תערוכת תמונות קווילטינג (עבודת טלאים) של האומנית מרלן סנדרס (1948–2022)
תערוכה המציגה פן אחר של אומנות הקווילטינג. לא שימושן הפופולארי ככיסויי...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...