Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

נשיא המדינה נשא דברים בטקס השבעת שופטים

נשיא המדינה נשא דברים בטקס השבעת שופטים
קרדיט צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום ראשון, ג׳ באדר ב׳, 6 במרץ, בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 50 שופטים: שופטת אחת לבית המשפט העליון, תשעה עשר שופטים לבתי משפט מחוזיים ושלושים שופטים נוספים לבתי משפט השלום. עוד נשאו דברים בטקס שר המשפטים גדעון סער ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. כמו כן, השתתפו בו חברי הועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.

מדברי הנשיא: "נשיאת בית המשפט העליון היקרה השופטת אסתר חיות, ידידי סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער, חברי הכנסת יפעת רייטן ויובל שטייניץ, שופטי בית המשפט העליון, מנהל בתי המשפט השופט יגאל מרזל, נשיאות ונשיאי בתי המשפט מכל רחבי הארץ, חברות וחברי הועדה לבחירת שופטים, בני משפחה יקרים, מכובדיי כולם. זהו יום חג למערכת המשפט, לממלכתיות הישראלית, ולעם בישראל כולו. השבעתם של 50 שופטות ושופטים, היא אירוע מיוחד במינו, שאדוות השפעתו על חיי כולנו יורגשו החל ממחר, ועוד שנים רבות. אני מבקש לברך אותך שר המשפטים וסגן ראש הממשלה גדעון סער, אותך נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ואת כל חברות וחברי הוועדה לבחירת שופטים, על ההישג בהשלמת המלאכה בפרק הזה, על המלאה המסורה, הערכית, חדורת השליחות והאמונה, שהביאה אותנו לטקס זה. מכובדיי, לפני כחודש עזבה אותנו בחטף נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור זכרה לברכה, אותה הגדרתי כאחת מענקיות המשפט הישראלי. קצת אחריה נפרדנו בצער משופט בית המשפט העליון ופרקליט המדינה לשעבר השופט גבריאל בך זכרו לברכה. השופט בך והשופטת נאור הותירו חותם של ממש על מערכת המשפט הישראלית. הם הציבו עבורכם ועבור החברה הישראלית כולה רף עליון של חריצות, יסודיות, דוגמא אישית ואנושיות לצד יכולות אינטלקטואליות מהמעלה הראשונה. למשפחת שופטות ושופטי בית המשפט העליון מצטרפת היום השופטת גילה כנפי-שטייניץ. אם יורשה לי, אני מבקש לאחל לך וליובל ידידי מזל טוב וברכת הצלחה מיוחדת. אני בטוח כי יושרתך המקצועית, ניסיונך, ועולם ערכייך העשיר יסייעו לך למלא בהצלחה את כהונתך הרמה. בנאום שנשאה השופטת נאור לזכרו של השופט משה לנדוי ז״ל אצלו התמחתה, היא תארה את המפגש אתו מיד עם מינוייה לשופטת, וכך היא סיפרה: "אחרי השבעתי לשופטת שלום התייצבתי לפניו ליטול את ברכת הדרך ולקבל את עצותיו הטובות. בקשתי את עצותיו, אך הוא ביקש לציידני בעצה אחת בלבד. ואותה עצה בודדת נשארה חקוקה על לוח לבי כמצפן וכמורה דרך. השופט עוסק מדי יום ביומו ב"תיקים" רבים, כך אמר, אך עליו לזכור, כי לגבי המתדיין כל "תיק" הוא המשפט האחד והיחיד שיש לו. אל לו, לשופט, בגלל מספרם הגדול התיקים, להקל ראש בעניין מן העניינים הנדונים לפניו. עליו לראות כל "תיק" וכל עניין כעולם ומלואו, כפי שרואה אותו המתדיין." כך סיפרה השופטת נאור.

ואכן, ההקשבה והאמפתיה לבעלי הדין, שהיו אופייניים כל כך לשופטת נאור ולשופט בך, נטועים עמוק במסורת המשפט העברי. מסורת שמדגישה את החובה הראשונה המוטלת על השופטים הממונים – "שמע בין אחיכם ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו וּבין גרו לא תכירו פנים במשפט כקטן כגדל תשמעון". שמעו, הקשיבו. הקשיבו לדברים. הקשיבו למלים הנאמרות בין השורות, כקטון, כגדול תשמעון. השוויון בפני החוק, דורש מכם – השופטים והשופטות המתמנים היום, קודם כל לשמוע ולהקשיב. פסקי הדין שתוציאו תחת ידיכם יחרצו גורלות, וישפיעו על חיי אדם. אסור שהעומס הקשה המוטל עליכם והלחצים הרבים הכרוכים בעבודתכם יפגעו בחובת ההקשבה שאתם נוטלים על עצמכם היום. היו קשובים, היו אנושיים, היו ענווים. כך תשפטו משפט צדק!

ההקשבה והרגישות, ראיית האחר שבצרה וההיחלצות לעזרתו, הם בליבת הערכים שלנו כעם וכאומה. בהקשר הזה, ובשעה של סערה עולמית, אני מבקש לחלוק כבוד לאותם חיילות וחיילים אלמונים, אשר עושים לילות כימים בסיוע הומניטרי בחזית המלחמה באוקראינה. ממשרד החוץ, מהמוסדות הלאומיים, מארגוני החברה הישראלית וארגוני סיוע, מנהיגים דתיים, מנהיגות ומנהיגי קהילות וגם נשים וגברים שללא שום שיוך ארגוני פועלים תחת סכנות וקשיים עצומים להצלת חיים. אלה הן פניה היפות של ישראל, אלה פניו היפות של עמנו, שפועל ברוח דברי חז"ל לפיהם "כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא". לכן אני גם חושב שכל מאמץ מצידם של ראש הממשלה וממשלת ישראל לקדם מהלכים שיביאו להצלת חיים ולמניעת שפיכות הדמים, הוא מהלך מבורך וראוי. אני מוסיף ומבקש גם להעלות על נס את עשייתם החשובה של עיתונאי ישראל שמדווחים מאזורי הקרבות, ומאפשרים לנו ולעולם כולו לדעת, להכיר ולהירתם לפתרון המשבר ההומניטרי.

ובחזרה לעולם המשפטי, אני מבקש להוסיף כאן היבט נוסף שנוגע אף הוא למערכת המשפט הישראלית כולה. לא יתכן שנתייחס לכשלים מוסריים, וכן לא צריך להתבייש מלהשתמש במילים האלה: כשלים מוסריים; כאל נורמה, או חלילה לתת להם לגיטימציה. הרי כל מקרה כזה שומט את הקרקע מתחת ליסודות המוסריים המרכזיים ביותר החיוניים למערכת משפט טהורה, נקייה, עצמאית ובלתי תלויה, שחפה מכל שיקול זר.

קרדיט צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

וכעת אליכם, יקירי השופטות והשופטים המתמנים היום, מבחינה אישית עבור כל אחת ואחד מכם המעמד המרגש הזה מציין הישג אישי גדול. הישג שיסודו בעבודה קשה, במצוינות, ובאיכות משפטית מוכחת. אבל המעמד הזה איננו מעמד אישי בלבד. זו ההזדמנות לומר תודה, ולהביע הערכה לבני המשפחה הקרובה, שמתרגשים, אפילו קצת יותר מכם. הם היו לצידכם עד לרגעים אלו, ועכשיו יהיה עליהם להתמודד גם עם העול השיפוטי. המשימה המוטלת על כתפיכם היא משימה כבדה ורבת אחריות אך אין כמותכם מי שיכול לעמוד בה. אני מאחל לכם ולכולנו כי תעמדו במשימה, ותקיימו את דברי הנביא זכריה: “דברו אמת איש את רעהו, אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם.״ תודה לכולכם, עלו והצליחו."

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות: "עלינו לא רק לבצע את מלאכת השיפוט באופן הטוב ביותר – אלא גם לשקף אותה לצדדים הניצבים בפנינו, להנגיש להם את הנעשה לאורך ניהול התיק, ולאפשר להם להבין את נימוקי פסק הדין שניתן בו. אין לכחד, הנימוקים הללו לא תמיד יהיו פופולריים. ואולם, אהדת הציבור אינה המדד המכריע לצדק ולעשיית משפט. כפי שציינתי, אנו השופטים מחויבים שלא להטות את פסיקתנו בהתאם לביקורת או לרצון לשאת חן. אמון הציבור אין משמעו הסכמה גורפת להכרעותיו של בית המשפט, אלא הכרה ואמונה בכך שבית המשפט עשה את מלאכתו על פי הדין, בהגינות ובניטרליות, וכי השופט הוא עצמאי ואינו מכיר פנים."

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...