Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

סגן החשב הכללי בוועדת הכלכלה: מעריך שהקרן למודרי אשראי תתחיל לפעול ביוני 2022

סגן החשב הכללי בוועדת הכלכלה: מעריך שהקרן למודרי אשראי תתחיל לפעול ביוני 2022
דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר הוועדה לדיון מיוחד שעסק בקרן למודרי אשראי, על מנת לברר מדוע הקרן, שהייתה אמורה לסייע למודרי אשראי לקבל הלוואות עדיין לא הקומה. היו"ר ביטון הזכיר בתחילת הדיון כי כבר ב-2016 התחייבה הממשלה בפני ועדת הכלכלה להקים את הקרן, במסגרת הדיונים על חוק נתוני אשראי. בשל הזמן הרב שחלף מאז דרש היו"ר ביטון בתום הישיבה להגדיל את תקציבה מ-50 ל-200 מיליון שקל. בדיון אמר סגן החשב הכללי באוצר, גיל כהן, כי הוא מעריך שהקרן תחל לפעול ביוני 2022.

דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

כהן הוסיף כי משרד האוצר רואה חשיבות גדולה בהקמת הקרן, כשהמטרה שלהם להוציא את המכרז להקמת הקרן כבר באפריל, כשהקרן עצמה תתחיל לפעול ביוני 2022. בתגובה לך קרא היו"ר ביטון לגלות נדיבות ולהגדיל את התקציב, והוסיף ש"הבנקים סירבו להגיע לדיון. מדורי אשראי ועניים לא מעניינים את הבנקים". כהן אמר עוד, כי לתת כסף זה לא מספיק וחשוב שגוף פיננסי ילווה את הקרן וידע לעזור ללווים לתעל את הכסף להתאוששות כלכלית.

הממונה על נתוני האשראי, אייל חדד, אמר שלצורך קביעת דירוג האשראי נעזרים בחברות פירמה בינלאומיות ומפקחים עליהם באופן הדוק, כש-80% מהאזרחים בישראל מדורגים בציון טוב, ו-10% הם מודרי אשראי. עוד הוסיף חדד שלפני חוק נתוני האשראי הכתם השלילי היה נמשך למשך שנים רבות, והיום רק ל-3 שנים.

דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

מייסד המיזם נקודת מפנה לקידום רווחה כלכלית ומיוזמי הרעיון להקמת הקרן, רן מלמד, הוסיף ואמר: "הייתה התחייבות אבל ההתחייבות נזרקה לפח. הבנקים לא רצו להיכנס למכרז ואפשר לחייב אותם לקבל את הפרויקט, לחלק ביניהם את הסכומים והערבות ולבצע את הפעילות. אפשר גם לעזוב את הבנקים וללכת לגופים ללא כוונות רווח, שיכולו לעשות את זה בצורה מקצועית. בשורה התחתונה – צריך לצאת מפה בהחלטה שתוך זמן קצר הקרן קמה".

נציגת ארגון רבנים לזכויות אדם, בקי קשת, אמרה: "הקרן למודרי אשראי היא הצד השני של הלוואות בשוק האפור. חשוב שהלוואות יינתנו לאוכלוסיות מוחלשות, כי בלי הקרן אי אפשר באמת להוציא אותם מהמצב".

שגיא בלשה, מנכ"ל ארגון עוגן שפועל לתת אשראי חוץ בנקאי ללא מטרות רווח למודרי אשראי אמר שעוגן חוותה גידול משמעותי ושילשה את האשראי שהיא נותנת לאוכלוסיות מוחלשות תוך שנתיים בגלל הקורונה, יחד עם מתן ליווי פיננסי. בלשה הוסיף ש"עוגן לא יכלה להשתתף במכרז הקודם כי למרות שהאוצר מדבר על תחרות בבנקים, הוא מוציא מכרזים רק לבנקים". סמנכ"לית קרנות קורת, חגית רובינשטיין, הוסיפה "חשוב לוודא במכרז שכל האוכלוסיות מקבלות מענה. הדרך הנכונה היא אולי לפצל את הזוכים במכרז בגלל שיש ארגונים שמחוברים לאוכלוסיות מסוימות ולא לאחרות. יש פה צרכים שונים של אוכלוסיות שונות".

יו"ר הפורום למחוללי תחרות, רועי פולקמן הסכים והוסיף שיש לפתוח את המכרז לכולם ולא לייצר בלעדיות למערכת הבנקאית, ואין סיבה שיהיה זוכה יחיד כשאפשר לפצל. עוד הוסיף, שחשוב מאוד להתמקד בעלויות הליווי הפיננסי ולממן אותו בנפרד, כדי שהגופים המלווים לא יגבו ריבית גבוהה בהתאם.

נציג התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, איתי ויגמן, התייחס לקרן לסיוע לעסקים בתקופת הקורונה, ואמר: "אני מציע לכם למחוק את כל מאגרי האשראי שיש לכם בבנק ישראל, כי אתם פוגעים, מסמנים ולוקחים ציבור שלם ומעלימים אותו. מתוך 36 אלף שקיבלו סירוב, 1,250 היו ספרים, מתוכם 800 בפשיטת רגל. אני הגשתי 4 פעמים בקשה, בכולם קיבלתי סירוב". נציגת ארגון אופק אגודת האשראי השיתופית לניהול הון, עו"ד יפעת סולל, טענה כי "זה בלתי נסבל העובדה שבישראל אין מוסדות קואופרטיבים שנותנים שירותים פיננסים לחברים בלי למקסם רווחים".

ח"כ נירה שפק אמרה כי 72% משוק האשראי של הבנקים מגיע ממשקי הבית, לכן לא ברור איך הבנקים שמתפרנסים ממשקי בית לא יכולים לסייע להם. היו"ר ביטון הוסיף בתגובה כי הבנקים הוזמנו לדיון וסירבו להשתתף בו, ואמר: "מדורי אשראי ועניים לא מעניינים את הבנקים". ח"כ שלמה קרעי אמר כי צריך להקים את הקרן כמה שיותר מהר. ח"כ מוסי רז הצטרף לדברים וקרא לאפשר לכולם יוכלו לגשת למכרז בהם גופים כמו עוגן ואופק.

ח"כ משה ארבל סיפר על מקרה מזעזע בו פושט רגל שאנשים שהיה חייב להם כסף הטיסו אותו לטורקיה כדי לכרות לו איבר בשביל לשלם את החוב, ואמר: "אם אנחנו חפצי חיים אנחנו חייבים להבין שהכלי הזה אמור לייצר צמצמום של תופעות רעות כמו השוק האפור" הוא ביקש כי עקרונות המכרז יוצגו בוועדה לפני הפרסום. נציגת הלשכה המשפטית באוצר, עו"ד הילה כהן, התייחסה לכך ואמרה כי הסמכות לקבוע את עקרונות המכרז היא של וועדת המכרזים והחשב הכללי, וכל עוד המכרז לא פורסם אין לכנסת יכולת להתערב במכרז.

בתגובה לדבריה, הביע היו"ר ביטון את זעמו ואמר: "הכנסת ממנה את הממשלה והממשלה עובדת אצל הכנסת וברצוננו גם נפיל את הממשלה. הממשלה התחייבה להקים קרן מודרי אשראי ובגדה באמון של הכנסת. הקרן הזו תפעל לפי מדיניות ועדת הכלכלה וחברי הכנסת, ואם לא היא לא תפעל. את חוקי המכרזים אנחנו יודעים, את חוקי העניים אתם לא יודעים, את חוקי הפעולה הנמרצת למען החלשים עוד לא כתבת, אבל לבלום ולהסביר מה אסור לנו בזה אתם מצוינים".

בסיכום הדיון, ביקש היו"ר ביטון לשבח את החשב הכללי על שהציב לוח זמנים מהיר אחרי שנים של אי ביצוע, כשהצהיר שבאפריל יהיה מכרז וביוני הקרן תופעל. עוד הוסיף ביטון ואמר: "אני מבקש מכם להיערך לדיון נוסף במרץ, בו תציגו את עקרונות המכרז ונוכל לתת דגשים כדי שלא נעשה טעויות שלא נוכל לתקן לאחר המכרז. הוועדה דורשת וקוראת לאוצר אחרי 6 שנים לגלות נדיבות ולהגדיל את התקציב ל-200 מיליון שקל. זה הצדק הנכון אחרי 6 שנות תת ביצוע. הוועדה קוראת לאוצר לבחון שותפויות עם מלכ"רים כמו עוגן, ועם חברות פינטק ואשראי חוץ בנקאיות שיתנו אשראי למדורי אשראי בערבות מדינה. יש לתת מרכיב של ייעוץ למשפחות כי אי אפשר להוציא אדם מהעוני רק בלתת לו כסף, צריך ללוות אותו צעד אחר צעד".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...