Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

עץ הערכים של עיריית ירושלים

עץ הערכים של עיריית ירושלים

ירושלים היא העיר הראשונה שמציגה את נתוני בתי הספר במודל ייחודי, פתוח ושקוף, ראשון מסוגו בארץ, שפותח בעיריית ירושלים בשיתוף מודלים שונים הפועלים בעולם. מעכשיו יוכל כל הורה, מורה ותלמיד לראות את הנתונים שמוצגים ב"עץ הערכים" של בתי הספר בצורה פשוטה ושקופה, לקבל הסברים על המדדים השונים ואפילו לראות את תגובת המנהל בהתייחס למדד מסוים אצלו בבית הספר (במידה והזין אותו).

ראש העיר, ניר ברקת  הוביל את פיתוח המודל ב-4 השנים האחרונות והוא מהווה כלי ניהולי חסר תקדים במדינת ישראל.

אם בעבר התמקדה המערכת החינוכית במדד הזכאות לבגרות כסימן יחיד להצלחתו של בית הספר, "עץ הערכים" המהפכני שמציגה עיריית ירושלים, מספק תמונה מקיפה וכוללת על פעילות בית הספר בשלושה תחומים: חברתי-ערכי, סביבה פדגוגית והישגים עם כ-30 מדדים דוגמת: אחוז גיוס לצה"ל, אחוז השתתפות בתנועות נוער, סקר הורים ותלמידים על האווירה הבית ספרית, אחוז השתתפות במחויבות אישית, אחוז ההצלחה בבגרויות ועוד.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת הסביר על "עץ הערכים" שפיתח ואמר כי "בשיח החינוכי נוטים להתייחס רק לציונים ושוכחים מטרות כגון חינוך לערכים, מעורבות בקהילה, גיוס לצה"ל, השתתפות בתנועות נוער, עמדות ההורים והתלמידים והאקלים הלימודי בבית הספר. יצרנו בעירייה מודל ראשון מסוגו בארץ שמייצר לכל בית ספר בעיר "עץ ערכים" עם קרוב ל-30 מדדים חברתיים, ערכיים וחינוכיים שיחד עם הציונים נותנים גם למנהל וגם לעירייה תמונת מצב על בית הספר ביחס לעצמו, לדומים לו ולכל בתי הספר בעיר. זהו כלי ניהולי שיוצר שפה משותפת לכל המנהלים ומאפשר לעירייה גם לאתר מצוינות ולשכפל אותה וגם לראות נקודות כשל ואתגרים אותם יש לשפר בכל בית ספר. מעתה כל הנתונים מפורסמים בשקיפות מלאה ופתוחים עבור כלל הציבור – הורים, מורים ותלמידים.  

המודל עובד ומצליח להביא לשיפור משמעותי בבתי הספר במדדים השונים ואני שמח שמציון יוצאת תורה חינוכית חשובה. נשמח לסייע לכל עיר בארץ ליישם את המודל ולהצליח כפי שאנחנו מצליחים בירושלים".

המודל שפיתח ברקת, מיושם בהצלחה רבה בשנתיים האחרונות במערכת החינוך העל יסודית בירושלים (50 בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים) והוא ייכנס באופן מדורג לכל המסגרות החינוכיות בעיר, כאשר עיריית ירושלים היא העירייה הראשונה בארץ שמקיימת תהליכי משוב לבתי ספר באופן כולל ורב מערכתי, מעבר לפרסום ציוני בגרות בלבד, כפי שמקובל בערים אחרות.

מעבר להיותו של "עץ הערכים" כלי עזר משמעותי עבור המנהלים הוא משמש כלי עבור המערכת העירונית כולה, שכן קיומו ותוצאותיו פותחים בפני העירייה את האפשרות להתאים בין המשאבים השונים הקיימים לצרכים המשתנים של בתי הספר, וכן לזהות נקודות ממשק רוחביות בדרך להתוויית וקידום מדיניות כלל עירונית.

כל אחד מהמדדים נצבע באחד משלושה צבעים (ירוק, צהוב, אדום) על פי דירוגו ביחס לשלושה פרמטרים: ממוצע בית הספר, ממוצע קבוצת בתי ספר דומים והשיפור שנעשה בבית הספר.

צבע ירוק – בשקלול שלושת הפרמטרים מעיד על כך שמצבו של בית הספר במדד הוא טוב

צבע צהוב – בשקלול שלושת הפרמטרים מעיד על כך שמצבו של בית הספר במדד הוא בינוני

צבע אדום – בשקלול שלושת הפרמטרים, מעיד על כך שמצבו של בית הספר במדד טעון שיפור

המדדים מאפשרים כלים למנהלים ניהול טוב ומושכל יותר של בית הספר ומאפשרים לעירייה ולמשרד החינוך לסייע לבתי הספר בהתאם לאתגרים ולייחודיות של כל בית הספר. בנוסף הנתונים שקופים עבור ההורים שמעוניינים לרשום את ילידיהם לבית הספר.

בתוך כך נחשבת העיר ירושלים כחלוצה בארץ במתן אפשרות לכל תלמיד ללמוד בבית הספר שהוא בוחר, כאשר רצונות התלמידים וההורים נמצאים בראש, במקום שיטת המכסות ושיקולי הביורוקרטיה כפי שהיה בעבר.

פתיחת אזורי הרישום שהוביל ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הוכיחה את עצמה וכיום הרוב המוחץ של התלמידים מקבלים את העדיפות הראשונה אותה בחרו ללא קשר למעמד סוציואקונומי או מיקום גיאוגרפי, מספר התלונות שואף לאפס, בתי הספר הפכו לאטרקטיביים יותר ופיתחו תכניות ייחודיות ועלתה משמעותית איכות החינוך בעיר.

ראש העיר הצליח למנוע את הגדלת הפערים בחינוך באמצעות פתיחת סניפים נוספים לבתי הספר המצליחים בעיר בתוך שכונות, דוגמת הניסויי בקרית יובל, והוביל רפורמה כוללת להפיכת בתי הספר הציבוריים לאטרקטיביים באמצעות השקעה תקציבית גדולה בפיתוח ייחודיות בית ספרית בתחומי מדעים, ג'ודו, מנהיגות, מצוינות ועוד במטרה לאפשר לכל תלמיד בעיר להתפתח בכיוון המתאים לו.

מעכשיו תוכלו לראות באינטרנט את נתוני בתי הספר: https://myschool.jerusalem.muni.il/

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...
רעיית נשיא המדינה ביקרה בבסיס חיל הים בחיפה
רעיית הנשיא בקשר ספינת הטילים אח״י ניצחון של חיל הים:...