Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

פואטיקאמרה – דיאלוג קולנועי בין צילום לשירה

פואטיקאמרה – דיאלוג קולנועי בין צילום לשירה
סדן הפקות אמנות

הסופר האמריקאי נתניאל הות'ורן כתב בספרו 'פן השיש': "לדעתי, אסור לו לאדם לקרוא שירה או להביט בציורים, בצילומים ובפסלים, אלא אם כן הוא מסוגל להוציא מהם הרבה יותר ממה שהמשורר או האמן ניסה לבטא".

בזה עניינה של פואטיקאמרה – להדגיש את כוחו של המבט, המתבונן ביצירת אמנות, לתת ביטוי אמנותי לפרשנות האישית, וכך לקבל יצירה חדשה, משמעותית ומסעירה פי כמה.

פואטיקאמרה
סדן הפקות אמנות

נורית בהונקר – צלמת אמנותית, סיגל זהבי – משוררת, שתיהן תושבות זכרון יעקב וחברות טובות. לפני מספר שנים, כשסיגל עבדה כמרצה בספרות ונורית כמעצבת פנים, החליטו השתיים להיפגש אחת לשבוע ללימוד עצמי, על מנת להרחיב את יכולתן לקרוא ולהבין דימויים חזותיים. במהלך המפגשים נרקם חלום יוצא דופן, שבעקבותיו הן החליטו לעזוב הכול ולהקדיש עצמן ליצירה משותפת. כך, בשנות החמישים לחייהן, הן יצרו מיזם אמנותי ייחודי – פואטיקאמרה.

פואטיקאמרה הינה אמנות, שבה תצלום ושיר מתכתבים זה עם זה באופן הדוק, כשהאחד מעניק פרשנות לשני. כל זוג שכזה זוכה גם לבימוי ולעריכת וידאו, וכך מתקבל קולנוע אחר, בו התצלום והשיר נארגים זה בזה ונחשפים יחד.

המיזם , שכפי הנראה הוא הראשון בעולם, נולד מתוך רצון להביא לדו קיום בין צילום לשירה, דו קיום שיאפשר לכל אמנות לפרוץ את מגבלותיה, ולשתיהן כאחת לעורר בצופה חוויה משמעותית. שתי האמניות, המשתפות פעולה באופן הדוק וּממושך, בוחנות ב"מעבדה" הפרטית שלהן את חומרי הגלם שברשותן. באופן זה הרחיבה כל אחת את גבולות הז'אנר שלה. התוצאה המתקבלת היא יצירה משותפת של שתי האמניות, ולעתים אף חובר אליהן משורר או צלם אורח.

פואטיקאמרה היא פלטפורמה, שבה צלמים ומשוררים יוצרים יחד. מתארחים בפואטיקאמרה משוררים כדוגמת אגי משעול ואלי אליהו, וצלמים כדוגמת נינו הרמן ושלמה ישראלי. תנועה זו של אמנים, הרואים בפואטיקאמרה בית ליצירה משותפת, הולכת ומתרחבת.

הצלמת נורית בהונקר והמשוררת סיגל זהבי מציגות את פואטיקאמרה במופעים, בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. בחודש מרץ הקרוב, חודש האישה, הן מציגות ברחבי הארץ בתערוכות ובמופעים את הסידרה, המוקדשת לנשים, למערכות היחסים בינן לבין העולם ובינן לבין עצמן.

פואטיקאמרה
סדן הפקות אמנות

התערוכה של פואטיקאמרה כוללת עמדת צפייה אחת לפחות, שבה, על מסך, באמצעות תנועה מינימליסטית של וידאו, הופכים תצלום ושיר לגוף אחד, וכך מצטמצם הפער בין אמנות לינארית (שירה) לבין אמנות במרחב (צילום). התוצאה היא קולנוע אחר, פיוטי, המדבר לכל אדם, לאו דווקא לחובבי צילום ו/או שירה.

בנוסף, הקהל בתערוכה יכול להתרשם מיצירות מוזיאליות מודפסות, שבכל אחת מהן מופיעים תצלום ושיר, שנוצרו יחד – האחד מספר את הסיפור של השני. לעתים נכתב השיר מתוך ניסיון להעניק פרשנות וקול לתצלום, ולעתים נוצר התצלום על מנת להעניק לשיר דימוי חזותי.

המופע של פואטיקאמרה אורך כשעה, ובו מוקרנים ארבעה מיצגי וידאו. בין המיצגים משתפות האמניות את הקהל במחשבות על צילום, שירה ויצירה. במופע החדש, 'בלי איפּור', העוסק בנשים, הן משתפות את הקהל במחשבות שליוו עבודה זו, חוזרות לטקסטים מכוננים על נשים בספרות ובמחקר ומשתפות בחוויות אישיות. אחד הפרקים המעניינים הוא פרק מחאה, הנוגע לאתגרים הניצבים מול נשים כיום. בין היתר, מוקרנים סרטונים ברוח ה – “Me Too”, כולל וידוי אישי של המשוררת סיגל זהבי על הטרדות מיניות. בפרק נוסף ניתן לצפות בשיתופי הפעולה בין משוררים וצלמים, המתארחים בפואטיקאמרה.

סיגל זהבי ונורית בהונקר אומרות:

"בתחילת הדרך הגדרנו לעצמנו שתי מטרות, והן נר לרגלינו: ראשית, על התצלום והשיר – כל אחד מהם – לעמוד בזכות עצמו. שנית, השלם, שיתקבל מההתכתבות בין שתי האמנויות וממיזוגן באמצעות תנועה מינימאליסטית של וידאו, יעלה על סך חלקיו.

החזון שלנו הוא להוסיף וליצור, לחקור את הקשר המרתק בין צילום לשירה ולהרחיב את מעגל הצלמים והמשוררים, הרואים בפואטיקאמרה ז'אנר מרתק ובית ליצירה משותפת".

 

התערוכה המרכזית של פואטיקאמרה תתקיים בגלרייה של סינמטק ירושלים כחלק מאירועי יום האישה ופסטיבל ליה ון ליר. בפתיחה החגיגית של תערוכה זו יצפה הקהל גם במופע.

הפתיחה בסינמטק ירושלים תתקיים ב – 22.3.20 בשעה 18:00 .

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
יפן בירושלים הארוקון 2024 - כנס האנימה והמנגה הגדול בישראל יתקיים בפורים בבנייני האומה
במעמד שגריר יפן בישראל השנה יוענקו פרסים לאוהבי אנימה צעירים...
עדלאידע הילדים של ישראל בירושלים, יוצאת לדרך בהפנינג שמח, שיכלול תהלוכות בובות ענק שעוצבו ונבנו ע"י מוסדות התרבות וילדי ירושלים, למען כל עם ישראל ובסימן אחדות העם
את שיירת בובות הענק יוביל בראש מיצג סמל החטופים 25.3.2024, ט"ו...
פורים ב׳דנוור׳ סטייק האוס, אוכל משובח לצד אווירה שמחה
במסעדת ״דנוור סטייק האוס״ הכשרה למהדרין יחגגו את פורים ב-24.03...
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...