Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

פסטיבל ישראל ירושלים 2010 נפתח השבוע.

פסטיבל ישראל ירושלים 2010 נפתח השבוע.

פסטיבל ישראל ירושלים 2010  שנפתח השבוע בירושלים ימשיך בשנתו ה-49 בדיאלוג התרבותי חובק העולם בתחומי אמנויות הבמה השונים ויארח להקות, קבוצות ואמנים ממדינות רבות ובהן: ישראל, ארה"ב, בריטניה, ארגנטינה, גיאורגיה, ליטא, גרמניה, דנמרק, צרפת, קוריאה, איסלנד, פולין, הודו, יפן.  

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 25.5.10-10.6.10 בירושלים על אולמותיה ואתריה השונים:  

אולמות תיאטרון ירושלים להם נוסף השנה "מועדון הפסטיבל" הממוקם באולפן "טלעד" לשעבר,  מרכז ז'ראר בכר, מרכז טארג בעין כרם, שדרות אלרוב בממילא, הגן הבוטני,  מתחם הפביליון באזור התעשיה תלפיות, בריכת הסולטן, בנייני האומה, האוניברסיטה המורמונית, ימקא, בית שמואל ותיאטרון המעבדה.  

מופעי הפסטיבל יתקיימו גם מחוץ לירושלים: במדיטק חולון, יתקיימו אירועי פסטיבל ישראל לילדים, וכן יתקיימו אירועים מיוחדים במודיעין, בדימונה ובחיפה. מנכ"ל הפסטיבל ומנהל התוכנית האמנותית: יוסי טל-גן, מפיקת הפסטיבל: מירי מנירב, יועץ למוסיקה קלאסית: גיל שוחט, יועץ לתוכנית הג'אז: עמנואל ויצטום.  

יוסי טל גן: "בשנה זו מציג הפסטיבל יוצרים ומבצעים שחלקם הגדול הוא הסמן הבולט של העשייה האמנותית-תרבותית של המאה ה-21 המצטיינת בשפה ייחודית ובלעדית, פרשנויות יוצאות דופן וביצועים וירטואוזים המושכים תשומת לב בפסטיבלים המרכזיים בעולם ובמדינות מהן צמחו היוצרים.  

היוצרים הישראלים אותם יארח השנה הפסטיבל הם אלה שעשייתם מבעבעת לעתים מתחת לפני השטח ומוצאת דרך ביטוי מקורית. חלקם פועלים במרכז, וחלקם בפריפריה ובירושלים מקומות בהם מתאפשרת לעתים צמיחה של "היוצא דופן, היצירתי והמשוחרר". 

מחול  

את הפסטיבל תפתח להקת המחול של שן וויי הכוריאוגרף הסיני-אמריקאי, מהבולטים בעולם כיום. שן ויי הוא אמן רב תחומי שעבודתו שוזרת כוריאוגרפיה, בימוי, מחול ועיצוב. חזונו האמנותי מתאפיין בתפיסה רב-תרבותית המבוססת בעיקר על תנועה. המופע Re"" מורכב משלוש יצירות ושואב השראתו ממסעותיו של שן וויי לטיבט, קמבודיה ודרך המשי בסין. זהו מסע רוחני אותו מגולל וויי באמצעות תנועה, צילומים מרהיבים והשראות שקיבל בג'ונגלים, במדבריות ובערים ההיפר-מודרניות של המזרח הרחוק. 

מבריטניה יגיע הרקדן והכוריאוגרף הבריטי-בנגלדשי אקרם חאן עם מופע הסולו האחרון שלו "גנוסיס", דרכו הוא מגלה מחדש את שורשיו ההודים המסורתיים, ומעמת אותם עם העולם המודרני המערבי. היצירה משלבת מוסיקה חיה של מוזיקאים בעלי שם עולמי מהודו, יפן ובריטניה ובהם מתופף הקודו עטור השבחים יושי סונהאטה. חאן הוא מהכוריאוגרפים המוערכים ביותר בבריטניה. הוא זוכה פרסים רבים בהם פרס הלפמן האוסטרלי, כמו כן יצר כוריאוגרפיה למופע של הזמרת והשחקנית קיילי מינו ועבד עם השחקנית זוכת האוסקר ז'ולייט בינוש. ביקורו בישראל הוא חלק מסיור הופעות עולמי. 

מארה"ב תגיע להקת המחול של ביל טי.ג'ונס – אחד הכוריאוגרפים המשפיעים על המחול המודרני בתקופתנו, עליו נכתב בין היתר כי: "יש כוריאוגרפים שנולדו ליצור ריקודים ויש כוריאוגרפים גאונים שרק במקרה בוחרים במחול ככלי הביטוי שלהם. כזה הוא ביל טי. ג'ונס ועולם המחול הוא בר מזל בזכותו." (לוס אנג'לס טיימס)

הלהקה תעלה בפסטיבל את היצירה הנוקבת "סרנאדה/ההצעה" העוסקת במורשתו ההיסטורית של אברהם לינקולן, במילותיו המתועדות, בכתביהם ונאומיהם של בני דורו, ובטקסטים נוספים שעיצבו את דמותה של ההיסטוריה האמריקאית ותרבותה. המופע הוא מסע בזמן באמצעות הקרנות וידאו, מוסיקה מקורית,  ורקדנים ווירטואוזים ואנרגטיים. ביל טי ג'ונס שוזר במופע תהיות בנושא החיבור שלנו להיסטוריה האנושית הקולקטיבית, או היעדרו.  

מארגנטינה תגיע להקת "טנגו קינסיס" בראשותה של הכוריאוגרפית והמנהלת האמנותית אנה מריה סטקלמן. "טנגו קינסיס" שזהו ביקורה השני בפסטיבל ישראל, היא להקה  מודרנית המשלבת בין הטנגו המסורתי למחול המודרני: "טנגו קינסיס מבטאת את הקשר החמקמק והנדיר בין התיפוף האבסטרקטי של המחול המודרני לבין המתח הארוטי של הטנגו" (פאולה דורבין, וושינגטון פוסט). בפסטיבל תועלינה ארבע יצירות בכוריאוגרפיה של סטקלמן.  

מחווה מיוחדת יקיים הפסטיבל ללהקת המחול ורטיגו שתעלה במהלך סוף-שבוע אחד שלוש יצירות מאת נעה ורטהיים, הכוריאוגרפית והמנהלת האמנותית של הלהקה. היצירות הן מסע החוקר את הקשר בין אדם למקום, בין אדם לאדם ובין אדם לאדמה. "לידת הפניקס" – מופע אקולוגי הנוגע בקשר אדם-סביבה, "רעש לבן" – יצירה העוסקת בהתנגשות בין השקט הפנימי וההתמסרות הטוטלית של הגוף, ו"מאנא" – מופע העוסק במהות הבריאה הצופנת בחובה את מהות הקוטביות.  

תיאטרון  

תחת הכותרת "מי מפחד משקספיר?" יתקיים בפסטיבל ישראל מיני-פסטיבל ובו מקבץ של פרשנויות "אחרות" לשלושה מחזות של גדול המחזאים בביצוע תיאטראות מחו"ל ואמנים מישראל: "תיאטרון המוסיקה והדרמה" מטביליסי (גיאורגיה) בבימויו של המנהל האמנותי הצעיר דיוויד דויאשווילי יעלה גירסה מיוחדת של "מקבת", הפקה העושה שימוש יצירתי להפליא באקרובטיקה, מוסיקה, תאורה והקרנות וידאו.  

"תיאטרון "OKT – התיאטרון החדשני והבועט של וילנה (ליטא), יעלה את "חלום ליל קיץ" בבימויו של אוסקראס קורסונוואס, הפקה המביאה אל הבמה את האיכות מלאת הפנטזיה של המחזה תוך שימוש באמצעים וויזואליים מינימליסטיים כמו לוח המשמש הן כתפאורה והן כתלבושות מהודרות לשחקנים ומהווה מראה המשקפת את זרם התודעה של הצופים.  

"רומיאו ויוליה" – הפקה  ישראלית מיוחדת לפסטיבל שתעלה בתיאטרון המעבדה על פי עיבוד פרובוקטיבי של נורן דויד קאליס, בן למהגרים ארמניים ותורכיים יהודיים המתגורר בגרמניה. העיבוד מחייה מחדש את חרוזיו של שקספיר תוך שהוא שוזר אלמנטים מתרבות הגנגסטא-היפ-הופ ותרבות השוליים של דור האנדר-דוגס. ההפקה הגרמנית מועלית בימים אלה בתיאטרון הגורקי בברלין: "…עם הנוסח השקספירי מצליח נורן דויד קאליס ליצור עבודת אמנות מרתקת, הפוגעת בציר הזמן הנוכחי באופן וירטואוזי ומדויק…" (Von Reinhard Wengierek, Die Welt). בישראל תועלה ההפקה עם שחקנים ישראלים ומוסיקה של די ג'יי סקאזי.  

פסטיבל שקספיר יארח גם את קבוצת "שקספירושלים" המעלה הפקות ישראליות ליצירותיו של שקספיר בשפת המקור כחלק מאידיאולוגיה השואפת להציג בפני דור חדש של צופים ושחקנים את העומק והיופי החבויים ביצירותיו של המחזאי האלמותי. הקבוצה תציג בפסטיבל "טעימות שקספיר" בבימוייה של שנון קיש – שני מופעים המציגים "על קצה המזלג" סצנות נבחרות מתוך ההצגות "מקבת", ו"חלום ליל קיץ" באנגלית המקורית. בין הסצנות שזורים קטעי מעבר בעברית המספרים על המחזות, ומציגים את הרקע לחיי שייקספיר, יצירותיו והתיאטרון בו פעל, כל זאת במועדון החדש של הפסטיבל.  

ברחבת תיאטרון ירושלים ובאכסדרות יתקיימו חגיגות שקספיר לקהל הרחב, עם תלמידי שנה ג' של בית הספר בית צבי, בבימויו של עידו ריקלין ומוסיקה ועריכה של דורי פרנס: טעימות קטנות של טקסטים מולחנים ומתורגמים, ליצירת אוירה שיקספירית.  

לא רק שקספיר בפסטיבל: מגרמניה תגיע שוב לפסטיבל ישראל קבוצת תיאטרון המסיכות "פמילי פלוז" שצברה לה מעריצים רבים בישראל ובעולם. "פמילי פלוז" היא עדיין תופעה חסרת תקדים בעולם התיאטרון הבינלאומי. על  התיאטרון שזכה בפרס "התיאטרון הקומי הגרמני הטוב ביותר" ובאינספור פרסים נכתב: "משפחת פלוז הייתה ראויה לזכות בפרס צ'רלי צ'פלין, לו היה קיים פרס כזה" (Die Welt). קבוצת פלוז הכוללת אנשי תיאטרון, שחקנים, מוסיקאים, רקדנים, במאים, מעצבי מסכות, תלבושות ותאורה מגיעה עם הפקה חדשה: "מלון פרדיסו", הצגה קומית ומרגשת על דברים מוזרים מתרחשים במלון נופש מכובד וותיק בהרי האלפים, המנוהל על ידי אישה זקנה ובני משפחתה.  

מאיפסוויץ' שבאנגליה יגיע תיאטרון גקו עם ההצגה "האדרת" בהשראת יצירת המופת של ניקולאי גוגול. התיאטרון שנוסד ב-2001 על ידי עמית להב (יליד ישראל) שעבד עם אמנים כלינדזי קמפ, סטיבן ברקוף וקן קמפבל צבר בשנות קיומו מוניטין בינלאומי בזכות הסגנון הפיזי תיאטרלי ייחודי החוקר את מהות התנועה ודורש אתלטיות וכושר סיבולת גופנית: "להקת התיאטרון של עמית להב פשוט מבריקה… כל הסצנות עוצרות נשימה, ויחד הן יוצרות רצף של תיאטרון פיזי חד פעמי" (דומיניק מקסוול, טיימס).

בעיבוד זה, משמרת ההצגה "האדרת"  את רוחה הפראי של היצירה ומשלבת תערובת פרועה של קומדיה פיזית, תנועה, תמונות קולנועיות, ומוסיקה מעוררת השראה. לאחר ההופעות בישראל תועלה ההצגה בפסטיבל אדינבורו בשנה הקרובה.  

מגיאורגיה יגיע "תיאטרון האצבעות" אשר כשמו כן הוא: תיאטרון המעלה מופע אצבעות וירטואוזי עד כי הצופים שוכחים כי לנגד עיניהם מרקדות אצבעות ולא שחקנים. התיאטרון שנוסד בשנת 1988 על ידי הבמאי בסו קופריישווילי יעלה בישראל את    "אקסטרווגנזה" – מופע לכל המשפחה המבוצע על ידי אצבעות השחקנים ומבוסס על  כוריאוגרפיה וקטעי ערבסקות ייחודיות, מחול גיאורגי, בלט קלאסי וקטעי קברט בגמישות ודיוק מופלאים, לצלילי קטעי מוסיקה מגוונים הכוללים בין השאר יצירות כ"כרמן" וקטעי קאן-קאן.  

היצירה התיאטרלית החדשה והצעירה בישראל תיוצג בהפקה של התיאטרון הערבי-עברי ותיאטרון מראה: "מאויב לאוהב" בהשראת סיפורו של ש"י עגנון בעיבוד ובימוי של גילי שנית. ההצגה היא חיזיון של תנועה, טקסט והמחזה ויזואלית.  

קבוצת "זיק" הידועה, שמתנערת מכל הגדרה מסורתית מוכרת בתחום התיאטרון ונעה בין מוסיקה, תיאטרון, פיסול, קולנוע ופירוטכניקה תעלה את ההפקה "קוקוצו" – בה יוצרים חברי הקבוצה במתחם הפביליון שבאיזור התעשייה תלפיות, אירוע פיסול המפגיש את הסטאטי עם הדינאמי ומתייחס לשאלות אקולוגיות.  

במתחם ביה"ס החזותי בירושלים באזור התעשיה תלפיות, יתקיים פסטיבל וידיאו דאנס תחת השם "מתחת להר", ובאותם ימים בשכונת מוסררה (מורשה) יקיים ביה"ס לצילום אירועים ויזואליים ומופעים בינתחומיים המחברים בין מיצג, תיאטרון, צילום, וידיאו, תנועה וסאונד. לפרויקט זה יצטרפו אמני מולטימדיה ואורחי תיאטרון המעבדה מהארץ ומחו"ל.  

פסטיבל ישראל לילדים  

היוזמה של פסטיבל ישראל ותיאטרון המדיטק בחולון במסגרתה מוקדשים במה ומקום של כבוד ליצירה ישראלית ובינלאומית לילדים מוכיחה את עצמה ועד כה נחשפו קהלים רבים של ילדים ליצירות בימתיות איכותיות מהעולם וישראל. במסגרת "פסטיבל ישראל לילדים" תעלה בבכורה ההצגה: "אורה הכפולה" על פי אריך קסטנר, בעיבודו של עידו ריקלין ובבימויו של רפי ניב בהפקת המדיטק בשיתוף עם התיאטרון הארצי לנוער.  

לכבוד חגיגות ה-40 של להיווסדו של תיאטרון אורנה פורת ולרגל יום הולדתה ה-85, תועלה הפקה מיוחדת אף היא  בבימויו של רפי ניב: "הקסם של אורנה", מחזה מאת חגית רכבי ניקוליבסקי, בהשראת סיפור חייה של אורנה פורת. במסגרת חגיגית זו יוענק לאורנה פורת אות "יקירת הפסטיבל". הילדים המתבגרים בליווי הוריהם יוכלו ליהנות גם ממופעי "פמילי פלוז" ו"תאטרון האצבעות" ומתזמורת המהפכה בירושלים ובמדיטק. (ראה בנפרד)

מוסיקה קלאסית  

תוכנית המוסיקה הקלאסית מגוונת בסולנים והרכבים בינלאומיים, במוסיקה קאמרית ישראלית, בהפקות אופראיות, שיתופי פעולה בינלאומיים עם גופי ביצוע ישראלים ופרויקטים מיוחדים. בנוסף יציין הפסטיבל בתוכניתו: 200 שנה להולדתם של שניים מגדולי המלחינים: פרדריק שופן ורוברט שומאן ו-25 שנה לאופרה הישראלית.  

לראשונה יגיע לישראל "תיאטרון הקולות", אחד ההרכבים הקוליים המובילים בעולם, זוכה פרס הגראמי לשנת 2010. האנסמבל יגיע עם מנהלו המוסיקלי זמר הבאס והמנצח הבריטי החשוב פול הילייר (מייסד אנסמבל היליארד הידוע) ואליו תצטרף הרביעיה האסטונית  NYYD""  בקונצרט של שירה ומוסיקה המשלב יצירות של המלחין האסטוני בן זמנינו ארוו פארט עם יצירות מוסיקה מתקופת ימי הביניים המוקדמת.  

מצרפת יגיע אנסמבל "פואם הרמוניק" המשלב בין התיאטרלי לקונצרטנטי כששחקנים ורקדנים מצטרפים לנגנים וזמרים. האנסמבל בניצוחו של בנג'מין לזר יבצע מוסיקה מאת מונטוורדי ואיל פזולו ויעסוק בעיר ונציה משלל זויות מוסיקליות.  

מבריטניה כחלק ממופעי הפתיחה יגיע הרכב ה"קינג סינגרס" שאלבומו האחרון זכה בשנת 2009 בגראמי. ההרכב יבצע בשירת א קאפלה וירטואוזית רפרטואר נרחב הכולל שירי רנסנס לצד קטעים מוכרים ואהובים מתחום הג'אז, הבלוז, הפולק והפופ.  

פרויקטים מיוחדים במוסיקה הקלאסית:   

פרויקט מוסיקלי מיוחד יוקדש לולטר בנימין האינטלקטואל היהודי-גרמני שהותיר אחריו מפעל יצירה ענק של מסות, זיכרונות וביקורות בטרם התאבד על גבול ספרד-צרפת עת ניסה להימלט מהנאצים. דמותו תעמוד במרכז מפגש בין מלחינים ברלינאים וישראלים הכולל קונצרטים בברלין וישראל. בפסטיבל תבוצענה תשע יצירות שנכתבו לפרויקט ויבוצעו על ידי האנסמבל הגרמני-איסלנדי אדפטר בניצוחו של מנואל נאורי.  

בהפקה מיוחדת לפסטיבל ישראל תופיע "תזמורת המהפכה", המשלבת אמנויות במה וקולנוע. התזמורת בניהולו המוסיקלי של זהר שרון וניצוחו של רועי אופנהיים תעלה גרסה חדשה ובלתי שגרתית של "פטר והזאב" מאת פרוקופייב כאשר את תפקיד הקריין מחליף סרט אנימציית הבובות, זוכה פרס האוסקר לשנת 2008 של הבמאית סוזי טמפלטון. יצירה נוספת של המלחין רפי קדישזון לטקסט חדש של אפרים סידון, תתכתב עם הסיפור מנקודת מבטו  של הזאב. 

הפסטיבל יערוך מחווה לאופרה הישראלית המציינת  השנה 25 שנה להיווסדה. האופרה תעלה בבריכת הסולטן, תחת כיפת השמיים ובניצוחו של עומר ולבר, מהמנצחים הישראלים המצליחים ביותר בעולם, את "לה טרוויאטה" מאת ורדי. בהפקה בבימוי חלקי, ישתתפו מקהלת האופרה הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, וסולני האופרה הישראלית לצד סולנים בינלאומיים. עוד בבריכת הסולטן – קונצרט האור של פסטיבל ישראל שיהווה גם אות לפתיחת "פסטיבל האור השני של ירושלים".  

ייצוג נוסף לז'אנר האופראי בפסטיבל תהיה הפקה בריטית-ישראלית של האופרה "המלך ארתור" מאת המלחין הנרי פרסל, במלאת 350 שנה להולדתו. על ההפקה בביצוע תזמורת הבארוק ירושלים, סולני ה"טאוורנר קונסורט" והאנסמבל הקולי החדש בהדרכתו של יובל בן עוזר ינצח אנדרי פארוט, מהמנצחים החשובים בעולם המתמחה בביצוע אותנטי של מוסיקת בארוק.  

במסגרת ציון 200  שנה להולדת שומאן ושופן יתקיימו מספר אירועים מוסיקליים: המרתון השנתי של הפסטיבל בניהולו המוסיקלי והנחייתו של גיל שוחט יוקדש למלחין רוברט שומאן ובמסגרתו יבצעו אמנים ישראלים מהשורה הראשונה את יצירות המופת של שומאן לפסנתר, לקול ולהרכב קאמרי. הקונצרט כולל דברי הסבר והיצירות תבוצענה במלואן.  

במסגרת חגיגות שופן יתקיים קונצרט גאלה חגיגי של התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של המנצח הישראלי המצליח ניר קברטי, בו יבצעו סולנים בינלאומיים וישראלים את כל יצירותיו של שופן לפסנתר ותזמורת. הסולנים רומן רבינוביץ' (ישראל), יול אום סון (קוריאה-גרמניה) ופונג וונג (יפן). יול אום סון ופונג וונג יקיימו רסיטל מיוחד באוניברסיטה המורמונית שבהר הצופים.  

במרכז עדן תמיר (טארג) בעין כרם תמשך מסורת סופי השבוע המוסיקליים עם ארבעה קונצרטים מיוחדים בהן תבוצענה כל יצירות שופן לפסנתר על ידי סולנים ישראלים ובינלאומיים.  

במסגרת הפסטיבל יתקיים לראשונה בישראל קונצרט הסיום של "תוכנית פרלמן למוסיקה" שהחלה דרכה לפני 15 שנים בארה"ב ומיועדת לקדם את הבולטים שבקשתנים הצעירים בעולם. מאסטרו יצחק פרלמן ינצח בסיום הפרויקט על קונצרט חגיגי באולם הנרי קראון, על האמנים הצעירים בתוכנית הכוללת יצירות לתזמורת וכלי קשת. 

עוד בתחום הקלאסי הנוגע גם לג'אז: קונצרט מיוחד בסגנון ג'אזי של התזמורת הקיבוצית, בניצוחו של ירון גוטפריד, עם האנסמבל הקולי של ביה"ס רימון וסולנים מארה"ב. להרכב המוסיקלי הזה יצטרפו שניים מבכירי הנגנים בג'אז הישראלי יוראי אורון ורוני הולן. קונצרט נוסף יתקיים בהנחיית חיותה דביר במסגרת "אתנחתא" – תחת הכותרת מ"בן חיים ועד בריטן".  

ג'אז 

הפסטיבל גאה לארח את סקסופוניסט הג'אז האגדי צ'רלס לויד המגיע לישראל בגיל 72 עם רביעייה חדשה הכוללת את ג'ייסון מורן על הפסנתר, רובן רוג'רס על הבס, ואריק הרלנד בתופים – כל אחד וירטואוז בזכות עצמו. במהלך ארבעה עשורים ליווה לויד את תקופת הפוסט-בופ, ספג השפעות ממגוון רחב של תרבויות העולם ואילתר מוסיקת אוונגרד בתקופת הפסיכדליה של שנות ה-60. לויד מענקי הג'אז של ימינו יגיש עם ההרכב שלו את המופע האחרון שלהם הזוכה לביקורות נלהבות: "צ'רלס לויד הוא וירטואוז… המופע שלו הוא תמהיל יפהפה ומוזר של פראות ושליטה עצמית" (פיטר וטרוז, ניו יורק טיימס), "מופע מהפנט שלא יישכח במהרה" (גייל ויין, וושינגטון פוסט).  

ענק אחר שיתארח בפסטיבל הוא הסקסופוניסט ג'ו לובאנו שיבצע את המופע "פולק ארט" המבוסס על אלבומו ה-21 במספר. המופע המורכב כולו מלחניו המקוריים, ומציג את ההרכב החדש והדינמי "Us Five" עם ג'יימס ויידמן בפסנתר, אספרנזה ספלדינג בבס, ואוטיס בראון ופרנסיסקו מלה בתופים. המופע חוקר את הספקטרום הנרחב של צבעים, קולות ורגשות במוזיקה, ומארגן את סחף הצלילים לקטעי רביעיות, שלישיות, דואטים וסולו, תוך ניצול מרבי של אופציות הקצב המגוונות שמאפשר ההרכב הכולל שני מתופפים.  

מפולין תגיע שלישית אנדריי ז'גודזינסקי, של הפסנתרן עטור הפרסים. השלישייה תבצע  מחווה מרתקת לבן-ארצם שופן ובמסגרתה ביצועי ג'אז ללחניו של המלחין. על אלבומיה זכתה השלישייה לביקורות נלהבות: "מגע של גאונות… שופן של שלישיית אנדריי ז'גודזינסקי חוצה את גבולות מוסיקת הג'אז ביצירה חד פעמית" (Jazz Forum Magazine, Bohdan Pociej).  

הפקה ישראלית מיוחדת בפסטיבל היא "אני שפן בלוז" מופע של המלחין והפסנתרן הצעיר והמבטיח תומר בר וקולקטיב "בית הבתים" בהשתתפות האורחים מיקה קרני ודניאל סלומון. המופע משלב מוסיקה מקורית עם אמנות ויזואלית בו יבצע תומר בר  שירים מאלבומו החדש וישיר יחד עם מיקה קרני ודניאל סלומון שירים של שלושתם בעיבודים מיוחדים.  

מוסיקת עולם מישראל  

השנה בחר הפסטיבל להתרכז במוסיקת עולם הנוצרת בישראל ומושפעת מהמקום, השורשים, הרב תרבותיות והעכשוויות. הפסטיבל יארח את הקונצרט הראשון של "תזמורת ירושלים החדשה", בניהולם  של עומר אביטל ויאיר הראל. התזמורת החדשה שמה לה למטרה ליצור דיאלוג בין מוסיקאים מובילים מהארץ ומהעולם מתחומי המוסיקה המערבית, הקלאסית, המזרחית והג'אז. בפסטיבל יתקיים המופע "אהבת עולמים" המשלב בין אמנות הפיוט למוסיקה הישראלית העכשווית עם הרב חיים לוק, מגדולי הפייטנים של המסורת הצפון אפריקאית והאנדלוסית.  

להקת אנדרלמוסיה מישראל, תקיים את מופע הבכורה לאלבום השני שלה. הלהקה מבצעת פסיפס של מוסיקה מקורית ומסורתית המייצג את המגוון התרבותי של ירושלים היום ומאז צאת האלבום הראשון שלה הופיעה בהצלחה על במות רבות בארץ ובעולם, ביניהן פסטיבל דרך המשי באיטליה, קליזפסט לונדון, ופסטיבל ימי המוסיקה היהודית בירושלים.

מוסיקה ישראלית בסימן 100 שנה לוילנסקי ואלתרמן  

מופע מוזיקלי המופק במיוחד לפסטיבל לציון 100 שנה להולדתם של שני הענקים – משה וילנסקי ונתן אלתרמן, שכתבו יחדיו כמה מהשירים היפים בזמר הישראלי: "אני מצפת", "צריך לצלצל פעמיים", "אהבה היא אהבה", "בכרמי תימן", "כלניות", "דובי, דובי שן", "דצמבר", "טנגו כפר סבא", "אתה חיכית לי" ועוד… את המופע ילווה הרכב מוזיקלי בניהולו של רוני וייס, להקת צעירי תיאטרון הבימה המועמדים לפרס התיאטרון לשנת 2010, וזמרים מן השורה הראשונה של הזמר הישראלי הצעיר. בעריכת יורם רותם, הנחיית עמנואל הלפרין, ובהשתתפות אורי בנאי, אפרת כהן, גילה בשארי, הדר שחף-מעיין, מומי לוי, מיטל טרבלסי. מפיק: שוקי שצוב.  

 

אירועים לקהל הרחב וללא תשלום  

גם השנה יתקיימו אירועים מחוץ לאולמות וללא תשלום להנאת הקהל הרחב. לחובבי הג'אז והמוסיקה: בפואייה של תיאטרון ירושלים, מועדון הג'אז-פיס של הפסטיבל יקיים מידי ערב בתום המופעים באולמות, מופעים עם הרכבים ישראלים מהטובים בארץ ומחו"ל. במרכז אלרוב בממילא למרגלות מגדל דוד – יתקיימו מופעי תזמורות ביג בנד ללא תשלום ביניהן: הביג בנד הישראלי של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב ולהקת "The OhnO! Jazzband" מהולנד.  

ברחבת תיאטרון ירושלים יוצבו במהלך כל תקופת הפסטיבל אלמנטים ענקיים של תאורה מרהיבים ביופיים שיצרו משחק של אור וחושך ויהוו מקור משיכה לכל המשפחה. המיצב יופעל לראשונה ביום פתיחת הפסטיבל. 

הגן הבוטני בירושלים יקיים בתקופת הפסטיבל סדרת אירועים באווירה קסומה של טבע ופריחות סביב האגם שבמרכז הגן שבשכונת ניות. קבוצת שקספירושלים יעלו את מלחמת המינים, סצנות של אהבה ותשוקה, עימות וקנאה בין גברים לנשים ביצירות שקספיר. בין היתר, יוצגו סצנות מתוך המחזות "ריצ'ארד III", "אילוף הסוררת", "הלילה ה-12"  ו"אותלו". תזמורת ביג בנד ופסטיבל יין יהיו חלק מהתוכנית המגוונת שבמקום. הכניסה לגן כרוכה בתשלום סמלי.

 

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
בקניון הדר נחנכה ׳המרפסת׳, שדרת הבילוי והקולינריה
מאות אורחים, בהם אנשי עסקים, מנכ״לי חברות, פוליטיקאים, ודמויות בולטות,...
פסח במוזאון קסטל
מוזאון הצייר משה קסטל מזמין אתכם לחוויה משפחתית ייחודית ומהנה...
שלוש מדליות זהב, מדליית כסף ושתי מדליות ארד ליקבי ירושלים אגודה חקלאית שיתופית בתחרות BEST VALUE היוקרתית
זו השנה ה-16 ברציפות שתחרות היין BEST VALUE נערכת לקראת...
תערוכה חדשה בבנייני האומה, ירושלים "אוצרים לרגע" - ילדי ישראל מציירים בזמן מלחמה
למעלה מ-1000 ילדי בתי ספר יסודיים מכלל המגזרים ומכל רחבי...
חדש בירושלים מרכז הקונגרסים בנייני האומה מציין 70 שנה ופותח לראשונה את שעריו לסיורים מודרכים בתערוכות השונות
הסיורים חינם בתיאום מראש! במסגרת חגיגות ה70 יפתח לראשונה מרכז הקונגרסים...
הסטודנט משאנן הנציח את חבר הילדות מירושלים
בטקס מרגש בבית יד לבנים בירושלים השתתפו השבוע משפחות שכולות,...
תערוכת ענק לכבוד ציון 40 שנה לסדנאות האמנים
"האומן 26" ניהול אמנותי: לי היא שולוב אוצרות: הילי וורטמן מויאל, דביר...
תערוכה חגיגית לכבוד 40 שנה לסדנאות האמנים ירושלים: "האומן 26"
ניהול אמנותי: לי היא שולוב אוצרות: הילי וורטמן מויאל, דביר...
רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן" מתרחבת ופותחת סניף בירושלים בהשקעה של כ – 1 מיליון ₪
 רשת מסעדות הביסטרו: "גרג קיטשן", מקבוצת גרג, מתרחבת ופותחת בימים...
יפן בירושלים הארוקון 2024 - כנס האנימה והמנגה הגדול בישראל יתקיים בפורים בבנייני האומה
במעמד שגריר יפן בישראל השנה יוענקו פרסים לאוהבי אנימה צעירים...