Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

צוות רופאים מומחים ב'מרכז הלב' הצילו את חייהן של יולדות שנתקפו באירוע 'סקאד'

צוות רופאים מומחים ב'מרכז הלב' הצילו את חייהן של יולדות שנתקפו באירוע 'סקאד'
צילום: דוברות שערי צדק.

תופעת 'סקאד' תוקפת יולדות מספר חודשים לאחר לידה: היה זה שבת אחר הצהרים כאשר ד"ר סליס תג'ר ומנהל כירורגיית לב חזה קיבל טלפון בהול מיחידת הצנתורים בשערי צדק. על הקו היה ד"ר דני דביר מנהל יחידת צנתורים של שערי צדק. המקרה: יולדת בת 39, כחודשיים לאחר לידה שביעית עם אירוע לבבי המכונה "סקאד" – Spontaneous Coronary Artery Dissection ובעברית: קרע ספונטני של דופן העורק הכלילי.

מדובר בתופעה נדירה ביותר המתרחשת אחת לעשרות או מאות אלפי יולדות וגם בנשים צעירות בכלל, כאשר ללא כל רקע לבבי קודם, העורק נסתם כתוצאה מדימום פנימי בין שכבות הדופן של העורק עצמו. באחרונה כך מסתבר גברה השכיחות של המקרים ובהם כמה מקרים קשים שכמעט הסתיימו באסון כמו במקרה המדובר.

במקביל לנסיעתו הבהולה של ד"ר תג'ר לשערי צדק, הריצו הרופאים את האישה לחדר הניתוח. אלו מסוג הדברים שגורם הזמן בו הוא פקטור מכריע בין חיים למוות. "בתוך 12 דקות כבר הייתי בחדר הניתוח כאשר המרדים כבר החל לבצע את פעולת ההרדמה ואנו התחלנו בביצוע ניתוח מעקפים חירום מידי" מספר ד"ר תג'ר.

מדובר כאמור, באישה בריאה תושבת אזור יהודה אשר הובאה לבית החולים בעקבות כאבים בחזה. בתחילה סבר רופא המשפחה שמדובר בתופעה שגרתית לאישה לאחר לידה. אולם, לאחר שהאישה התעקשה בוצעה בדיקת א.ק.ג שהוכיחה כי משהו לא תקין. האישה פונתה לבית החולים ואובחנה עם תופעת ה-"סקאד" ועברה צנתור לפתיחת העורק. בהמשך כשמצבה המשיך להידרדר התקיימה התייעצות דחופה בין הרופאים הבכירים ובראשם פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב ד"ר דני דביר מנהל יחידת הצנתורים וד"ר אלעד אשר מנהל טיפול נמרץ לב. בתוך כך, הוחלט על הצורך בהתערבות כירורגית דחופה להצלת חייה של האישה. שבועות חלפו מהמקרה הראשון שהסתיים בהצלת חייה של היולדת, שוב נתקלו הרופאים במקרה דומה וסוער אף יותר.

צוות מד"א מעדכן על אישה צעירה בת 33 עם כאבים בחזה ללא רקע קודם, בדרכם לבית החולים. ד"ר אמיר אורלב, מנהל מחלקת אשפוז קרדיולוגי העלה מיד את הסברה כי ייתכן ומדובר בתופעת הסקאד. ובצנתור שבוצע באופן מידי זוהה כי אכן מדובר בתופעה וכי העורק נסתם כתוצאה משטף דם פנימי. "זו לא חסימה מהסוג הנפוץ שנגרם כתוצאה מהצטברות שומנים בעורק. במקרה של סקאד העורק נסתם כתוצאה משטף דם פנימי בין השכבות של העורק עצמו", מסביר ד"ר אורלב.

צילום: דוברות שערי צדק.

לצידו של ד"ר אורלב נמצא ד"ר רמי ג'ועבה, מצנתר בכיר במערך הלב המשולב בשערי צדק. בתום פעולת הצנתור שבוצעה בהצלחה החלה הדרמה הגדולה. האישה לפתע חשה ברע ולחץ הדם שלה החל לצנוח. הרופאים מבחינים מיד, גם הפעם, בעורק אחר שנסתם לגמרי ומיד מתחילים בפעולות לייצוב מצבה. ההתדרדרות המהירה דרשה הזעקת צוות החייאה. תוך כדי ההכנות של המרדים לקראת הניתוח האישה עברה דום לב מוחלט. הצוות חושש שהוא עומד לאבד אותה ומבצע פעולה מידית של 'מכת חשמל' ומחזירים לאישה את הדופק. במקביל צוות המנתחים הבכיר ד"ר דניאל פינק וד"ר סליס תג'ר מוזעקים לניתוח חירום שהציל את חייה.

"במקרה הזה ראוי לציין כי האישה עברה א.ק.ג בקהילה והוא יצא תקין, למרות זאת הרופא קיבל החלטה נכונה לפנות את האישה לחדר המיון וזה ללא ספק מה שהציל את חייה, כאשר היא במרחק של דקות מחדר ניתוח עם צוות רופאים בכיר סביבה" אומר ד"ר אורלב.

ד"ר תג'ר מוסיף: "זהו מקרה נדיר מאוד, המתרחש בדרך כלל אצל נשים עד כחצי שנה לאחר הלידה ללא כל הסבר רפואי ברור, מצב זה דורש התערבות כירורגית מהירה להצלת חייה של האישה. לצערנו לא כל המקרים מאובחנים בזמן בקהילה ונשים רבות לא שרדו. אנו שמחים מהתוצאה המוצלחת של שני המקרים הקשים האחרונים ומקווים שהמודעות לתופעה תגדיל את סיכוייהן של הנשים הללו לשרוד".

פרופ' גליקסון, מנהל מרכז הלב המשולב במרכז הרפואי שערי צדק: "זהו מצב נדיר ביותר לרוב אנחנו רואים מקרה אחד או שניים בשנה ואילו לאחרונה הופיעו מספר מקרים בזה אחר זה בנוסף לאותן שתי נשים המוזכרות כאן. עדיין איננו יודעים מה פשר הריבוי של המקרים הללו לאחרונה".

האישה ציפורה שריקי ובעלה שמעון, תושבי בית שמש, שבו לבית החולים למפגש נרגש עם הרופאים שהצילו את חייה כדי להודות להם על שהיו שליחים טובים להשיב לה את חייה במתנה. בני הזוג ניאותו להיחשף על מנת להגביר את המודעות לתופעת ה"סקאד" שגברה לאחרונה ולסייע בהצלת חייהן של יולדות אחרות.

לאור 2 המקרים הקשים ומקרים שונים נוספים קוראים רופאי מרכז הלב לרופאי משפחה בקהילה ולכל הנשים לאחר לידה: "בכל מקרה של כאבים בחזה בחצי שנה מהלידה – חובה לבצע בירור לבבי מעמיק או לפנות למיון בהקדם. הרופאים ממשיכים לחקור וללמוד על התופעה ובינתיים הערנות חובה ומצילת חיים"

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מתי יש צורך לגשת לאבחון לקויות למידה?
לא מעט ילדים מתמודדים עם לקויות למידה. לקויות למידה יבואו...
לכבוד חג הפסח
שמן זית כשר לפסח הוא מרכיב חיוני המוסיף נופך מיוחד...
נפרדים מהאלכוהול אחת ולתמיד
לאחרונה אחת מהאהבות הכי גדולות שיש לכם זה אלכוהול? בלי...
בנייני האומה חוזרים לפעילות מלאה: מגוון מופעים ופעילויות ב'במת האומה' - חגיגה תרבותית של מוזיקה וקולינריה - פברואר מרץ 2024
בנייני האומה מעדכנים - חוזרים לפעילות מלאה כולל כנסים, ארועים...
הישג משמעותי לירושלים: הפועל לב ירושלים עלתה לחצי גמר גביע המדינה
הפועל לב ירושלים, קבוצת הנשים המרעננת של ליגת העל, עלתה...
גבר בשנות ה-20 נרצח, צעירה נפצעה קשה, ו- 4 פצועים בינוני בפיגוע ירי בכביש מעלה אדומים ירושלים. בנוסף פונו מהזירה אישה שנחבלה ו-4 נפגעי חרדה
הבוקר בשעה 7:29 התקבלו קריאות רבות במוקד החירום 101 של...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
רעיית נשיא המדינה ביקרה בבסיס חיל הים בחיפה
רעיית הנשיא בקשר ספינת הטילים אח״י ניצחון של חיל הים:...
מלון המלך דוד ירושלים מארח את חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה הנכנס במהלך ביקורו הרשמי הראשון בישראל
נשיא ארגנטינה הנכנס, חאבייר מיליי הגיע עם פמלייתו אמש למלון...
נשיא ארגנטינה לנשיא המדינה: בכוונתי להכריז על חמאס כארגון טרור ולהעביר הצעת חוק בפרלמנט הארגנטינאי בדרישה לשחרור החטופים
נשיא המדינה יצחק הרצוג, אירח היום, יום שלישי, כ״ז בשבט,...