Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

שחקני עבר מופיעים בשוק

שחקני עבר מופיעים בשוק

עיריית ירושלים השיקה תערוכת חוצות ראשונה מסוגה ויוצאת דופן של כדורגלני עבר ירושלמים מיתולוגים  מקבוצות הפועל ובית"ר ירושלים ושחקני הקבוצות הצעירות בעיר שצולמו ע"י צלמים מקצועיים.

מדובר על יצירות מקור של 13 צלמים מקצועיים שנפגשו עם הכדורגלנים, ביימו וצילמו אותם בפרויקט הייחודי: "אדום שחור צהוב" שהינו הצדעה לכדורגלני העבר המפוארים של ירושלים ולכוכבי העתיד.

בתערוכה מוצגים 22 תצלומי ענק יהודה של כוכבי עבר כדורגלנים ירושלמיים מקבוצות הפועל ובית"ר ותמונות של קבוצות הנוער בעיר. התצלומים נתלו על עמודי תאורה ברחוב אגריפס, בשוק מחנה יהודה כחלק מהאירועים הרבים המתקיימים בירושלים  במסגרת אליפות אירופה בכדורגל יורו 2013 עד גיל 21 שתחל השבוע בעיר.

הכדורגלנים המצולמים נבחרו בקפידה על ידי אגף הספורט העירוני והמחלקה לאמנות פלסטית ובין רשימת הכוכבים הירושלמיים המופיעים בתערוכה ניתן למצוא את אורי מלמילאן, אלי אוחנה, דני נוימן, מישל דיין, אלי בן רימוז', שמעון צרנוחה, אבי כהן, נחום תא שמע, אודי רובוביץ',יצחק ג'אנו, אמיר גולה, עלי עותמן, סרגיי טריטאק, ד"ר אורי גלר ועוד.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת שחנך את התערוכה יחד עם כוכב העבר אמר: " התערוכה היא הצדעה לכדורגלני העבר המיתולוגיים של העיר המוכרים בכל מקום והיא מחברת את עולם הכדורגל המקומי שלנו לעולם הכדורגל ולטורניר היורו שיתקיים בעיר. אירוח היורו באצטדיון טדי המחודש הוא רק יריית הפתיחה לקריית הספורט הבינלאומית שאנו מקימים במלחה שתהפוך לקריית הספורט הלאומית.

אני מזמין את כולם לבוא ולקחת חלק בשלל האירועים המקדימים למשחקים וכמובן לבוא וליהנות מהמשחקים המתקיימים באווירה אירופאית באצטדיון המרשים והיפה במדינה".

על התערוכה:

הדיוקנאות צולמו ע"י 13 צלמים ירושלמיים מקצועיים בעלי אהבה לעולם הכדורגל ו/או עניין בו, שנפגשו עם השחקנים וחשבו יחד על קונספט אמנותי רלוונטי – כיצד יראה שחקן הכדורגל האגדי על שלל המשמעויות ההיסטוריות והחברתיות אותו הוא נושא על כתפיו- נכון להיום. הצלמים העניקו למושא צילומם פרשנות מיוחדת וביטוי אישי כל אחד. הרציונל האומנותי לקיום התערוכה הוא שהכדורגלנים הם סוג של גיבורי תרבות. אורח חייו והישגיו של הכדורגלן הם מושא הערצה, משמש מודל לחיקוי ואליו נושאים עיניהם חובבי הכדורגל ובכלל. שחקן כדורגל  כסמל.  רציונל זה מהווה חומר רעיוני מעניין לקיום שיח אמנותי, הרלוונטי בייחוד בימים אלה בירושלים, לאור העובדה שיש לחזק את הפלורליזם בעולם הספורט ובכלל.  

אוצרות התערוכה: דאפי סאפונר וגיא יצחקי, ניהול אמנותי : הילה סמוליאנסקי- מנהלת המחלקה לאמנות פלסטית אגף תרבות ואמנויות

שותפים לתערוכה: המחלקה לאמנות  באגף תרבות  של עיריית ירושלים, אגף הספורט העירוני, אופ"א והתאחדות הכדורגל והקרן לירושלים.

אוצרי התערוכה דאפי סאפונר וגיא יצחקי על התערוכה: " כדורגל בכלל ובירושלים בפרט, הוא הרבה יותר ממשחק. הזדהותו של אוהד עם קבוצת כדורגל מתקבעת לרוב בגיל צעיר, בדרך כלל בלי לקחת בחשבון את כל המשמעויות שיתווספו לה במהלך השנים. כמו בכל מערכת יחסים, הקשר יכול להתגבר או להיחלש בתקופות מסוימות  ובמקרים קיצוניים להתנתק. עם זאת, כמו אהבה ראשונה, הוא לעולם לא יישכח.

בימים אלה, כאשר כל ילד , משועפאת ועד גילה,  נחשף לכוכבים מאירופה ומדרום אמריקה על בסיס יומיומי, עניין אותנו לחזור לאלו שהניחו את היסודות לכדורגל בירושלים,  על כל שלוש הקבוצות הפעילות בו כיום – בית"ר ירושלים, הפועל ירושלים והפועל קטמון ירושלים.  יאללה ירושלים!

קצת מידע על חלק מהשחקנים וציטוטים של הצלמים על העבודות שלהם:

מישל דיין- אחד מגדולי הסמלים של הפועל ירושלים בכל הזמנים. שיחק ואימן בקבוצה שנים רבות. קשר אלגנטי בעל ראיית משחק יוצאת דופן.

אלי בן רימוז'- גדול שחקני הפועל ירושלים בכל הזמנים. החלוץ האגדי שהושווה לא אחת לשחקן ההולנדי המפורסם יוהאן קרויף.

דני נוימן- אחד מחברי השלישייה המיתולוגית משנות ה-70 שוקולד מנטה מסטיק. קשר בעל ראיית משחק משובחת ויכולת טכנית מבריקה שהיה שותף לתואר הראשון בו זכתה בית"ר ירושלים.

ראול גלר- ד"ר ראול גלר. רופא מנתח- האיש והאגדה. חתך את הגנת היריב כשעבר לנתח על שולחן הניתוחים. אלעד ברמי על ראול גלר – "גילוי נאות – אין לי חיבה לכדורגל. את השם ראול גלר, שמעתי לראשונה בתחילת דרכה של התערוכה הזו.

אם אתם לא בני 60+ או אוהדים שרופים של בית"ר ירושלים יתכן שגם אתם לא שמעתם על ד"ר גלר. צילום פורטרט של אדם זר נותן לך את הרשות להיכנס לרגע לחייו של אדם, לראות את ביתו, את טעמו בבחירת וילונות וריהוט לסלון. זה נותן לך את האפשרות להסתכל ישירות בעיניו, דרך העדשה המקרבת ולהמתין לרגע הזה שמחסום המבוכה נשבר ומגלה אמת פשוטה – אדם מול מצלמה. שמחתי לגלות אדם מאושר עם תחום רחב של הצלחות – שחקן כדורגל מקצועי, שחקן טניס מהולל ורופא.

עלי עותמן- בלמה האגדי והקשוח של הפועל ירושלים. "התחנה האחרונה" אותו לא עוברים. גיא יצחקי על עלי עותמאן – "בתור ילד ההורים שלי לא לקחו אותי לראות כדורגל, והפעמים הספורות שהלכתי היו כששכנים או הורים של חברים שלי הציעו לי לקחת אותי איתם. כדורגל בטלוויזיה לא שודר יותר מדי באותן שנים, ואם כן זה היה בשעות מאוחרות עבור ילד בבית ספר יסודי אז הקשר העיקרי שלי עם המשחק היה דרך מוסף הספורט של יום ראשון בעיתון, ודרך שירים ושערים. כך יצא שהכרתי את השמות של כל השחקנים, אבל לגבי רובם לא ממש היה לי מושג איך הם נראים – אז בניתי לי דמויות בדמיון לפי התיאורים ברדיו ובעיתון. מהבחינה הזאת המפגש עם עלי היה מעין סגירת מעגל עבורי – ולהפתעתי הוא נראה די דומה לאיך שדמיינתי אותו בתור ילד (כמובן שיכול להיות שמתישהו ראיתי תמונה שלו ולפי זה בניתי את הדמות בדמיון)". 

אלי אוחנה- הנער שהגיע מהאזבסטונים לפסגת הכדורגל הישראלי והאירופאי. הצלמת עידית וגנר על  אלי אוחנה רציתי לייצר מראה דרמטי וישיר. בחרתי בפריים זה בגלל המבט הישיר. חיפשתי רקע שיהיה קשור לבית"ר אך לא בהכרח צהוב-שחור, אך כן מלכותי ולכן בחרתי בכוורת דבורים.

אורי מלמיליאן- השחקן שמסמל את הפיכתה של בית"ר ירושלים מקבוצה שולית בכדורגל הישראלי לכח מרכזי על מפת הכדורגל. הצלם עמרי בראל על אורי מלמיליאן: התחלתי לחשוב על אורי ומשפטי השוק המפורסמים: "כל תופח מלמיליאן…", ומשם התגלגל הלאה.

סרגי טרטיאק- אחד הבלמים הגדולים ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי ובין שלושת הזרים הטובים ביותר ששיחקו אי-פעם בארץ. נטמע בחברה הישראלית והפך ישראלי לכל דבר. אימן את קבוצת הנוער של בית"ר ירושלים ואף ילדיו משחקים בקבוצת הנוער. הזר שהפך לאחד משלנו. הצלמת עידית וגנר על סרגיי טרטיאק  – נשמה טהורה, רך ורחב. רציתי פורטרט שיאדיר ויעצים את האישיות הצנועה שלו.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
Oh My Electric Eye - יצירת מחול בבכורה מאת דנה נעים חפוטה 3 באפריל במחול שלם בירושלים 4 באפריל במרכז סוזן דלל
Eye (העין האלקטרונית שלי) יצירתה החדשה של דנה נעים חפוטה...
הפועל לב ירושלים פותחת את ההרשמה לאקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני
למועדון כדורסל הפועל לב ירושלים פרויקט ייחודי לפיתוח שחקניות כדורסל...
13 אותות הוקרה לאזרחים בדואים שהצילו יהודים במהלך ה-7 באוקטובר
במוזיאון ידידי ישראל בירושלים התקיים אתמול ארוע הוקרה ראשון מסוגו,...
יפן בירושלים פריחת הדובדבן הקסומה בגן הבוטני גבעת רם ירושלים
סיורים בין עצי הדובדבן * איך נראה טקס תה יפני...
חדש בירושלים ICC College האקדמיה להפקות אירועים וכנסים בבנייני האומה יוצאת לדרך!
בנייני האומה פותחים לראשונה אקדמיה להפקות להכשרה מקצועית במגוון תחומים...
רעיית נשיא המדינה ביקרה בבסיס חיל הים בחיפה
רעיית הנשיא בקשר ספינת הטילים אח״י ניצחון של חיל הים:...
מלון המלך דוד ירושלים מארח את חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה הנכנס במהלך ביקורו הרשמי הראשון בישראל
נשיא ארגנטינה הנכנס, חאבייר מיליי הגיע עם פמלייתו אמש למלון...
נשיא ארגנטינה לנשיא המדינה: בכוונתי להכריז על חמאס כארגון טרור ולהעביר הצעת חוק בפרלמנט הארגנטינאי בדרישה לשחרור החטופים
נשיא המדינה יצחק הרצוג, אירח היום, יום שלישי, כ״ז בשבט,...
ט"ו בשבט במלונות ibis ירושלים במחירים אטרקטיביים וסיורים ברחבי העיר
מלונות ibis ירושלים מרכז העיר מזמינים את עם ישראל להתרענן...
"למדתי ממך שאפשר לדבר גם ללא מילים" חוגגים 80 לפנחס - ניצול שואה עם מוגבלות אשר מעביר, ללא מילים, הרצאות על חייו, מוגבלותו והדרך להגשים חלומות למרות האתגרים הפיזיים
סיפורו של פנחס, דייר המערך התומך של אלווין בירושלים, שזור...